• Anonym (ledsen)

Min kille berättade just att han har herpes..

Jag är gravid i vecka 36 och har varit tillsammans med min sambo i ca 3 år.
    Idag när jag stod och lagade mat säger han helt plötsligt "ja just de ja, jag har herpes"..  öhh  vad svarar man på de? Och varför säger han de nu och inte för typ 3 år sen?
    Hur vet jag om jag är smittad och kan de påverka barnet när jag ska föda? känner mig irriterad och ledsen och inser plötsligt att de kan finnas massor som jag inte har en aning om när de gäller min partner..

hur skulle ni reagerat?

• Svar på tråden Min kille berättade just att han har herpes..
  • Luzita

Menade han könsherpes eller munherpes? Så länge du inte har fått blåsor så är det väl ingen fara? Men förstår att det hade varit bättre att veta lite tidigare. Men har du inte märkt nåt på tre år så är du antagligen inte smittad.

• lillamillan

Kan ju vara så att han inte haft något utbrott på väldigt länge och har därför inte sagt något. Om du fått herpes borde du ha märkt det för blåsorna i underlivet ska göra väldigt ont, och är det munherpes så ser du ju det. Herpes kan ligga latent i kroppen i flera år utan att visa sig. Har du inga blåsor i underlivet vid förlossningen är det ingen fara för barnet.

• Luzita

Jag tror att det inte är så bra för barnet om du har blåsor mellan benen just under förlossningen, men annars är det nog ingen fara :) Googla på det så hittar du nog svar.

• Ripper500

Konstigt att nämna det efter 3 år!
    Låter ju mer som han blivit smittad nyligen och kör en bortförklaring!

• Anonym (ledsen)

Det är könsherpes. Tror absolut inte att han fått de nyligen. Han är inte typen som är otrogen och på de planet så litar jag på han till 110 %
    De som gör mig så förvånad är att han är en sån som är ärlig med de mesta och alltid säger vad han tycker och tänker och när han har kroppsliga problem mm.
    De såg inte ut som om han skämdes över att tala om de här. utan mer bara som att de var nåt han glömt..  om de nu är nåt man inte kommer att tänka på under tre år med en ny partner..

• Anonym (ledsen)

De tråkiga är även att jag har alltid haft väldigt stor sexlust.. men nu känner jag mig för första gången i mitt liv inte ett dugg sugen. och sexlivet har ju varit en av de bästa sakerna i vårat förhållande. känns som jag har blivit lurad på en viktig del i vårat förhållande och att de här kommer förstöra lite av de jag känner inför sex.
    kanske låter fånigt. men de är väl inte så konstigt att man inte vill bli smittad och få blåser och så även om de inte är nåt farligt..  blir så deppig när jag tänker på de..

• Anonym

Jag har också herpes sedan många år. Har fött fyra barn sedan dess och bytt partner. Ingen har blivit smittad och allt har gått bra. När jag haft blåsor, har vi skyddat oss väl. På förlossning kan de tejpa över blåsor om det finns utrbrott under förlossning. Be din barnmorska ta ett herpesprov. Då kan du se om du är smittad om du inte vet det själv. De kollar via blodprov om din kropp bildat antikroppar mot herpes.

• Anonym

Jag har själv herpes sen 7 år tillbaks. Ett enda litet snedsteg och jag fick det för livet. Första utbrottet gjorde fruktansvärt ont och sedan har det känts mindre och mindre vid varje utbrott och dessa sker mer och mer sällan och nu för tiden tänker jag inte ens på att jag har herpes.

Jag tror att din sambos utbrott kommer väldigt sällan och att han inte tänkt på det så mycket innan graviditeten. Han skäms säkert dock för att han inte sagt något förän nu men samtidigt så är det ju faktiskt bättre sent än aldrig som gäller tycker jag. Kan tänka mig att det känns lite som att dra in ett problem som egentligen inte är ett problem och det är inte alltid lätt. Försök att vara tacksam mot honom för att han berättar och prata igenom det. Eftersom du inte är smittad (det hade du märkt) så har ni ju inte haft sex under utbrott och kan lugnt fortsätta med ert sexliv som tidigare.

• Anonym (klara)
    Anonym skrev 2012-05-30 11:06:25 följande:
    Jag har själv herpes sen 7 år tillbaks. Ett enda litet snedsteg och jag fick det för livet. Första utbrottet gjorde fruktansvärt ont och sedan har det känts mindre och mindre vid varje utbrott och dessa sker mer och mer sällan och nu för tiden tänker jag inte ens på att jag har herpes.

Jag tror att din sambos utbrott kommer väldigt sällan och att han inte tänkt på det så mycket innan graviditeten. Han skäms säkert dock för att han inte sagt något förän nu men samtidigt så är det ju faktiskt bättre sent än aldrig som gäller tycker jag. Kan tänka mig att det känns lite som att dra in ett problem som egentligen inte är ett problem och det är inte alltid lätt. Försök att vara tacksam mot honom för att han berättar och prata igenom det. Eftersom du inte är smittad (det hade du märkt) så har ni ju inte haft sex under utbrott och kan lugnt fortsätta med ert sexliv som tidigare.

Ungefär vad jag tänkte, men du formulerade det så mycket bättre.

• Anonym

Jag har det, fick det av att killen var otrogen när jag var i 20årsåldern. Första utbrottet var hemskt, men efter det kan det ibland gå flera år mellan utbrotten. Jag skäms ihjäl för detta och har bara sagt det till en enda kille jag varit tillsammans med, mitt barns pappa. Efter det har jag haft relationer i över två år med en kille och inte sagt något, just för att jag dels inte haft utbrott och dels skäms supermycket. Även fast jag vet att det "inte är mitt fel", men ändå. Kan det vara så att han skäms?? Och inte har haft utbrott på flera år??

• Anonym (ledsen)

Han berättade att utbrotten kommer endast en gång per år. Och som de verka på han så var de säkert en grej som han inte tyckte var nåt problem att ta upp egentligen. de kom nog bara fram för jag vill ha sex kvällen innan men han sa att han inte kunde.

Jag tror nog att jag reagerade så stark för att jag hade dels ingen koll på att herpes inte är så jätteallvarligt. bara tanken på könssjukdommar så får man ju panik.
    Och sen så har jag tänkt så många gånger att vad skönt att jag har en pojkvän som inte har några såna problem och vi kan ha oskyddat sex.
    känner mig lurad även om de egentligen inte behöver vara nån stor grej de här. kommer ju ständigt gå och noja över om jag själv ska få de..

• isolande
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-30 14:31:06 följande:
    Han berättade att utbrotten kommer endast en gång per år. Och som de verka på han så var de säkert en grej som han inte tyckte var nåt problem att ta upp egentligen. de kom nog bara fram för jag vill ha sex kvällen innan men han sa att han inte kunde.

Jag tror nog att jag reagerade så stark för att jag hade dels ingen koll på att herpes inte är så jätteallvarligt. bara tanken på könssjukdommar så får man ju panik.
    Och sen så har jag tänkt så många gånger att vad skönt att jag har en pojkvän som inte har några såna problem och vi kan ha oskyddat sex.
    känner mig lurad även om de egentligen inte behöver vara nån stor grej de här. kommer ju ständigt gå och noja över om jag själv ska få de..
    Jag har själv herpes och smittade tyvärr mitt ex med det. Min nuvarande man hade det redan oxå, så det var ju skönt att slippa smitta honom oxå. Jag har iofs sagt till alla jag haft oskyddat sex med att jag haft herpes innan vi gjort ngt.

Förstår att det känns skumt, det är ju inte direkt en sjukdom man vill ha... Samtidigt är ju vissa "immuna". Hela min familj ar t.ex haft munherpes, sen vi syskon var småbarn, men jag har klarat mig från det trots att min syster försökt smitta mig i stunder då hon varit arg Tungan ute

Eftersom du är gravid, prata med MVC om hur du skall göra innan förlossningen. Jag fick äta herpesmedicin förebyggande så jag inte skulle ha aktivt utbrott under förlossningen. Detta för att det gör vansinnigt ont och dessutom kan smitta barnet. Kanske inte behövs för dig eftersom du inte haft ngt utbrott, men kan ju vara värt att kolla upp.    
Svar på tråden Min kille berättade just att han har herpes..