Rethosta, finns det någon huskur som fungerar?
Är det något som går nu eller är det bara jag som fått denna hemska hosta?
Är det något som går nu eller är det bara jag som fått denna hemska hosta?
Om du röker, sluta rök. Jag har varit rökfri i 45 dagar nu. Slemmet & hostan försvann. Men senaste 2 veckorna har det kommit tillbaka igen, men inte lika mycket såklart. Man det ha med överkänslighet mot pollen att göra för din del?
ånga.
ånga och ånga. Gärna med lite eucalyptusolja i. Sedan kan det hjälpa att ta en sked honung då och då.
Drick mycket! Både vatten och te kan lindra. Honung är bra också, det har bekräftats i studier dessutom. Det finns inga receptfria mediciner som botar hostan.
Grädde, choklad eller honung. Eller allt!
En matsked med matolja som du saltar lite på. Det är inte långvarigt du blir av med hostan, men det räcker för att hinna somna på kvällen.
Bikarbonat i lite vatten ska tydligen hjälpa, googla för att ta reda på dos, tror att det var 1/2 tsk i ett glas vatten...
Jobbade i hemtjänsten för en massa år sedan och fick en riktig rethostattack hemma hos en tant. Hon sa då att jag skulle ta kaffe med en klick smör i och jag slutade faktiskt hosta och kunde jobba vidare :)
Vid rethosta:
Chokladbollar!!!
Recept finns på havregrynspaketet!
Finns receptfria tabletter på apoteket, kommer inte ihåg vad dom heter tyvär. Men det hjälper ju inte dig nu på kvällen, drick mkt vatten, små klunkar och ofta det brukar hjälpa mig, ha gärna svalt i sovrummet och andas fuktig luft(ånga)
Haller med en av de tidigare posterna, som av nagon anledning ej fick sa mycket upmarksamhet, men en stor klick riktigt fluffig vispad gradde gor susen pa mig. Smorjer skont in de sma saren som bildas nere i svalget nar man hostar. Te med lite cocosolja kanske fungerar ocksa, men just det feta som troligen smorjer in flimmerharen darnere ar det fina i melodin har gissar jag...iallafall for mig, alla ar ju olika