Lapp uppsatt på förskolan om barnens rätt till ledighet enligt barnkonventionen!
Det är så att vi haft lite ytliga diskussioner med vår förskola om vårt barns tider nu i sommar där barnkonventionen dragits upp. Sambon ska nämligen jobba hela sommaren då han pluggar (ingen semester alls för honom med andra ord) och eftersom det är inom vården blir det långa pass som varar upp till 25 timmar ibland (sovande nattpass). Själv har jag nyss varit sjukskriven full tid och har fortfarande svårigheter så vi har specialtider (mycket flex) som är godkänt av rektorn. Nu ska jag då vara hemma fyra veckor och kommer bli mycket själv med barnen. Dom vet om våran familjesituation (fick begära möte för att förklara situationen då vi blev ifrågasatta hela tiden) och ändå ifrågasätter dom att jag vill sätta upp vårat barn på 15h i sommar.
Förklarade att det inte behövde bli att hon går alla dessa timmar men vet inte alls hur jag kommer må och vill vara säker på att det finns resurser.
Ändå kommer som sagt detta med barnkonventionen upp och idag upptäcker vi att dom satt upp en lapp på dörren med OBS: och markeringspenna vad som gäller enligt barnkonventionen.
Jag tycker detta är jäkligt kränkande och nu känner man sig ju som en ännu sämre förälder än man gör ändå i vanliga fall. Det behöver inte bara vara till oss men man tar det väldigt personligt och tycker inte det är okej.
Är det någon som varit med om detta och hur har ni i så fall reagerat?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 18:49
Kanske skulle skriva att vi brukar alltid ha barnen hemma varje sommar, jul/nyår, klämdagar osv. men efter att sambon förlorade jobbet och börjat plugga så har vi lite annorlunda förutsättningar detta året.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-30 10:06
Uppdaterar igen. Valde att ta upp detta med personalen först för att se hur dom bemötte detta. Hon jag pratade med hade själv inte hunnit se lappen men sa det jag skrivit här att det känns lite kränkande och väldigt personligt efter samtalen vi haft. Även att det är fler som reagerat över lappen och många kan nog bli ledsna över det.
Hon sa att det inte alls var meningen att jag skulle ta det så eftersom vi har speciella omständigheter. Att det finns fler där dom inte fått klara besked om tider i sommar.
Det va väldigt ångestfullt men kändes ändå bra efter. Lappen är i alla fall bortplockad och hoppas man försöker prata med dom det berör istället för att sätta upp lapp, kan bli så fel.