• Anonym (inte hemlös än)

kronofogden och fastighetsutmätning

Hjälp !!!! min sambo har skulder hos fogden och nu vill dom göra en utmätning på vårat hus. Jag har fått hem ett brev som jag ska skriva på och skicka in men kan dom verkligen göra så jag äger ju halva men har inte råd att köpa ut han och vi har barn tillsammans och på "varsitt håll" som bor här varannan vecka. Tillsaken hör att vi har ingen gemensam ekonomi då jag vet hans skulder och betalar det mesta av "våra" lån. Vad kan jag göra för att stoppa utmätningen ?? någon som vet. 

• Svar på tråden kronofogden och fastighetsutmätning
  • Anonym

Till att börja med, om banklånen på huset överstiger eller är lika med värdet på huset, då kommer banken aldrig att gå med på utmätning/exekutiv försäljning av huset.

Fogden får då heller ej sälja huset på exekutiv auktion eftersom det inte då finns några pengar för borgenärerna att hämta.

• Bolaget

När pappret om fastighetsutmätning kommer har banen redan gett sitt godkännande till försäljningen. Det enda du kan göra nu är att se till att skulden som ligger till grund för utmätningen betalas. Du kommer att ha på dig ända fram till samma dag som försäljningen ska ske att betala, vilket väl ligger åtminstonde 6-8 veckor efter du skriver på pappret.

Man mäter alltså egentligen ut hans andel i fastigheten men eftersom man inte kan sälja en halv fastighet så säljer man hela men så får du pengarna för din halva och hans halva ska gå till att betala skulderna 

• Anonym

Du kan inte stoppa utmätningen.... tyvärr....

• elmadumle
    Bolaget skrev 2012-05-29 18:04:34 följande:
    När pappret om fastighetsutmätning kommer har banen redan gett sitt godkännande till försäljningen. Det enda du kan göra nu är att se till att skulden som ligger till grund för utmätningen betalas. Du kommer att ha på dig ända fram till samma dag som försäljningen ska ske att betala, vilket väl ligger åtminstonde 6-8 veckor efter du skriver på pappret.

Man mäter alltså egentligen ut hans andel i fastigheten men eftersom man inte kan sälja en halv fastighet så säljer man hela men så får du pengarna för din halva och hans halva ska gå till att betala skulderna 
    Banken ger inte sitt godkännande, de mäter ut en fastighet i alla fall, men om summan inte täcker pantbreven så kan kf inte sälja, de försökte sälja vårat hus två gånger under 2010 men budet blev för lågt för att täcka skulden hos banken och skulden hos det företag som begärt försäljning. Och kf säger själva att man inte säljer under pantbrevet om det inte är banken där man har sitt huslån som själva begär försäljning.
Svar på tråden kronofogden och fastighetsutmätning