• Nennen sthlm

Storkok innan bebisen kommer!

Rik av erfarenhet från förra barnet, tänkte jag denna gång göra storkok innan bebisen anländer.
    Men behöver lite råd.

Dels på maträtter som är praktiska att göra storkok på, samt att frysa in och tina upp.

Men också på hur jag ska frysa in det rent praktiskt. Mina vanliga matlådor är ju alldeles för små för att rymma storkok. 
    Hur kan man frysa in då?      

Jag hade tänkt typ köttfärssås, lasagne, korvgryta och liknande.

• Svar på tråden Storkok innan bebisen kommer!
  • Nyfiken gul

Torra saker som pajer, lasagne, gratänger tex  - kan du med fördel frysa in i folie och göra platta paket. Lägg sen paketen i fryspåsar och sen är det bara att ta upp vartefter du ska äta. På så sätt behöver du inga formar.

Du kan även köpa på tex Öb och liknande folieformar - brukar finnas med lock till. bara att frysa ner.

Såna här folieformar kan du också använda att laga maten direkt ner i också. Istället för att göra en hel plåt lasagne så kan du göra x antal formar istället.     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nennen sthlm
    Nyfiken gul skrev 2012-05-29 18:32:07 följande:
    Torra saker som pajer, lasagne, gratänger tex  - kan du med fördel frysa in i folie och göra platta paket. Lägg sen paketen i fryspåsar och sen är det bara att ta upp vartefter du ska äta. På så sätt behöver du inga formar.

Du kan även köpa på tex Öb och liknande folieformar - brukar finnas med lock till. bara att frysa ner.

Såna här folieformar kan du också använda att laga maten direkt ner i också. Istället för att göra en hel plåt lasagne så kan du göra x antal formar istället.     
    Just det, vad smart. Tack för bra tips!
  • emmak

Grytor och soppor.
    Sen typ köttbullar, fiskpinnar och korv är bra att ha hemma :)

• Linda5

Köttfärssås o grytor fryses i plastpåsar då blir det fina platta paket.

• TinaElisabeth

Jag brukar frysa in i matlådor. Vill ju inte äta samma mat i flera dagar bara för att jag har tagit fram en hel lasagne eller liknande. Jag brukar göra antingen lådor med 1 portion eller till hela familjen. 

Ett tips är att göra egen pizza och frysa in i lagoma bitar i fryspåsar. Pannkakor går bra att frysa i påsar oxå.

Svar på tråden Storkok innan bebisen kommer!