• Anonym (Örebroaren)

Är det värt att flytta TILL Sthlm?

Sambon är från början från sthlm, och jag född och uppvuxen i Örebro. Han och jag har flera gånger pratat om flytt dit, men HAN har inte vågat "lämna allt", trots att han har släkt och vänner kvar i Sthlm. Han har bara mor, syster och en kusin här.

Jag dock har ingenting i storstaden. Men vill så gärna bara bort härifrån, men frågan är, är det värt det?

För och nackdelar med flytt osv? Kommer barnen få det bra, och vad ska man tänka på?

Ev jobb samt boende är redan fixat, dock till efter sommaren om vi (han) fortfarande vill.

Lite tankar/åsikter önskas gärna från er som kanske redan bor i sthlm eller har flyttat dit?

• Svar på tråden Är det värt att flytta TILL Sthlm?
  • Khaleesi

Jag flyttade glatt därifrån när jag gjort mina hundår i stressen och folkmyllret bland de inställda pendeltången... Det var förvisso lärorikt att ha bott några år i huvudstaden, men när jag blev gravid så drog vi.

Men vill du gärna bort från Örebro, så varför inte. Prova på något nytt. Vidga vyerna. Om barnen kommer att få det bra är ju ett lotteri oavsett var man bor. Det hänger så mycket på vilket umgänge de får och om det blir stökiga klasser.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym (Örebroaren)
    Khaleesi skrev 2012-05-29 18:19:21 följande:
    Jag flyttade glatt därifrån när jag gjort mina hundår i stressen och folkmyllret bland de inställda pendeltången... Det var förvisso lärorikt att ha bott några år i huvudstaden, men när jag blev gravid så drog vi.

Men vill du gärna bort från Örebro, så varför inte. Prova på något nytt. Vidga vyerna. Om barnen kommer att få det bra är ju ett lotteri oavsett var man bor. Det hänger så mycket på vilket umgänge de får och om det blir stökiga klasser.

Jag är också lite orolig över den omtalade "storstadsstressen", då jag som preson lätt blir stressad osv. Vi kommer dock inte bo i Sthlm city, utan i utkanten, då han vill till Botkyrka eller vad det nu hette.

Det känns lite skrämmande då jag alltid velat flytta till en mindre stad än den jag bor i nu, så går vi imot allt jag planerat. Men ändå så känner man att man inte kan utvecklas här som man kanske kan göra i en större stad?

Vi är båda 24, så vi har ju en lååång livstid framför oss..
  • Khaleesi

Helt klart finns det helt andra möjligheter i Stockholm jämfört med i mindre städer, det ska man inte sticka under stol med. Men åtminstone för mig var det extremt stressande att inte riktigt veta hur lång tid det skulle ta att ta sig till jobbet beroende på väder, rusningstrafik eller tådproblem (beroende på hur man färdades).

Nu njuter jag i fulla drag av den kungliga huvudstaden när jag åker dit som turist då och då - med eller utan barn.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym (Örebroaren)

Ja. Vi får väl se hur det blir. Det blir iallafall på "prov" i ett år då han ska ta tjänsteledigt från sitt gamla jobb. Och under den tiden borde man väl hinna känna efter om hurvida man vill göra.

• Anonym (Lisa)

Om ni har fixat jobb och bostad är det klart ni ska flytta!
    Jag flyttade också från en håla, saknar barndomskompisarna ganska mycket, men skulle aldrig kunna bo där längre eftersom det är helt jävla dött där :) åker hellre och hälsar på bara.

Framför allt bostad är ju skitsvårt att hitta i Sthlm så om ni har bostad är det bara att gratulera!
    Och nya vänner träffar man ju via jobbet och ev fritidsintressen.

Lycka till! 

• Anonym (Örebroaren)

Ja, tack vare sambons kontakter så kan vi få boende. Dock så tar det ju tid osv, men det går iallafall.

Man känner sig liksom fast här, men samtidigt så kan framför allt jag komma att känna mig en smula isolerad därborta då jag inte känner en kotte... Eller jo, en nära bekant har jag, men hon bor tvärs över sthlm typ.

Eh, man måste väl chansa och testa på för att veta om det är bra eller inte.

• sol75

Fördelen med Stockholm är ju att de allra flesta här inte är härifrån utan inflyttade, vilket jag tycker lett till att man har lätt att lära känna nya människor, till skillnad från i vissa mindre städer där "alla" bott för alltid o redan har sitt umgänge klart. Jag har bott i säkert 5 olika mindre städer innan jag landade i Stockholm o blir nog kvar här. I utkanterna finns många underbara områden! Stressen är bara inne i stan, och där väljer man ju hur ofta man är.
    Lycka till! 

• Anonym

Ja ni är ju bara 24 klart ni ska prova! Sen blir det ofta "gäng" av kompisar som kommer från samma stad även om man inte var bästisar innan. Känner ett sånt gäng från Karlshamn, ett från Växjö och ett från Lerum. Välkomna till Stockholm

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Örebroaren) skrev 2012-05-29 21:13:32 följande:
    Ja, tack vare sambons kontakter så kan vi få boende. Dock så tar det ju tid osv, men det går iallafall.

Man känner sig liksom fast här, men samtidigt så kan framför allt jag komma att känna mig en smula isolerad därborta då jag inte känner en kotte... Eller jo, en nära bekant har jag, men hon bor tvärs över sthlm typ.

Eh, man måste väl chansa och testa på för att veta om det är bra eller inte.
    Örebro kommer finnas kvar, ni kan alltid flytta tillbaka :D
    Se till att ha en backup i Örebro ifall det är möjligt, tex stå kvar i bostadskön och sånt, ifall ni trots allt vill flytta tillbaka nån gång.
    Jag bor i Aspudden, söder om söder, och här är det verkligen inte stressigt. Känns precis som en småstad, fast med närhet till city. Så stress-stockholm kan man faktiskt undvika rätt mycket.
    Och bil är ganska överflödigt eftersom kollektivtrafiken går till de flesta ställen. 
  • Anonym (08:an)

Jag är Stockholmare och hade knappt varit utanför Sthlm när jag flyttade härifrån till Karlstad som 22 åring. Därifrån så flyttade jag till Göteborg och återvände 6 år senare till Sthlm. Då var jag 30 år och hade inte så mycket kontakt kvar med mina gamla vänner. Alla nära vänner bodde kvar i Götet.

Jag hade faktiskt väldigt svårt att anpassa mig tillbaka till det hektiska livet och den lite "hårda fasaden" som människor ibland bär  här och har fortfarande inte hittat några nya nära vänner (6 år sen jag flyttade hit). Men då vi har barn och min familj bor här så skulle jag aldrig flytta härifrån och trivs.

Har ni bostad och jobb så är det kanon  - det är två jobbiga punkter annars. Örebro är inte långt bort och skulle det kännas som fel val kan ni alltid flytta tillbaka. Det är lättare att skaffa nya vänner när man är under 30, sen har de flesta sina "bästisar" klara och det är svårare att komma nära någon.      

Om ni har möjlighet så kolla upp hur det är med kö till förskolor för det kan vara långa köer på sina ställen och även så området ni flyttar till är lugnt och har bra kommunikationer till er arbetsplats.  

Lycka till!

Svar på tråden Är det värt att flytta TILL Sthlm?