• Anonym

Skydda SGI

Jag är gravid med andra barnet och har arbetat 75%, i botten har jag 100% och arbetade det innan första barnet föddes. Min SGI är baserat på 100%. Jag fick reda på att jag var gravid för några dagar sedan och mitt barn blev 1 år och 9 månader för 9 dagar sedan. Som jag har förstått det ska man ha blivit gravid innan barnet är 1år och 9 månader för att SGIn ska ligga kvar på det man hade med första barnet, trots att man gått ner i tid. Som jag ser det så klarade jag den gränsen med typ 11 dagar, räknar vi på samma sätt (jag räknar då jag hade ägglossning)?

• Svar på tråden Skydda SGI
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du blir gravid innan barnet är 1 år och 9 månader och har beräknat eller faktiskt förlossningsdatum innan det äldre barnet är 2,5 år så är din FGI skyddad (föräldrapenningsgrundande inkomst). Detta innebär att du kommer att ha samma ersättning för det yngre barnet som för det äldre, även om du väljer att gå ner i arbetstid. Dock kan din SGI (Sjukpenningsgrundande inkomst) komma att sänkas om du arbetar 75% utan att skydda din sjukpenningsgrundande inkomst till 100%. Detta innebär att om du själv blir sjukskriven eller behöver ta tillfällig föräldrapenning kan den ersättningen komma att baseras på din tjänst som är 75%.   

Hälsningar
    Allan, Handläggare 

• Anonym

Tack så mkt för svaret, nu blev jag lite klokare

Svar på tråden Skydda SGI