• Longing4u

Misslyckad befruktning trots toppkvalitet på både spermier och ägg

Som rubriken lyder.. Vi fick ut 15 ägg vid äp. Alla var jättebra, likaså spermierna.
    Trots det så blev inget av äggen befruktat..Gråter 

Någon som vart med om samma sak? Hur gick det isf för er nästkommande försök?  

I augusti ska vi försöka igen och då blir det icsi.. Mår inte speciellt bra nu och är inte speciellt positivt inställd till att det ska fungera då det gick så illa nu när allt såg så bra ut! 
    Jag menar, varför fungerar det inte när allt ser bra ut? Är vi inte kompatibla med varandra?

Vill bara få lite information av er som vart i samma situation.. Hoppas också att någon har något positivt att sägaOskyldig 

• Svar på tråden Misslyckad befruktning trots toppkvalitet på både spermier och ägg
  • slamkrypare

Jepp. Första försöket fick vi ut 17 ägg, allt såg bra ut men ingen befruktning.
    De kunde se att spermierna hängde i skalet så de visste vad de skulle göra, men de tog sig inte in i ägget. Varför hade läkaren inga klara svar på. Kanske har jag lite för hårt skal på mina ägg, tjocka skal kan man se men inte hårdheten. Kanske var spermierna pyttelite för klena, men inte tillräckligt för att det skulle visas på testerna. Kanske troligast i så fall en kombination av båda. Ingen vet.
    Platt fall blev det i alla fall, luften gick ur mig totalt och jag såg bara mörker. Jag var inställd på ungefär allt, att det inte skulle fästa eller till och med ett sent missfall var jag beredd på men inte att inte ens få göra en insättning, inte när det blev så många ägg. Usch. Så ja, jag vet precis hur du känner just nu.

Nästa gång med ICSI fick vi 8 ägg, varav 3 blev befruktade. 2 gick till frysen och ett till mig, och det är numera en liten kille på 3,5 år! Så det slutade bra i alla fall. Jag är inte särskilt religiös, men jag väljer att se det som att det var meningen att just han skulle komma till oss och han fanns ju inte med i första omgången.

Så ge inte upp än! Första gången var bara uppvärmning, nästa gång är det på riktigt!

• Longing4u

Oj! Tack så jättemycket för ditt svar! Då finns det hopp trots allt!

Läkaren sa detsamma till oss, att spermierna hängt i skalet men inte lyckats ta sig in.. Hon sa även att de inte hade en aning om varför.

Hoppas att det är så att skalet är lite för starkt då så att det fungerar i höst när vi får göra icsi!

Tack för att du gav mig hopp!
    O jättestort grattis till er pojke!! :)
    Vad glad jag blir att fet gick vägen för er!

• hippsomhapp

Hej!
    Vi har nyss genomgått vårt första IVF, men precis som för er så blev det ingen återföring. Jag hade 19 ägg, 5 blev befruktade (eller 6 till slut, ett gick det lite långsammare för) och skulle då långtidsodlas. På dag 2 såg det tydligen bra ut, även på dag 3. Två timmar före ET dag 5 ringer de och säger att inget utvecklats som de ska. Blev totalt förkrossad. Att inte ens få ruva en endaste dag kändes som ett fruktansvärt slag i magen.

5 av 19 ägg innebär att ca 30 % befruktats, normalt sett brukar ca 60 % befruktas sa läkaren, så det var ju lågt. Varför det nu gick som det gick vet de inte då både spermaprovet och äggantalet var bra. Jag har inte fått något bra svar på om de kan se kvaliteten på äggen. Har ni hört något om det? När/hur kan man se kvaliteten på äggen??

Fattar inte hur man ska orka VÄNTA på nästa försök!? Borde ju vara expert på just väntan efter alla dessa år men nu pallar jag snart inte mer väntan. 3-4 månader till nästa försök. Blir så grymt orolig att det inte ska gå vägen den gången heller, samtidigt kan man ju inte göra annat än hoppas att det ska gå bra då.

Känns så tungt att få bekräftat att något uppenbarligen är fel, trots att vi är "oförklarligt barnlösa", unga och i övrigt helt friska.

Slamkrypare: tack och lov att det finns ni som lyckats och kommer med hopp!!!

• Christina 876

Hej!  Jag har en son sedan ett tidigare förhållande,inga problem där och min man har en pojke.men inga barn tillsammans..Inget fel..7 fina ägg,bra spermier men ingen befruktning! Imorgon får vi reda på mer! fattar inget!?

Trött,sliten ont i magen och så less på människor kommentarer..-Vad glad att du har en son får jag höra.Jag har lust att slita folk i stycken! Jag är gald åt min son,men det ena utesluter väl inte det andra.Jag vill ha ett till barn med min nya man!  

• chantii

Hände oss också... Inget fel på varken ägg eller spermie. Gjorde icsi. Har två fina barn idag

• Longing4u

Åhhh... Tack Chantii! Det är precis sånt man vill läsa just nu!
    Har precis börjat spraya igen för ett nytt försök o den här gången nöje det icsi!
    Bara hoppas på det bästa!

• kaffe

Har hänt mej också. Både ägg och spermmie var jättefina. Behövde aldrig göra icsi dock.
    Tog paus och bestämde oss för att adoptera i stället och påbörjade den processen. Mitt i alltiohopa blev min man tveksam och ville att vi skulle göra ett sista försök med ivf. Jag gick motvilligt med på att sätta tillbaka dom 2 befruktade äggen vi hade i frysen. Resultatet blev världens finaste son.

Håller tummarna för dej och din man.

Svar på tråden Misslyckad befruktning trots toppkvalitet på både spermier och ägg