• Anonym (en till?)

När blev du gravid igen efter kejsarsnitt?

Hur långt efter ni som gjort ett snitt blev ni gravida igen?

Hur känndes snittsåret? Kan något hända om man blir gravid för snabbt?

Hur var det efter erat första snitt? Och sedan efter det andra? Jag hade inga problem vid första. Detta var ett planerat snitt pga förlossningsrädsla m,m. Har du som gjort snitt första gången fött vanligt andra gången för att ändå komma över rädslan m.m?

Bm sa att de stod i min journal att jag hade lite ärrvävnad vid första snittet och sa då att detta kunde man ha redan innan i magen innan snitt (ja trodde att man fick det efter ett snitt) Har fler haft det? Har det isåfall påverkat?     

Har en 7 månaders idag och har börjat bli sugen på att skaffa ett syskon. 

När ja ändå frågar så kanske någon kan säga om det är inom 2 år om man får barn igen att man får behålla samma graviditetspeng? Vad får man annars om man får barnet efter 2 år?       

• Svar på tråden När blev du gravid igen efter kejsarsnitt?
  • FridaBo

Hej, kan bara svara på fk frågan eftersom jag inte är snittad. Du ska ha blivit gravid inom 19 månader för att få behålla ditt SGI. Annars ska det göras en ny uträkning av din årsinkomst:)

• Severus

Jag har snittats 5 ggr inom loppet av 6 år 10 månader
    Sista gången var livmoderns så tunn så de såg igenom den vid snittet

• Anonym

Jag har bara snittats en gång men den läkaren rekommenderade att jag skulle vänta minst 1 år md att bli gravid igen.Orsaken är att livmodern kan vara för tunn och i värsta fall brista annars.
    Vid ärrvävnad i livmodern kan det vara svårare att bli gravid,dvs svårare för ägget att fästa.
    Gällande fp-frågan så ska syskonet födas innan stora barnet är 2,5 år för att sgi ska vara oförändrad. 

• Anonym (Mamma till 5)

Blev akut snittad Juni 2010. Väntar barn nr 6 i December vecka 12 nu.  Så nästan 2 år mellan snittet och nya grav. Det med snittet skrämde mig i början drömde att min mage sprack upp där under förlossningen. usch jag tror man ska vara försiktig och låta kroppen läka. Det tar 3 år efter en graviditet och förlossning att bli helt återställd där inne.

• pelo

Jag blev gravid 3.5 månader efter mitt första snitt, är nu i vecka 29 :) allt har gått bra så här långt, Vidstrand jag känna att det drar lite i ärret men ingenting som gör direkt ont. Då är foglossningen betydligt mycket värre.

• Anonym (en till?)
    pelo skrev 2012-06-05 05:29:30 följande:
    Jag blev gravid 3.5 månader efter mitt första snitt, är nu i vecka 29 :) allt har gått bra så här långt, Vidstrand jag känna att det drar lite i ärret men ingenting som gör direkt ont. Då är foglossningen betydligt mycket värre.
    Grattis :) Är detta andra barnet då? Kejsarsnitt eller vanligt denna gången då om man får fråga.
  • Anonym (Två snitt)

Snittades med första barnet december 2007. Blev gravid med andra i december 2009 som snittades i juli 2010. Blev gravid igen i maj 2011, fik ett sent missfall i v19. Nu gravid igen i vecka 28, testade plus 1 år och 5 månader efter senaste kejsarsnittet. Jag har fått info att det är bra om man väntar ett år efter snittet, men om du är sugen på att bli gravid igen så kan du ju alltid prata med någon på kvinnokliniken om vilka eventuella risker det skulle kunna medföra.

• ja88

Blev gravid igen 8 månader efter sonen föddes med akutsnitt. Har nu 2 veckor till bf så vi får se hur det går denna gång, graviditeten har varit komplikationsfri iaf.

• Anonym

Som en del här ovan skriver: man rekommenderar att man väntar minst ett år efter kejsarsnitt innan man blir gravid igen. Detta för att minska risken för att livmodern blir fspricker. Det finns också en risk att moderkakan växer in i ärret om det inte hunnit läka färdigt och det kan vara väldigt farligt både för mamma och barn.

• ja88

Kan ju uppdatera o säga att lillebror föddes vaginalt efter igångsättning genom amniotomi på midsommarafton, knappt 17 månader efter mitt akutsnitt. Inga komplikationer relaterade till snittet!

• mami1

nej mig har dom inte sagt 1 år till. dom har sagt att man kan bli gravid när man vill när kroppen e redo. konstigt att läkarna säger olika saker.

Svar på tråden När blev du gravid igen efter kejsarsnitt?