• Liten latte

Vart kan jag lägga upp en tillfällig hemsida gratis?

Så här är det, jag har gjort en hemsida i en skoluppgift. Har gjort den i notepad och nu ska den läggas upp så den kan bedömas av läraren.

Har väldigt lite erfarenhet av webbdesign så jag har ingen aning om hur jag går till väga nu.

Eftersom den bara ska bedömas så vill jag ta bort den sen, så det är inget som ska ligga kvar och därför vill jag inte betala för det.
    Det jag fick som tips i kursinfon var spray och passagen. Men dom verkar ju bara ha mallar och det funkar inte.

Har googlat och hittade något som heter Skysurfen. Registrerade mig där men fick inte någon registreringsmail så det verkar inte seriöst.
    Fick tips om nåt som heter 000webhost (tror jag)  Kan det vara något?

Det måste vara enkelt att lägga upp sidan. Vill inte ladda hem något program, eller installera något.  
    Inga krångligheter!

Förslag någon? 

• Svar på tråden Vart kan jag lägga upp en tillfällig hemsida gratis?
  • Liten latte
    stickkontakt skrev 2012-05-29 20:55:33 följande:
    Tillhandahåller inte skolan en webserver? 

Nej. Tydligen inte!

Har läst en kurs via en annan skola där jag la upp en sida. Men då fick vi tillgång till en server. Och så la jag upp sidan med hjälp av Filezilla. Det var hur smidigt som helst!

Men nu vet jag inte alls hur jag ska göra!!

De förslag som kom från skolan måste vara gammal info för varken spray eller passagen funkar nu.
    Sen fick jag genom en lärare höra att jag kunde på ladda hem och installera en AFS-klient och och lägga upp sidan genom skolan på något vis.    
    Men jag förstår ingenting av hur man laddar hem den! Och jag vill inte behöva installera något för att lägga ut något över en dag så läraren ska kunna bedöma.. Så irriterande!!
  • fiamiaria

Jag skulle ta hela mappen där du har alla filer liggandes & maila det till läraren
    Då får han ju allt... Om den nu inte är megastor ;)

Ett alternativ?

• Liten latte
    fiamiaria skrev 2012-05-29 21:40:19 följande:
    Jag skulle ta hela mappen där du har alla filer liggandes & maila det till läraren
    Då får han ju allt... Om den nu inte är megastor ;)

Ett alternativ?

Den är inte stor... en index.html och en mapp med två bilder i. Det borde fäl funka...

Men tror inte han går med på det.. Förmodligen ingår det i kursen att kunna lägga ut den på en sida.. Men jävligt dåligt att inte ge eleverna tillgång till en server!
    Läser på distans och man ska även lägga länken till sidan i forumet på kurssidan så övriga kursdeltagare kan se den..Så då funkar det inte att bara maila mappen till honom..

Börjar känna mig desperat...  Va ska jag göra?!
  • inze
    Liten latte skrev 2012-05-29 23:24:38 följande:

Är det bara att klicka på order now under free hosting och sen fortsätta därifrån?

Japp och välja en gratis subdomän, skriva in namn, mailadress och lösenord. Sen får man ett mail med en länk att klicka på för att aktivera. Sen kan man logga in och gå till Cpanel och där leta reda på FileManager där man kan ladda upp sina filer under public_html.
    Jag tyckte den som heter Another File manager var lite lättare att använda men det är nog ingen större skillnad. 
  • inze

Tänk på att du måste nog skapa din bildmapp själv och sedan lägga in dina bilder i den via Upload.

• Liten latte
    inze skrev 2012-05-29 23:31:26 följande:

Japp och välja en gratis subdomän, skriva in namn, mailadress och lösenord. Sen får man ett mail med en länk att klicka på för att aktivera. Sen kan man logga in och gå till Cpanel och där leta reda på FileManager där man kan ladda upp sina filer under public_html.
    Jag tyckte den som heter Another File manager var lite lättare att använda men det är nog ingen större skillnad. 

Jag har tagit mig till sidan där det står another  file manager nu. Men får bara att webbsidan inte kan visas...
  • Liten latte

Nu kom jag dit!

Men alltså...Min indexfil och mina bilder ska ligga i public.html?
    Men kan man skapa en ny mapp då till bilderna där?
    Eller hur funkar det?    

• Liten latte
    inze skrev 2012-05-29 23:32:51 följande:
    Tänk på att du måste nog skapa din bildmapp själv och sedan lägga in dina bilder i den via Upload.

Jo.. Den där another file manager verkar inte fungera för mig. Testade den där det stod bara file manager.
    Är det create new directories som är att skapa ny mapp? 
  • Liten latte

Måste jag ändra något nu för bilderna?

eller kan det stå bilder/bilden.jpg ?
    Måste jag lägga till något annat före?

Typ /public_html/bilder?    

• Liten latte

Hehe...NU såg jag att det gick att ändra till svenska... =)

Men förstår fortfarande inte hur man gör för att sidan ska bli tillgänglig på nätet så jag kan skicka länken till läraren.. 

• inze

Du skapade väl en adress när du reggade sidan. Där ska den finnas. Finns länk till den till höger under Account Information också.

• inze
    Liten latte skrev 2012-05-29 23:50:44 följande:
    Måste jag ändra något nu för bilderna?

eller kan det stå bilder/bilden.jpg ?
    Måste jag lägga till något annat före?

Typ /public_html/bilder?    

Nej du ska bara ladda upp dina filer. index filen i mappen public_html och sedan skapar du en mapp där som du döper till bilder. Sen öppnar du den och laddar upp dina bilder där. Om du använder den första file manager glöm inte klicka på gröna bocken.
  • Liten latte

Tror jag är för trött för att hålla på med det här nu... Men tror kanske jag fått till det med mappar och grejer...

Men måste fråga en sak. Nu döpte ju jag en mapp till bilder i mappen puplic , där jag laddade upp mina bilder från mappen bilder på skrivbordet.
    Hade det inte funkat om jag döpt mappen i public till typ Images.
    Tänkte för då blir ju kodningen fel i själva indexfilen? Eller hur fungerar det?

Hur tar man bort den här sedan sen då? Går det att avsluta kontot?     

• Liten latte
    MickeN1973 skrev 2012-05-30 01:49:07 följande:
    Ingår det inte i kursplanen hur man publiserar hemsidan? 

Finns ingen riktig info om hur man ska gå tillväga.... Men tror jag har löst det nu tack vare god hjälp från Inze!!
    Jäkligt luddig kurs må jag säga! Ena uppgiften kan ha gått ut på att man ska lära sig komprimera en fil, eller att man  ska berätta kort vad man har för datorutrustning. Nu har jag helt plötsligt kodat en liten hemsida och så ska jag skriva en rapport på 15000 tecken om hur man bygger sin egna dator...

Är ett väldigt brett spann på svårighetsgrad, men lite halvdan info.  

Svar på tråden Vart kan jag lägga upp en tillfällig hemsida gratis?