• Anonym (Amor)

Går det att vara kär och deprimerad samtidigt?

Min kille säger att han är deprimerad och han därför drar sig undan mig och omvärlden. Kan jag tro på honom? För mig är kär och deprimerad två motsatser. Vi träffades bara för tre månader sedan. Första månaden var allt solsken och vi var jättelyckliga båda två. Sedan blev han låg och till slut har nu sagt att han gått in i en depression.

Han har haft tendenser att känna sig nere tidigare i livet men aldrig såhär illa, säger han. Han säger att orsaken är stress och att han inte ser någon mening med livet. Att inget känns lustfyllt längre. Kul att höra för mig som partner... NOT! Han påstår samtidigt att han visst är kär i mig. Det går inte ihop för mig. Ngn som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Går det att vara kär och deprimerad samtidigt?
  • Anonym

Du kan inte sätta "kär" och "depression" i motsats till varandra. Depression är ingen känsla. Det är en sjukdom. Självklart kan man vara kär samtidigt som man är deprimerad.

• Anonym (Amor)
    Anonym skrev 2012-05-29 15:54:34 följande:
    Du kan inte sätta "kär" och "depression" i motsats till varandra. Depression är ingen känsla. Det är en sjukdom. Självklart kan man vara kär samtidigt som man är deprimerad.
    Jag menar givetvis 'lyckligt kär'.

Förlåt en vilsen, men jag förstår verkligen inte hur man kan drabbas av denna sjukdom när man är lyckligt kär? Borde inte lycklig kärlek 'vaccinera' oss mot dylikt?
  • Anonym
    Anonym (Amor) skrev 2012-05-29 15:56:38 följande:
    Jag menar givetvis 'lyckligt kär'.

Förlåt en vilsen, men jag förstår verkligen inte hur man kan drabbas av denna sjukdom när man är lyckligt kär? Borde inte lycklig kärlek 'vaccinera' oss mot dylikt?
    Det finns inget vaccin mot depression. Har han haft relationer tidigare? Hur har han fungerat i dessa? Är det något i er relation eller relationer i allmänhet som gör att han mår dåligt?
  • Anonym (Amor)
    Anonym skrev 2012-05-29 16:13:05 följande:
    Det finns inget vaccin mot depression. Har han haft relationer tidigare? Hur har han fungerat i dessa? Är det något i er relation eller relationer i allmänhet som gör att han mår dåligt?
    Han har haft två långa relationer tidigare. Tydligen har han varit låg i omgångar i de också men inte så illa som nu (enligt honom).

Han säger att hans deppighet inte har något med mig att göra, att jag är en positiv kraft i hans liv. Det känns dock som tomma ord för mig när han agerar totalt motsatt.

Han har en trasslig barndom bakom sig så deppigheten kanske bottnar där? Han tycks inte veta själv varför han känner stress, apati, ångest etc. Alla åtagande, jobb etc. tycks vara honom övermäktigt och förvärra hans tillstånd. Jag börjar till och med känna mig som en belastning, istället för någon som är värdefull för honom... :(
  • Anonym
    Anonym (Amor) skrev 2012-05-29 16:21:31 följande:
    Han har haft två långa relationer tidigare. Tydligen har han varit låg i omgångar i de också men inte så illa som nu (enligt honom).

Han säger att hans deppighet inte har något med mig att göra, att jag är en positiv kraft i hans liv. Det känns dock som tomma ord för mig när han agerar totalt motsatt.

Han har en trasslig barndom bakom sig så deppigheten kanske bottnar där? Han tycks inte veta själv varför han känner stress, apati, ångest etc. Alla åtagande, jobb etc. tycks vara honom övermäktigt och förvärra hans tillstånd. Jag börjar till och med känna mig som en belastning, istället för någon som är värdefull för honom... :(
    Det är lätt att dras ner i mörkret när man är tillsammans med någon som är deprimerad, men du kan inte ta detta personligt. Det är som sagt en sjukdom, och hur kär han än är i dig så kan du inte rädda honom från den. Säger han att du är bra för honom så är du förmodligen det också. Men frågan är om du är stark nog att leva med en psykisk sjuk person?
  • Anonym (Amor)
    Anonym skrev 2012-05-29 16:23:59 följande:
    Det är lätt att dras ner i mörkret när man är tillsammans med någon som är deprimerad, men du kan inte ta detta personligt. Det är som sagt en sjukdom, och hur kär han än är i dig så kan du inte rädda honom från den. Säger han att du är bra för honom så är du förmodligen det också. Men frågan är om du är stark nog att leva med en psykisk sjuk person?
    Ja, det är frågan.. Jag vill ju inte tro att detta är ett kroniskt tillstånd utan något som går över/går att bota.. Har uppmuntrat honom att söka professionell hjälp men vet inte var han står i den frågan än. Han bverkar tro att han "kan fixa detta själv"..

Vill att han ska känna sig trygg med mig, att jag finns där för honom även i mörka stunder, samtidigt vill jag inte vara för självuppoffrande, mina behov blir ju nästan helt åsidosatta. Vill dock inte sätta press på honom i hans sköra tillstånd men inte heller vill jag bli tagen för given. Svår balansgång..

Samtidigt som det för mig är en paradox att vara lyckligt kär och djupt olycklig samtidigt... Även om det är ologiskt så undrar jag bara om han hittar på att han mår dåligt för att slippa träffa mig oftare eller vara mer tillgiven..Samtidigt så märker jag ju att han inte bara drar sig undan mig utan även alla sina vänner. Och varför fortsätter han isf träffa mig om han inte känner kärlek? Det blir kortslutning i huvudet på mig.
  • Anonym (Luna)

Hej TS,

Jag förstår dig precis! Jag har träffat en kille sedan ett år tillbaka. Vi var så nykära och förälskade tills för ett par månader sedan och både jag och han tycktes sväva på små moln.

Sedan blev han allt mindre kärleksfull och ville ses allt mindre. Han sa att han var stressad över sitt jobb och behövde jobba över var och varannan kväll. Jag trodde att han tröttnat och ställde honom mot väggen - flera ggr. Han sa dock att han var kär i mig och ville ha ett förhållande. Vidare sa han att han förstod att jag upplevde honom som annorlunda och att han önskade att han kunde 'bli sig själv' igen. Bara allt jobbstrul löste sig så skulle det bli bra..

Jag ville tro på honom och försökte stötta men det blev bara värre .Tills slut erkände han att det inte bara var jobbet utan hela livet som tyngde honom. Han trodde han blivit deprimerad.

Jag känner mig förtvivlad. Jag är lyckligare än jag någonsin varit i hela mitt liv, just för att jag fått ett så fantastitsikt föhållande som jag längtat efter i åratal. Att han inte känner sig lycklig - utan istället olycklig - är för mig ofattbart - om han nu är kär i mig.

Finns det några deppiga i detta forum som kan förklara denna paradox för mig och TS? Vill gärna ha era perspektiv!!!

• Anonym (been there)

Det är för mig ganska självklart för mig att man kan vara både och, då jag själv är det. Precis som TS pojkvän har jag haft en strulig barndom och kämpat för mitt liv sedan jag var fyra. Idag har jag haft två förhållanden med två killar (båda långa förhållanden) men har upp och ned känt mig deprimerad. Detta pga livet blir en övermäktigt ibland. Sedan har dessa människor som jag en tendens att göra sig själva olyckliga när de är lyckliga. 

När man är trasig som människa, aldrig upplevt kärlek, lycka eller omsorg utan bara våld, misshandel och otrygghet, så vet man inte hur man ska agera när man väl känner alla de där positiva sakerna. Så man går in i en låg fas igen för man vet inte hur man ska hantera allt det lyckliga.

Jag är just nu deprimerad, men min pojkvän stöttar mig genom allt. Och depressionen innefattar oftast inte honom alls! Han blir mer inblandad ofrivilligt, för det är inte pga honom jag mår dåligt. Att veta att han står där han står är viktigt för mig så jag känner mig trygg. Utan hans stöd hade sjukdomen varit betydligt värre. 

Så till TS och Luna - om man aldrig varit där kan man inte förstå det själv, och som tidigare skrev så är depression en sjukdom inte en känsla. De som har barn kan aldrig förstå hur ofrivilligt barnlösa känner, de som aldrig blivit utsatta för psykisk misshandel förstår inte varför denna person inte lämnade den destruktiva relationen tidigare osv. Inte ens vi själva som är deprimerade kan alltid förstå varför, så hur ska ni kunna förstå det? Det är heller inget vi förväntar oss att ni ska göra. Bara var där och stanna, vänta ut perioden. Det blir alltid bättre! :)

• Anonym (Luna)
    Anonym (been there) skrev 2012-05-30 11:01:51 följande:
    Det är för mig ganska självklart för mig att man kan vara både och, då jag själv är det. Precis som TS pojkvän har jag haft en strulig barndom och kämpat för mitt liv sedan jag var fyra. Idag har jag haft två förhållanden med två killar (båda långa förhållanden) men har upp och ned känt mig deprimerad. Detta pga livet blir en övermäktigt ibland. Sedan har dessa människor som jag en tendens att göra sig själva olyckliga när de är lyckliga. 

När man är trasig som människa, aldrig upplevt kärlek, lycka eller omsorg utan bara våld, misshandel och otrygghet, så vet man inte hur man ska agera när man väl känner alla de där positiva sakerna. Så man går in i en låg fas igen för man vet inte hur man ska hantera allt det lyckliga.

Jag är just nu deprimerad, men min pojkvän stöttar mig genom allt. Och depressionen innefattar oftast inte honom alls! Han blir mer inblandad ofrivilligt, för det är inte pga honom jag mår dåligt. Att veta att han står där han står är viktigt för mig så jag känner mig trygg. Utan hans stöd hade sjukdomen varit betydligt värre. 

Så till TS och Luna - om man aldrig varit där kan man inte förstå det själv, och som tidigare skrev så är depression en sjukdom inte en känsla. De som har barn kan aldrig förstå hur ofrivilligt barnlösa känner, de som aldrig blivit utsatta för psykisk misshandel förstår inte varför denna person inte lämnade den destruktiva relationen tidigare osv. Inte ens vi själva som är deprimerade kan alltid förstå varför, så hur ska ni kunna förstå det? Det är heller inget vi förväntar oss att ni ska göra. Bara var där och stanna, vänta ut perioden. Det blir alltid bättre! :)

Åh, tack för ditt belysande svar! Har några frågor.. Klarar du av att visa kärlek trots att du mår dåligt? Eller känner sig din kille oälskad? Hur hanterar ni det?

Det du säger om "att när man går in i en låg fas igen för man vet inte hur man ska hantera allt det lyckliga" är jätteintressant. Jag har inte begripit att det är så och jag tror inte heller min kille har föstått att det kan vara så. Har du något råd hur jag ska kunna förmedla det till honom på ett bra sätt? Finns det t.ex. någon bok om det?
  • Anonym (been there)

Jag klarar av att visa kärlek, ofta får jag dåligt samvete eller ångest för att jag inte varit kärleksfull och blir då ledsen på mig själv osv. Men jag visar kärlek, försöker göra små överraskningar som han alltid uppskattar för han vet att jag verkligen ansträngt mig då. Igår gjorde jag tillexempel pannkaksfrukost till honom fast jag varit jätteledsen i flera dagar. Och vi låg och skrattade igårkväll, kollade film och diskuterade hurvida jag ska hoppa på en utbildning eller inte i höst osv. Så man är ju glad och så i perioder fast man genomgående är ledsen haha, måste låta knäppt.

Min kille känner sig inte oälskad, han skulle aldrig säga det då jag själv vet när jag är otillräcklig. och bättrar mig. Han har aldrig klagat utan uppskattar de dagar jag mår bra, och stöttar de dagar jag inte är det. För ett par dagar sedan hade han köpt min favoritglass med sig hem för han visste att jag varit ledsen, så blir jag glad mitt i det ledsna :)

Vi älskar ju varandra, och han vet hela historien jag har bakom mig.Han kan aldrig förstå hur jag har det, men han gör det bästa av det. När jag är ledsen för att jag tycker han förtjänar någon bättre och jag är jämnt nere osv så brukar han säga " hellre en ledsen *mitt namn* än ingen alls, dessutom är det värt besväret i slutet" Då blir jag alltid sådär takcsamt otroligt glad och helt varm.

Jag vet inte vilken bakgrund din pojkvän har, men det finns massvis med böcker. Den jag läst om och om igen som är den absolut bästa heter "Psykopatens grepp" där i finns förklaringar till varför det blivit som det blev och hur man tar sig ur det. Vilken hjälp det finns att få och en plan steg för steg osv. Samt MASSVIS av olika exempel på par som har/har haft det såhär.

Jag växte upp i en missbrukande familj med en mamma som var deprimerad, så detta var min hjälp. Din man kanske har en annan bakgrund och då kanske detta inte är rätt bok? :) Kan tillägga att jag gått hos kurator sedan jag var typ 8 år och psykolog sedan 5 år tillbaka. Så jag har MASSVIS av erfarenhet av MIN deprission. Så jag känner ju mig själv och min sjukdom ganska bra vid det här laget. Det är kanske därför jag orkar leva med den? 

Hoppas du fick svar på dina frågor!
    Och att ni fick lite perspektiv, fråga mer om ni har fler frågor.
    Ju mer kunskap, desto bättre för alla inblandade!  

Svar på tråden Går det att vara kär och deprimerad samtidigt?