• Ester03

    Tvillingbebisar plus äldre syskon; praktiska tips

    Vi har en pojke som nyss fyllt 2 år och väntar tvillingflickor till sommaren. Funderar nu på hur allt ska fungera i praktiken och vill gärna ha tips. Här kommer några exempel:

    Sonen ska till hösten gå på en förskoleavdelning som ligger på övervåningen och längst in bort i en korridor i skolbyggnaden. Det finns ingen hiss så det är omöjligt att ta sig in med en barnvagn. Jag hade därför tänkt skaffa en dubbelbärsele så att jag kan bära bebisarna samtidigt som jag håller sonen i handen upp för trappan. Nu har jag dock hört att en tvillingbärsele är ett onödigt köp eftersom de är dyra och det är så kort tid man kan använda dem innan det blir för tungt...

    Vi trodde att vi skulle klara oss utan att byta bil eftersom vi har en relativt stor bil, en Opel Zafira med sju sittplatser. Nu har vi dock upptäkt att man max kan ha två bilbarnstolar. I framsätet kan man inte ha en bilbarnstol eftersom det inte går att ta bort airbagen. I mitten i baksätet finns inte isofix och inte heller på de två extrasätena längs bak eftersom de är hopfällbara, alltså återstår endast de två fönsterplatserna i baksätet. Jag skulle helst vilja ha kvar sonen i bilbarnstol minst tills han är tre år, men vi får se om vi hittar en bil med tre isofixplatser som vi har råd med...

    Den tvillingbarnvagn vi köpt är på längden så att det går att ta sig in i trånga dörrar och gå på smala trottoarer utan att köra ner mötande fotgängare i körbanan. Ståbräda tror jag inte kommer fungera för sonen, så till att börja med kommer jag nog ha en tvilling i bärsele och den andra tvillingen och sonen i barnvagnen.

    Vad mer ska man tänka på och införskaffa? Tacksam för tips från er som har erfarenheter av detta.
     

      

  • Svar på tråden Tvillingbebisar plus äldre syskon; praktiska tips
  • Plingan1980

    Stort grattis till tvillingarna!! Glad

    Jag har en storasyster på 2 år & 8 månader & tvillingar på 3.5 månader.

    När det gäller lämning på dagis så har jag tur som kan lämna barnvagnen utanför & alltid ha koll på den när jag går in med stora tjejen. Hade jag vart i din situation kanske jag skulle funderat på att skaffa en vagn där man kan klicka fast babyskydden på. Isf kan man ju bära upp dem när man lämnar samtidigt som storebror kan hålla i babyskyddet som stöd när han ska gå i trappen. Vet dock inte om det fungerar på din vagn. Har själv aldrig provat en bärsele för tvillingar men gissar att man använder dem en kort tid. 

    När det gäller bil så har vi en Saab 9.3 men känner att vi behöver en 7-sitsig.

    När det gäller praktiska ting i hemmet så har våra två babysitters från babybjörn varit fantastiska. Våra små sitter gärna i dem & det är väldigt praktiskt när man exempelvis leker med storasyster på golvet medan de då kan sitta med oss & kika på det vi pysslar med Glad.  Sen har vi även två bärselar som är praktiska när vi är ute hela familjen. De stensover alltid i dem Glad. Så bärselarna, en bra & smidig vagn samt babysitters är väl de "redskap" som vi verkligen uppskattat. 

    Just det, vårt babygym är även poppis här hemma!

    Sen kan jag väl även tillägga att jag tyckt varit viktigt är att synka flickorna. Våra sover & äter alltid samtidigt.

    Lycka till! Jag tycker det är härligt & alldeles underbart med Twins Glad
     

  • Lejonfamilj

    Grattis, vad skoj med tvillingar! Jag var i samma situation som du för 2 år sen. Det är en spännande och härlig men samtidigt tuff tid som väntar.

    Vår son gick 15 timmars på förskolan (9-14) vilket funkade bra för oss. Jag promenerade till dagis vilket ligger ganska nära och när vi gick somnade bebisarna alltid, jag kunde sen ställa dem utanför dagis då jag i kapprummet hade full uppsikt över dem hela tiden. Låter lite krångligt i ditt fall - men om det finns möjlighet - kan någon i personalen komma ner och möta dig vid dörren och ta med din son till avdelningen? Bara en tanke, folk brukar bli ganska hjälpsamma när man har en 2-åring och 2 bebisar men det beror ju på personalsituationen så klart. Bärsele funkar ju som du skriver ett tag men de blir fort större och därmed ganska tunga att bära 2 st samtidigt som man ska hålla reda på den 3:e (talar av egen erfarenhet...) Håller nog annars med Plingan1980 om att en vagn med löstagbara babyskydd är en ganska bra lösning även om detta också blir tungt med tiden.

    När det gäller bil var vi i liknande situation fast vi hade ingen 7-sitsig. Vi hade en Ford Focus kombi och vår äldsta hade en Acta Graco bilstol. Det gick p r e c i s in 2 babyskydd vid sidorna om den (hans stol i mitten) och senare köpte vi 2 Britax HiWay - den enda stolen vi hittade som gick in i vår Ford i kombination med den vi redan hade. Ford Focus är bra även pga det rymliga bagageutrymmet. Dock kör vi inte mycket bil så jag kan inte säga hur "bra" bilen är vid frekvent användning

    I övrigt instämmer jag i att 2 st babysitters var en väldigt bra investering, liksom lekmatta/babygym. En sak som jag kom på försent men som jag verkligen rekommenderar dig är en "pool" i mjukt skumgummi med tyg runt som barnen kan ligga i, sitta i, busa i allt beroende på hur gamla de är. Babygymmet vågade vi inte använda speciellt mycket i början när storebror var i närheten då vi inte riktigt litade på honom (han var ju trots allt ganska liten), tyckte det var bättre att ha bebisarna lite högre upp. 

    Vi hade tur att få tag på en äldre modell av BB-säng som vi hade tvillingarna i de första 3 månaderna. Perfekt, de låg tätt initll varandra, vi kunde rulla sängen lite varstans i huset, de var alltid med och såg oss genom plasten och låg samtidigt en bit upp och fick lättare ögonkontakt. Dessutom låg de inte så utsatt för storebror om han skulle få för sig att krama dem lite för hårt eller dra lite i håret etc. Svårt att få tag på (kanske går att hyra?) men väl värt besväret!! Dock räckte det med en eftersom när de inte längre kunde ligga tillsammans var de ändå för stora för den sängen.

    Det var några av mina tips, bidrar gärna med mer om du har funderingar Stort lycka till!! 

  • strojes

    En långsjal går att knyta så att man kan bära två bebisar i den.

    Vi har en Renault grand senic med 5 ordinarie säten + två extra säten längst bak. Krockkudden går att koppla ur med ett vred. Alla 5 fasta säten har isofix och 5 punktsbälten. Här får alla tre plats i baksätet. Vi hade 3 bakåtvända stolar i baksätet innan storasyster bytte till framåtvänd stol (nu varierar det om hon sitter bak eller fram).
    När våra tvillingar kom var storasyster 2 år och 8 månader. Vi körde då ford focus kombi, ett babyskydd i framsätet och ett bak.

  • JBack

    Hej

    Ett första råd. Tänk praktiskt för Er i Er situation just NU. Med tvillingar är det svårt att optimera. 

    Ta bilen tex så är det mest kritiska om den är tillräckligt bred för att få plats med tre barnstolar och det är jag alldeles övertygad att Zafiran är. Det går att montera stolar även utan Isofix. ;)  

    Kanske blir ni tvungna att montera en av stolarna lite upphöjt på tex en trälåda som ligger på sätet för att ni ska få in stolarna i bred. Stolarna spänner ni sedan fast ORDENTLIGT så de är fixerade så det gör inget att en av dem har en extra sätesförhöjnad.

    Om ni är osäkra hur det praktiskt ska gå till åk till någon bra barnstolsaffär med rutinerade människor (som Christer på Babyland i Södertälje) så får ni säkert bra hjälp.

    Vi har under 2,5 år haft tre barnstolar i baksätet i en Volvo V50 på just det sättet och det fungerar. Det som kan ställa till det är kanske babyskydden, de är ju lite annorlunda men vi löste genom att skippa babyskydden och använda stolar som är godkända från 0 år istället och åkte inte så mycket bil de första 3-4 månaderna.

    Det där med dagis. Hör om de inte kan hjälpa er lite genom att de möter upp er i entren istället för att du ska släpa allt. Förskolan finns trots allt till för barnen och familjerna och perioden som du behöver lite stöd är kort.

    Lycka till! 

  • twinkies

    Hej vi har 16 månader mellan store bror och tvillingarna. Jag hade två mjukliftar så jag kunde bära en tvilling, hålla en mjuklift i handen och storebror i andra handen när vi behövde gå upp för trappan till dagis. Ofta hjälpte faktiskt frökena till och kom ner med storebrorsan när det var dags för hämtning.

    I början satt storebror i vagnen och en tvilling i en mjuklift och den andra i bärsäle. nästa steg var att han satt på framkanten av vår Urban Jungle, jag satt sele på honom så att han inte bara kunde hoppa av och hamna rakt på en gatan, ytterligare ett steg till var att vi köpte ståbräda till honom. Jag såg häromdagen en tvillingsvagn som hade en extra sits emellan, lite högre upp, det hade varit kanonbra. Men jag läste att du har redan köpt vagn, så det är kanske inte så intressant. Däremot kommer det att bli jobbigt om du inte har en plats eller ståbräda för stora barnet på vagnen.

    Vi har en Volvo XC90 och det var inget problem med stolarna.

    I vardagsrummet hade vi en tvillingssäng (1mx1m) som tvillingarna sov på dagtid, det underlättade jättemycket för då kunde storebrorsan springa umkring utan att jag behöver bli rädd. Vi lade själva babygym i sängen. Två babysitters var också guld värd för oss.

    Torktumlaren var faktiskt det första jag anskaffade mig när jag fick veta att jag väntar tvillingar :)

    Lite senare köpte jag två sådana badstolar, då kunde jag bada/duscha alla tre samtidigt.

    Lycka till med alla barn - det är fantastisk och riktig kul med tvillingar. Var inte rädd för alla praktiska utmaningar, det löser sig!

  • veh

    TS: Prata med förskolan om hämtning och lämning, kanske kan du ringa så möter de barnet nedanför? Kanske kan de vara flexibla med tiden så att ni kan lägga upp ett schema där du lämnar när de är ute, och kanske även hämtar när de är ute?

    Angående bilstolar: Varför skulle det inte gå att ta ur airbagen? Den är såvitt jag vet alltid urmonterbar, fast i vissa fall (som med vår bil) måste det göras på verkstad vilket kostar en slant...

    Och varför måste ni ha stolar med isofix? Det finns jättebra och säkra bilbarnstolar som man inte behöver ha isofix till. Titta t.ex. på Britax twoway eller Axkid kidzofix (den senare kan fästas antingen med isofix eller med bälte), båda dessa är tillräckligt rymliga för att din son ska kunna sitta bakåtvänd i den MINST fram till fyra års ålder, kanske ända till 6-7 års ålder om han inte är väldigt stor för sin ålder...

    Ett tips från tvillingmamman i min umgängeskrets, som hade ett något äldre barn innan - hon var väldigt nöjd med tripp trappstolar med babysits på. Bättre än babysitters, eftersom barnet inte är i marknivå där det äldre barnet riskerar att springa på dem eller kan ge ett "tjuvnyp" så lätt...

    Tvillingvagn med extrasits är antagligen Baby travel från Babyproffsen, de har en extrasits som man kan sätta på.
    Men hade ni redan köpt en tvillingvagn, så kanske den här skulle kunna vara något: http://www.jollyroom.se/produkter/barnvagnar-1/barnvagnstillbehor/stabrador.html?p=1  (själva sitsen måste dock köpas separat...)

  • love86fia

    jag har en dotter på snart 2 år å tvillingar på 2 månadeer 
    bärsela  tvilling skaffade jag en  köpte  2 vanliga  i stället  eller en till eftger som jag hade  en  sen tidigare  å trixade i hopp så  båda satt i vars  sin funkar  utmärkt går kanon bra de..

    vi me behöver stödder bil  vi har en v40 nu men behöver me större bil.

    annars  funkar allt  perffekt med tvillingarna
     

Svar på tråden Tvillingbebisar plus äldre syskon; praktiska tips