• Anonym

fetknöl eller cancer

Har sedan drygt 1-2 år tillbaka haft en knöl i låret som man har känt om man trycker fingret ner i låret. gick till läkaren med detta och han sa att det med största sannolikhet var en fettknöl. dessa tar de inte bort om det inte är nödvändigt.
    har inte tänkt på det sedan dess, men nu har knölen blivit större. det är som en bula brecis under huden. när jag sitter kan man se att det är en bula där. så man kan väll säga att den kommit längre ut mot huden eller blivit större.

livrädd för cancer som jag är ringde jag läkaren eftersom fettknölar kan utveckals till cacer. läkaren nästan dumförklarade mig och svarade: ja, jag får väll kalla dig i mars för koll.

MARS??? men hallå? ska jag ringa och säga: förlåt men jag kan inte komma på min tid i mars för jag är troligen död då??

knölen är ca 3 cm i diameter.

andra som har fettknölar hur har ni upplevt dessa? har de flyttat sig eller ändrat storlek.

jag har sådan ångest och är livrädd hela tiden. vet itne vart jag ska ta vägen så orolig jag är. kan säga att vi har väldigt mycket cacer i släkten. mag, livmoder, njur, prostata cancer och min farfar hade det i stort sett i hela kroppen när han dog av det.

• Svar på tråden fetknöl eller cancer
  • sheeba

Jag har haft en fetknöl somjag opererade bort i armen.
    jag fick besvär för den växte sig stor. Kommer inte i håg så mycket för jag var ganska så liten.

Nu har jag en i den andra armen på under sidan. Har haft den cäkert i 3-4 år nu har den blivit stor så den i blnd trycker på en närv så det känns ut i fingrarna.
    jag har inte ringt än om den. Men ska väl göra det.
    Har man ahft fetknölar så är det ganska så vanligt att de kommer tillbaka. Man tar inte bort om de inte sör en.

Min pappa har också en han opererade bort men kom tillbaka på samma ställe 2 gånger, nu låter han den sitta. Tror den är större än en 5 krona.
    Den jag har på armen är kanske som en krona men ajg vet inte hur djupt den går för det känns obehagligt att klämma på den.

• Anonym (bara jag)

TS: Kan en sådan fettknöl utvecklas till cancer? Har aldrig hört det, men blir lite orolig. Min pojkvän har några såna på armarna...

• Anonym

ja när jag var hos läkaren (kommer inte ihåg om det var för 1 eller 2 år sedan) med knölen så förklarade läkaren för mig på sitt fina läkarspråk att en fettknöl var helt ofarlig men det var som en ofarlig cysta. att det kunde bli cancer i den. och sedan den dagen har ajg ju oroat ihjäl mig. tror inte läkare tänker på vad de säger ibland.

när min 20 åriga kusin var gravid med sin andra bebis för ett halvår sedan såg de att hon har en "ofarlig knöl" i livmodern. de fick göra ett flertal ultraljud för att kunna mäta barnet och se hur långt gången hon var pga att "knölen" var i vägen. vår mormor hade precis dött av flera års kämpan mot livmoderscancer och min mormor var väldigt ung. bara 60 år. hon hade mycket smärtor under graviditeten och svimade ett par gånger. läkarna trodde att detta kunde ha med den knölen att göra. svaret hon fick var att så länge hon är gravid gör de inget åt det. inte heller om den inte växer eller ger problem på andra vis. nu vet jag inte hela historian eftersom detta ämne är jätte känsligt och inget hon vill gå in på helt. men ungefär så förklarade hon det för oss.
    nu ligger hon sömnlös och oroar ihjäl sig över detta men läkarna väljer att inte ingripa. varför oroa då? förstår de inte vad det gör med människor speciellt om en väldigt nära anhörig har gått bort av just den anledningen abra nån månad tidigare?

vad som egentligen gäller med fettknölar som kan bli agresiva vet jag inte. därav min fråga pga läkarens sett att säga när jag kollade upp den innan gör att jag inte kan släppa det.

• sheeba

Det är ju alltid bra att kolla dem om man har, om de ändrar storlek eller form eller annat.
    Vi har också jätte mycket cancer i vårna släkt från både från mammas och pappas sida.
    Men jag har inte tänkt på min knöl förrens nu typ när jag känner av den mer. Räcker att jag lägger armen på bordet så känner jag att den sitter där.

• Anonym (bara jag)

TS: Det är nog väldigt bra att kolla upp det iallafall, så man slipper vara orolig. Men vad dåligt att du ska behöva vänta ända tills mars!! Du kan inte gå till nån annan?

Måste försöka få iväg pojkvännen för att kolla detta. Misstänker att han blir motsträvig, men cancer finns i hans släkt så det är nog säkrast.

Svar på tråden fetknöl eller cancer