• Snällspiken

Idealålder för att potträna - fyra år?

Hej! Måste bara rasa av mig lite. Har tillbringat två dagar med att försöka hitta tillräckligt små kalsonger till sonen, 2,4 år. De minsta storlekarna, 86-92 är nämligen enorma, ofta större än stl 98-104, för de är - hör och häpna - BLÖJANPASSADE!! Så är det i alla fall med H&M och en hel del andra märken. På Lindex var samtliga kalsingar jättestora, likadant med PoP. Trodde i min enfald att man har blöja ELLER kalsonger, men icke. Folk trär alltså på kalsongerna ovanpå blöjan för att barnen ska kunna ha blöja så länge som möjligt, i smyg, eller hur tänker man?? 

Min son är ju inte ens särskilt liten utan snarare normalgammal för potträning, men tydligen är trenden att barnen inte ska få slippa kiss och bajsblöjan förrän de är 3-4 år gamla, eller..? Sjukt! 

(hade av någon anledning inte samma problem när dottern blev torr vid 1,5 års ålder, men tjejkläderna är ju tighta även för bebisar... och för en gångs skull var jag glad för det).

Nåja. Hittade till slut små kalsingar hos Kappahl, men bara en av deras sorter.  

• Svar på tråden Idealålder för att potträna - fyra år?
  • pigglet

Hm, det tänkte jag då aldrig på. Vi har inte haft några problem, trots små smala barn. (Vet inte vad vi hade för märke, det var nog något ärvt blandat med begagnat från bytardagar.)

• Snällspiken

Pigglet: Kanske har det ändrats på sistone? Jag märker skillnad sedan förra gången, för två år sedan. Då fick dottern faktiskt en del kalsonger för de satt bättre än trosorna... och hon var som sagt mindre. 

• Elsis

Jag köpte trosor på Åhlens till min dotter när hon var 16 mån, hade också svårt att hitta då (förra vintern), men de var iaf små och lagom i 86-92, utan plats för blöja. Tror att det även finns kalsonger som är små där, för min syster har köpt där till sina söner.

• Taitas

Min son har liten rumpa och har kalsonger från Lindex i stl 86/92, det är två 3-pack därifrån och resten av kalsongerna är egentligen trosor från HM och Lindex.
    Blev också irriterad på det där att vissa är anpassade för blöjor.

• Rocket Mania

Min unge var inte ens två när hon blev blöjfri och dessutom väldigt liten. Vi köpte en hel laddning i London, där fanns schyssta trosor i 80/86. Här hemma hittade vi inget alls utom babyblöjbyxor och då fick man köpa 62 för att de skulle sitta uppe.

Nu är hon snart 4 och kan fortfarande ha sina pyttetrosor. Vi brukar kalla dom för "frimärkena" 

• Flickan och kråkan

Jag har en tunnis på 4,5 år som utan problem kommer i de flesta kalsonger i storlek 86/92 och de hängde lite på trekvarts om man säger så när han blev blöjfri . Lilebror är rätt  bredrumpad och "satt". 86/92 satt som gjutna på honom när han var 2 år. Beror ju lite på vilken form barnet har och vilken modell på kalsong. De skiljer jättemycket på de kalsonger vi har i samma storlek. Vi har riktigt små 86/92:or som även passar små tunnisar och sådana som känns stora. När det gäller kalsonger så tycker jag att de som inte är av boxervariant ofta är nästan en storlek mindre än boxervarianten.

• Snällspiken

Flickan och kråkan: Jag håller helt med dig! De enda som passade var de som inte var boxer, från kappahl. Har bara letat boxer för han springer omkring i bara kalsongerna och då känns de lite påklädda men nu har jag fått tänka om. 

• Snällspiken

Tack för alla tips och andra inlägg!

Blir så irriterad ibland när det känns som om blöjtillverkarna med sina "vuxna" byxblöjor och klädtillverkarna är i maskopi och bara vill få barnen att bära blöja såååå länge... det är tufft nog att potträna även utan att man ska bli "motarbetad". Om ni förstår hur jag menar.  

Svar på tråden Idealålder för att potträna - fyra år?