• Ely

Läker eller Läcker det ?

Ja, du vet om ett mjölkpacket går sönder och mjölken sipprar ut, säger du då att "mjölkpacketet läker" eller "mjölkpaketet läcker " ?

Jag har alltid sagt läcker, men förvånas över hur många som skriftligt och muntligt använder sig av "läker" .
    vad säger du ? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-30 00:38
    haha förvirrade mig själv med alla "k" och "ck" , vet att det ska vara mjölkPAKETET , utan ck ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läker eller Läcker det ?
  • Bragdoll

Bor du i Norrland?
    Förvånades de första åren men det har gått över nu.. säger säkert själv att mjölkpaketet  läker nu för tiden.. man blir skadad.

• Ely
    Bragdoll skrev 2012-05-30 00:38:34 följande:
    Bor du i Norrland?
    Förvånades de första åren men det har gått över nu.. säger säkert själv att mjölkpaketet  läker nu för tiden.. man blir skadad.
    ja, bott i norrland sen 3 år tillbaka, här säger dom flesta läker, även sett en del på fl som skriver läker :)
  • Khaleesi

Det beror på vem jag pratar med. I vårt kylskåp så läcker mjölkpaketen inte, men är jag hemma hos föräldrarna så är man glad om de inte läker.

Jag tycker nog att läker låter mysigare, dialektofil som jag är.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Angelica30

Har bott i S-vall i snart 4 år nu, jobbar inom hemtjänsten. Den var en som hade ett sår och haft det i flera år, en kollega sa åt mig att åka och kolla till det för såret läker. Ehhh hur kan dom veta att såret LÄKER under omläggningen tänkte jag, innan jag fattade att det läcker. Härom veckan så sa sambon nått också att det läker. Roligast är att vi faktiskt är från Göteborg och där läker ingenting *S*

• Mandel

Sår och sorger läker och trasiga mjölkpaket läcker

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • annca
    Mandel skrev 2012-05-30 09:21:55 följande:
    Sår och sorger läker och trasiga mjölkpaket läcker
    Precis :)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • EvelinasSyster

Skulle aldrig använda mig av läker skriftligt när det är läcker jag menar, men jo visst säger jag läker ibland... Norrlänning haha.

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Millan83

Hehe semi-norrlänning här och jag envisas med att hålla kvar vid läker, mest för att min sörlänning till karl påpekar det och har roligt åt mig. I talspråk, alltså. Jag vidhåller att det är skillnad på tal- och skriftspråk, så jag skriver läcker.

Svar på tråden Läker eller Läcker det ?