• Elliot0300

Tik eller hanhund?

Hejsan!

Nu är det så att jag och sambon är i hundköpar-tankar!
    Vi var inställda på en hanhund av någon anledning.
    Sambon har inte ägt hund tidigare och jag är uppvuxen med och har haft 3 tikar.

Nu har vi fått erbjudande om en liten tik som verkar helt underbar.

Vad är fördelarna med hanhund vs. tik?
    Finns det någon anledning till att INTE välja en tik tycker ni?

Berätta gärna om erfarnheter!  

• Svar på tråden Tik eller hanhund?
  • U never saw me

Jag föredrar en hane eftersom man då slipper löpen, och de brukar även vara lite roligare att ha att göra med tycker jag. Men sen å andra sidan är hanarna ganska jobbiga om de inte kastreras. Om ni gillar tiken så tycker jag att ni ska satsa på henne. Personlighet går före kön.

• stinabj

Hejsan!

Jag och sambon köpte vår första gemensamma hund för tre år sedan och hade precis samma tankar, tik eller hane? Vad jag märkt så är det individuellt vad folk tycker är lättast. 

Vi fick dock rådet att köpa en tik vilket vi också gjorde. Det jag tycker är en fördel är att tikar är inte lika egensinniga i "tonåren" som hanhundar. Hanar har en tendens att vara svårare då de har mer ledarskapstänk och mer måna om att slåss om rangordningen. Ock så skönt att slippa allt stänk och juckande.

Vi bor också mitt i stan vilket gör att det underlättar att ha en tik som löper två gånger om året än att ha en hane. Det finns alltid någon tik som löper i stan så en hane skulle vara ständig distraherad av det.

Sen tycker jag att tikar är gosigare. Men det är nog en ytterst personlig åsikt Flört

Tikar har sina egenheter och hanar har sina, och sen skiljer det ju mycket mellan individer. Men jag är iallafall helnöjd med min tik, och så kan man ju ta valpar i framtiden om man skulle vara sugen!

Lycka till! 

• Elliot0300

Tack för svaren!

Ja, jag har ju varit nöjd med mina tikar.
    De hanhundar jag träffat via kompisar och ute tycker jag ibland kan vara lite "buffliga", samtidigt som vissa kan vara helt underbara. Tikar uppfattar jag som lite lättare.
    Löpet är ju aldrig roligt men det är så kort period så det är inget jag tänker på som en nackdel egentligen

• stinabj
    Elliot0300 skrev 2012-05-29 14:36:50 följande:
    Tack för svaren!

Ja, jag har ju varit nöjd med mina tikar.
    De hanhundar jag träffat via kompisar och ute tycker jag ibland kan vara lite "buffliga", samtidigt som vissa kan vara helt underbara. Tikar uppfattar jag som lite lättare.
    Löpet är ju aldrig roligt men det är så kort period så det är inget jag tänker på som en nackdel egentligen
    Ja, har du haft tikar innan och tycker att det funkar så är det ju bara att fortsätta med det. Jag kan inte se några nackdelar. De flesta brukar ju säga att det är löpet men om man inte ser det som ett issue så kör på!
  • eulalian

Har haft både tik och hanne. labradorer och goldens.

Tiken var helt otrolig! Mysig och gosig. Ville sitta i knä och sova sked i sängen! Lugn och harmonisk. Löpte, javisst. Men det är så korta perioder så det störde inte. Kastrerade henne så vi slapp löpningen och ev. sjukdomar.

Hannen är tikens syskon. Helt underbar! Men mer självständig än tiken. Vill bli klappad och gosad med, men inte direkt ligga och mysa. Kastrerad men växer aldrig upp i psyket! :p valpig och fånig fast han är 7 år. Charmig däremot.

Skulle inte säga att könet ska styra. Det är personligheten och rasen. Alla kvinnor och män är ju inte lika. Precis som hos hundarna :)

Skulle jag skaffa hund igen sen så skulle jag träffa kullen och känna av valparnas personligheter och därefter bestämma könet och valp :)

Svar på tråden Tik eller hanhund?