• entjej

Akupunktur

Någon som gjort akupunktur för att öka fertiilteten men inte gjort IVF? Undrar för jag gjorde akupunktur i samband med IVF och kände en massa i äggstockarna. Det var flera år sedan nu. Trodde det var medicinen till IVF men nu börjar jag fundera på om det istället var akupuntkuren? Fundrar på vilken påverkan akupunkturen egentligen har.

• Svar på tråden Akupunktur
  • jodå

Jag har PCO och har fått akupunkturbehandling för att få ägglossning. Första gången hade jag varken haft mens eller ägglossning på flera år. Efter några gånger med akupunktur fick jag regelbunden mens och även ä.l. Några år senare ville vi ha barn och jag blev gravid utan problem.
    Efter graviditeten belv det lite struligt igen och min menscykel blev mer och mer oregelbunden och jag märkte också att jag antagligen inte hade någon ä.l. eftersom blödningarna var konstiga och jag inte fick någon mensvärk. Blev inte heller gravid. Fick återigen akupunktur och blev gravid efter några veckors behandling:)
    På mig känns det som en ganska svag molande värk i äggstockarna (ungefär som en lättare mensvärk) efter behandlingarna.
    Jag tror att det fortfarande forskas ganska mycket på detta och vet att bl.a. min egen gynekolog är skeptisk till att det verkligen funkar med akupunktur och det kan säkert vara väldigt olika hur mottaglig man är! Själv är jag dock helt övertygad om att det kan ha väldigt stor effekt vid den typ av besvär som jag har:)

• Gravid till sommaren

Jag har kört akupunktur sedan februari. Har PCO och jag tror absolut att det har hjälpt mina hormoner i balans. Har just plussat efter över ett års försök! Dock även tagit två pergotimekurer, en med äl och en utan, men blev gravid nu maj när jag inte åt pergo.

• entjej
    jodå skrev 2012-05-30 19:04:18 följande:
    Jag har PCO och har fått akupunkturbehandling för att få ägglossning. Första gången hade jag varken haft mens eller ägglossning på flera år. Efter några gånger med akupunktur fick jag regelbunden mens och även ä.l. Några år senare ville vi ha barn och jag blev gravid utan problem.
    Efter graviditeten belv det lite struligt igen och min menscykel blev mer och mer oregelbunden och jag märkte också att jag antagligen inte hade någon ä.l. eftersom blödningarna var konstiga och jag inte fick någon mensvärk. Blev inte heller gravid. Fick återigen akupunktur och blev gravid efter några veckors behandling:)
    På mig känns det som en ganska svag molande värk i äggstockarna (ungefär som en lättare mensvärk) efter behandlingarna.
    Jag tror att det fortfarande forskas ganska mycket på detta och vet att bl.a. min egen gynekolog är skeptisk till att det verkligen funkar med akupunktur och det kan säkert vara väldigt olika hur mottaglig man är! Själv är jag dock helt övertygad om att det kan ha väldigt stor effekt vid den typ av besvär som jag har:)

Ja, svagt molande värk. De var så det kändes. Trodde det var medicinen vid IVF men det kanske var akupunturen då. Det är ju otroligt egentligen det som t ex hände dig som inte hade ägglossning. Vad är det de gör egentligen?
  • jodå
    entjej skrev 2012-05-31 09:08:22 följande:
    Ja, svagt molande värk. De var så det kändes. Trodde det var medicinen vid IVF men det kanske var akupunturen då. Det är ju otroligt egentligen det som t ex hände dig som inte hade ägglossning. Vad är det de gör egentligen?
    Ja vem vet. Jag har faktiskt ingen aning om vad som händer i kroppen vid själva akupunkturen... men gillar att tänka på det som startkablar ungefär;) Hoppas att fler upptäcker att de kanske kan få hjälp utan att behöva använda hormoner!
  • Hëllef

Jag har precis blivit gravid efter tre veckors behandling plus örter. Detta efter att ha försökt bli gravid i över 1,5 år. Blev gravid på naturlig väg men fick äggledarna spolade i januari vilket också kan ha bidragit till att vi äntligen lyckats.

• rajsiin333

Den här tråden ger mig hopp!
    Vi har försökt få barn i över två år och har många försök bakom oss varav tre IVF. Inför det fjärde försöket ska jag prova akupunktur för första ggn i mitt liv så idag ska jag på min första behandling, nervöst!

Någon mer som har erfarenheter av akupunktur?

• Mana81

Efter 6 missfall och MA under tre års tid började vi på akupunktur i Danmark oktober -11. Obalans i kroppen var diagnosen från de kinesiska läkarna och tillika akupunktörer. en till två ggr i veckan i ca sex månader sen sitter vi här med stor mage och BF i December. Min mans spermier ökade från 1% normala till 11%. Ingen västerländsk läkare har lyckats hjälpa oss tidigare då vi inte var material för IVF eller insemination. Har haft Innohep och trombyl i förebyggande syfte hela tiden. Mina familjemedlemmar, också läkare, har fått ändra uppfattning om kinesisk medicinlära!

• Copyjulia

Det är förmodlingen bara slumpen, men av 7 IVF har jag gjort akupunktur vid 5 av dem och jag lyckades bli gravid en av de gånger jag INTE gjorde akupunktur. 

• entjej
    Copyjulia skrev 2012-08-21 15:16:11 följande:
    Det är förmodlingen bara slumpen, men av 7 IVF har jag gjort akupunktur vid 5 av dem och jag lyckades bli gravid en av de gånger jag INTE gjorde akupunktur. 
    Tack för din berättelse. Det är bra att få olika erfarenheter beskrivna.
  • Copyjulia

Förresten, jag gjorde akupunktur flera gånger även innan jag gjorde IVF och jag kände aldrig något i äggstockarna. Att det inte hjälpte just i mitt fall tror jag beror på att äggen inte var det problem jag hade. 

• entjej
    Copyjulia skrev 2012-08-22 11:45:32 följande:
    Förresten, jag gjorde akupunktur flera gånger även innan jag gjorde IVF och jag kände aldrig något i äggstockarna. Att det inte hjälpte just i mitt fall tror jag beror på att äggen inte var det problem jag hade. 

Jag gjorde akupuntkur främst pga jag ville att medicinen (menopur, gonal-f m.m) skulle nå in bättre till äggstockarna och sedan för att jag ville ha bra blodcirkulation när de satte in embryot. De har visat i forskning att bla blodcirkulation ökar chanserna till att embryot fortsätter växa. Däremot var jag för feg för att fortsätta ta akupunktur när jag fått embryot tillbaka. Akupunktur borde inte kunna förändra kvalitén på själva ägget. Det går ju inte att veta om akupunkur var bra, dåligt eller neutralt för reslutatet. Gjorde 3 åteföringar med aku innan. En grav. men missfall. En minus. En grav. som resulterade i ett barn. Jag hade dock en jätteblödning i tredje månaden.
  • An onym

Mana81.
    Vad roligt. Får jag fråga vilken läkare/akupunktör du gick hos? Åkte ni till alltså til Danmark för varje behandling?

• An onym

Entjej. Grattis till bebis!

Vill du dela med dig vilken akupunktör du gick hos?

• Umman

Är det någon som kan rekommendera en akupunktör i Göteborg?

• Mana81

Vi gick hos haining-akupunktur.dk som finns i Helsingör. Vi bor i Helsingborg så det är för oss bara en båtresa på 20min. Utan denna hjälpen hade vi inte varit gravida idag. Jag var själv skeptisk men jag måste säga, det är skillnad på en akupunktör som gått en kort kurs och en kinesisk akupunktör. Kolla deras hemsida!

• Hëllef
    Umman skrev 2012-09-05 15:49:54 följande:
    Är det någon som kan rekommendera en akupunktör i Göteborg?
    Jag kan rekommendera Jadepoints i Åkered, Näset. Blev gravid när jag fick min behandling där. 
  • entjej
    An onym skrev 2012-08-29 21:59:56 följande:
    Entjej. Grattis till bebis!

Vill du dela med dig vilken akupunktör du gick hos?

Akupuktur och barnmorskecenter tror jag det heter. I Stockholm. Marietta och hennes son Tobias
  • An onym

entjej
    Grattis. Jag har börjat hos Marietta. Följde du hennes kostråd? Hur väl? Vad åt du? Skulle bli glad om du vill berätta.

Kram

• entjej
    An onym skrev 2012-09-10 22:22:14 följande:
    entjej
    Grattis. Jag har börjat hos Marietta. Följde du hennes kostråd? Hur väl? Vad åt du? Skulle bli glad om du vill berätta.

Kram

Hej!

Vad kul att det är just akupunktur och barnmorskecentrum du valt. Nu var det ju ca fyra år sedan så minns inte hennes kostråd. Vad var dom? Jag har för mig att de föreslog några "blandningar" de hade som man skulle ta men det vågade jag inte göra. Det finns en skeptiker i mig så vill inte testa för mycket speciella saker. Är rädd för att det ska gå åt andra hållet. Jag tog vitaminer såklart (framför allt för folsylan) och så tog jag omega 3 ibland.  Jag undvek koffein. Det är ju Marietta som är barnmorskan och som jag gissar har kunskaperna från början i akupunktur och sedan lärt Tobias men jag hade oftast Tobias. Han har lugnare sätt vilket passar mig. Men det är jul bara en smaksak.  
Svar på tråden Akupunktur