• MSMA123

Tips och råd på vad man kan samla på sig/ärva och vad som är värt att betala för innan bebis!

Vi har planer på barn, dock tänkte vi vänta ett år innan vi börjar försöka. Då tänkte jag att man lika gärna kan börja i tid med att spara ihop pengar för att det inte ska bli någon jätte kostnad på kort tid.

Vad har ni lagt pengar på? vad är onödigt? vad kan man lika gärna ärva? osv.. Vi ska inte köpa saker NU, utan tänkte mest spara lite pengar. Andra förberedelser som är smarta att tänka på? Vad har "kalaset" gått på ungefär? alltså engångsutgifter man får räkna med vid första barnet.

Kanske kan tyckas tidigt att börja tänka på detta nu men jag är så ivrig, vi är medvetna om att det kan ta lääänge innan man får sitt efterlängtade plus.

• Svar på tråden Tips och råd på vad man kan samla på sig/ärva och vad som är värt att betala för innan bebis!
  • Khaleesi

Det är OK att ärva i stort sett allt utom blöjor. Varför skulle det inte vara det?

De största utgifterna som kommer direkt är barnvagnen, själsängen och babyskyddet, men köper man begagnat behöver det inte alls bli så dyrt. Framför allt är det dumt att köpa en sprillans ny barnvagn, eftersom de ofta kostar lika mycket som en äldre begagnad bil...

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • tideloo

Det jag ångrar allra mest är att jag envisades med att köpa allt nytt!! När jag såg på blocket att jag kunde få i stort sett en helt ny fräsch vagn för mer än halva priset, eller en spjälsäng som vi betalade 3000 för kunde fått samma för 500 och bara köpt till madrass! Samma med gåstol osv! Så tips är att kolla blocket! Och ett annat tips är att köpa saker efter hand! Man behöver inte så mycket i början!

• Kråkes mamma

Det mesta går alldeles utmärkt att ärva eller köpa begagnat på t.ex. Blocket. Till sonen köpte vi barnvagnen billigt av en kompis, babyskydd hyrde vi av NTF (och det var ett helt nytt) men spjälsängen köpte vi för ett presentkort vi fick på IKEA. De flesta kläder som lillen har köper jag i en liten second hand butik där allt är i bra skick. 

• Annelie 76

Allt funkar att ärav eller köpa begagnat. Till och med blöjor om du tänkt använda tygblöjor. Faktiskt är redan använda och tvättade tygblöjor att föredra, nya brukar vara lite dåliga på att suga upp...

Blocket är super, jag har både köpt och sålt och varit helnöjd. Kolla även Tradera, där finns också mycket grejjer och en hel del blir billigt.   

• TrumPappa

Jag kan bara instämma i vad som tidigare skribenter framfört.

Nästan allt går att köpa begagnat!

Men på något sätt kopplas förnuftet ofta bort när säljarna kör med sina standardargument att: "Bromsen är uppgraderad i 2012 års modell och det är ju viktigt att barnet är säkert"
    (Klart det är, men jag har då aldrig parkerat en barnvagn i en brant backe)

En del saker är helt onödiga. Hoppgunga t ex. Det är en period på några veckor då barnet uppskattar den. Sedan vill dom försöka stå utan hjälp.

Mindre lyxiga prylar och mer kärlek är vad barn behöver.

• Khaleesi
    TrumPappa skrev 2012-05-30 09:20:05 följande:
    Jag kan bara instämma i vad som tidigare skribenter framfört.

Nästan allt går att köpa begagnat!

Men på något sätt kopplas förnuftet ofta bort när säljarna kör med sina standardargument att: "Bromsen är uppgraderad i 2012 års modell och det är ju viktigt att barnet är säkert"
    (Klart det är, men jag har då aldrig parkerat en barnvagn i en brant backe)

En del saker är helt onödiga. Hoppgunga t ex. Det är en period på några veckor då barnet uppskattar den. Sedan vill dom försöka stå utan hjälp.

Mindre lyxiga prylar och mer kärlek är vad barn behöver.
    Nja, just hoppgungan var en av de saker vi verkligen inte hade velat vara utan, eftersom dottern kunde hoppa sig blå i den medan jag var i köket och lagade mat, så det är olika från barn till barn. Men annars håller jag med dig om att det är dumt att handla på sig för mycket. En hoppgunga kan man ju till exempel köpa om man har varit på besök hemma hos någon som redan har en, så att bebisen kan testa där. Verkar det kul så kan man skaffa en egen. Gallskriker ungen och får panik så finns det ingen anledning.

För varje grej du vill köpa - kolla mellanskillnaden på nypris och begagnatpris, och fråga dig själv vad du kan få för pengarna du sparar på att köpa begagnat. Åkband på Liseberg varje år mellan barnet är 5 och 14, exempelvis... Många stirrar sig blinda på att planera för en bebis, men bebistiden är faktiskt rätt kort, och bebisar är billiga i drift - åtminstone om de ammas. Sedan blir de dyrare och dyrare för varje år som går.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • minola

Alltså, det handlar väl om att se till sig själv och vad man prioriterar.
    För mig är barnvagn och babyskydd det enda jag verkligen inte kompromissar med. Det ska vara nytt.
    Det är baserat på min erfarenhet, jag har jobbat på förskola i många år och sett hur föräldrar säljer sina gamla halvtrasiga vagnar "i nyskick" och jag har även en bekant vars begagnade vagn föll i bitar med bebisen i vagnen.

Babyskyddet är faktiskt en så liten kostnad ändå om man ser till vad det är värt att ha ett man vet är nytt och okrockat. Det vi ska köpa kostar 1800 kr, det kan jag leva med.

Spjälsäng köpte vi ny eftersom den fanns på kampanj för 499 kr, annars hade vi köpt begagnad.
    Kläder har vi i princip endast begagnat från tradera och vänner. Vi har köpt 3-4 set nytt själva.

Babysitter, babynest, bärsele, skötväska, spjälskydd etc är saker jag kan tänka mig köpa begagnat om jag hittar något.
    Ja, i princip allt utom typ blöjor, nappar och andra hygeniska saker kan jag tänka mig köpa begagnat.

Det bästa är att ta en runda på blocket, sök på baby* så får du upp massor med babygrejjer och ser vad de kostar där. Sen tar du en tur till en stor barnbutik och jämför priser.

• Babalobar

Babyskydd är inget jag skulle köpa begagnat! Att barnet sitter säkert i bilen är en nödvändighet!
    Vi hyr babyskydd från If försämringar och det kostar en hundring i månaden. När barnet växer byts stolen ut. Sista stolen ( som du får när barnet är ca 4 år tror jag) får du sedan behålla. Smidigt och bra och du VET att du får en säker stol till ditt barn :)

Annars kan man köpa det mesta begagnat tror jag.
    En sak att tänka på när barnet blir större sen och ska börja gå - köp ALDRIG begagnade skor- det kan leda till att ditt barn får problem med fötterna. Skor formar sig efter fötterna och ärver barnet då ett par skor av någon som t.ex trampar snett så lär sig ditt barn att gå lika. Bara ett tips ;)
    Lycka till med allt :)

Svar på tråden Tips och råd på vad man kan samla på sig/ärva och vad som är värt att betala för innan bebis!