TrumPappa skrev 2012-05-30 09:20:05 följande:
Jag kan bara instämma i vad som tidigare skribenter framfört.
Nästan allt går att köpa begagnat!
Men på något sätt kopplas förnuftet ofta bort när säljarna kör med sina standardargument att: "Bromsen är uppgraderad i 2012 års modell och det är ju viktigt att barnet är säkert"
(Klart det är, men jag har då aldrig parkerat en barnvagn i en brant backe)
En del saker är helt onödiga. Hoppgunga t ex. Det är en period på några veckor då barnet uppskattar den. Sedan vill dom försöka stå utan hjälp.
Mindre lyxiga prylar och mer kärlek är vad barn behöver.
Nja, just hoppgungan var en av de saker vi verkligen inte hade velat vara utan, eftersom dottern kunde hoppa sig blå i den medan jag var i köket och lagade mat, så det är olika från barn till barn. Men annars håller jag med dig om att det är dumt att handla på sig för mycket. En hoppgunga kan man ju till exempel köpa om man har varit på besök hemma hos någon som redan har en, så att bebisen kan testa där. Verkar det kul så kan man skaffa en egen. Gallskriker ungen och får panik så finns det ingen anledning.
För varje grej du vill köpa - kolla mellanskillnaden på nypris och begagnatpris, och fråga dig själv vad du kan få för pengarna du sparar på att köpa begagnat. Åkband på Liseberg varje år mellan barnet är 5 och 14, exempelvis... Många stirrar sig blinda på att planera för en bebis, men bebistiden är faktiskt rätt kort, och bebisar är billiga i drift - åtminstone om de ammas. Sedan blir de dyrare och dyrare för varje år som går.