• Moonis

Lapp uppsatt på förskolan om barnens rätt till ledighet enligt barnkonventionen!

Det är så att vi haft lite ytliga diskussioner med vår förskola om vårt barns tider nu i sommar där barnkonventionen dragits upp. Sambon ska nämligen jobba hela sommaren då han pluggar (ingen semester alls för honom med andra ord) och eftersom det är inom vården blir det långa pass som varar upp till 25 timmar ibland (sovande nattpass). Själv har jag nyss varit sjukskriven full tid och har fortfarande svårigheter så vi har specialtider (mycket flex) som är godkänt av rektorn. Nu ska jag då vara hemma fyra veckor och kommer bli mycket själv med barnen. Dom vet om våran familjesituation (fick begära möte för att förklara situationen då vi blev ifrågasatta hela tiden) och ändå ifrågasätter dom att jag vill sätta upp vårat barn på 15h i sommar.
    Förklarade att det inte behövde bli att hon går alla dessa timmar men vet inte alls hur jag kommer må och vill vara säker på att det finns resurser.
    Ändå kommer som sagt detta med barnkonventionen upp och idag upptäcker vi att dom satt upp en lapp på dörren med OBS: och markeringspenna vad som gäller enligt barnkonventionen.
    Jag tycker detta är jäkligt kränkande och nu känner man sig ju som en ännu sämre förälder än man gör ändå i vanliga fall. Det behöver inte bara vara till oss men man tar det väldigt personligt och tycker inte det är okej.

Är det någon som varit med om detta och hur har ni i så fall reagerat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 18:49
    Kanske skulle skriva att vi brukar alltid ha barnen hemma varje sommar, jul/nyår, klämdagar osv. men efter att sambon förlorade jobbet och börjat plugga så har vi lite annorlunda förutsättningar detta året.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-30 10:06
    Uppdaterar igen. Valde att ta upp detta med personalen först för att se hur dom bemötte detta. Hon jag pratade med hade själv inte hunnit se lappen men sa det jag skrivit här att det känns lite kränkande och väldigt personligt efter samtalen vi haft. Även att det är fler som reagerat över lappen och många kan nog bli ledsna över det.
    Hon sa att det inte alls var meningen att jag skulle ta det så eftersom vi har speciella omständigheter. Att det finns fler där dom inte fått klara besked om tider i sommar.

Det va väldigt ångestfullt men kändes ändå bra efter. Lappen är i alla fall bortplockad och hoppas man försöker prata med dom det berör istället för att sätta upp lapp, kan bli så fel.

• Svar på tråden Lapp uppsatt på förskolan om barnens rätt till ledighet enligt barnkonventionen!
  • Blöjor111111

Jag tycker att förskolan/skolan har ingen rätt att förmedla sådant på ett så kränkande sätt. Vi behöver inte gå in på att jag skulle aldrig lämna mina barn under sommaren m.m. men tycker inte att förskolan har rätt att leka eller agera som  "jurister" "inspektörer", "politiker", "polis" m.m. Vänd dig till kommunen eller Socialstyrelsen alt. skolinspektionen för råd.

• Moonis
    Blöjor111111 skrev 2012-05-29 18:32:57 följande:
    Jag tycker att förskolan/skolan har ingen rätt att förmedla sådant på ett så kränkande sätt. Vi behöver inte gå in på att jag skulle aldrig lämna mina barn under sommaren m.m. men tycker inte att förskolan har rätt att leka eller agera som  "jurister" "inspektörer", "politiker", "polis" m.m. Vänd dig till kommunen eller Socialstyrelsen alt. skolinspektionen för råd.
    Tänkte prata med rektorn först om det. Har svårt att tro att det skulle ses som okej faktiskt.
  • daax

Tycker inte att förskolan har gjort något fel, dom har ju rätt, om ni är hemma så mycket  som du säger så förstår jag inte varför du ta åt dig. 

• Astarte

Vad säger den då? Min son är tre och han kommer få vara hemma tre veckor i sommar. Förmodligen är det de enda tre veckorna han får eftersom jag arbetstränar och inte får vara hemma. Hans pappa har just börjar på ett nytt jobb och har ingen rätt till semseter ännu.

• Ceszan

Har man inte "rätt" til 15h/v om man går hemma? Det hade jag några veckor under sommaren..
    Och är det inte bra för barnen att ha rutiner? Eller gäller det bara vissa barn?

♥ pojke dec 04 ♥ - MF juni 09, MF feb 11, MF maj 12 -
  • Moonis
    daax skrev 2012-05-29 18:56:14 följande:
    Tycker inte att förskolan har gjort något fel, dom har ju rätt, om ni är hemma så mycket  som du säger så förstår jag inte varför du ta åt dig. 
    För att dom tagit upp detta med barnkonventionen med mig när vi diskuterade hur det blir under sommaren.
  • Zara10

Ska inte barnen ha någon semester alls så förstår jag förskolan lite !

• Moonis
    Astarte skrev 2012-05-29 19:00:57 följande:
    Vad säger den då? Min son är tre och han kommer få vara hemma tre veckor i sommar. Förmodligen är det de enda tre veckorna han får eftersom jag arbetstränar och inte får vara hemma. Hans pappa har just börjar på ett nytt jobb och har ingen rätt till semseter ännu.
    Det står (på lappen i alla fall som jag inte vet om dom skrivit själv eller tryckt ut):

Barn har enligt barnkonventionen (Förenta Nationerna) rätt till vila och rekreation och bör av den anledningen under semesterperioden ha minst fyra veckors ledighet. (denna texten är då markerad och sista orden är understrukna)

Områdeschef har rätt att av vårdnadshavare begära intyg från arbetsgivare, arbetsförmedlingen eller skola avseende tiderna för arbete/studier. (ej markerad med överstrykningspenna) 
  • Astarte
    Moonis skrev 2012-05-29 19:10:37 följande:
    Det står (på lappen i alla fall som jag inte vet om dom skrivit själv eller tryckt ut):

Barn har enligt barnkonventionen (Förenta Nationerna) rätt till vila och rekreation och bör av den anledningen under semesterperioden ha minst fyra veckors ledighet. (denna texten är då markerad och sista orden är understrukna)

Områdeschef har rätt att av vårdnadshavare begära intyg från arbetsgivare, arbetsförmedlingen eller skola avseende tiderna för arbete/studier. (ej markerad med överstrykningspenna) 

Skit också! Jag är en kass mamma. Anmäl mig till soc! *sträcker upp händerna i luften*

Går det inte så går det inte. Vissa saker, som sjukdom, kan komma emellan. Min son får nog fyra veckor nästa år. För då hoppas jag på att ha jobb.   
  • Moonis
    Zara10 skrev 2012-05-29 19:05:57 följande:
    Ska inte barnen ha någon semester alls så förstår jag förskolan lite !
    Jo, lite ska dom ha men inte fyra hela veckor i sträck. Satsar ju på att ha dom hemma så mycket som möjligt men allt beror ju på hur jag mår.
Svar på tråden Lapp uppsatt på förskolan om barnens rätt till ledighet enligt barnkonventionen!