• BFmars2012

Ok att 11-veckors sover 9 timmar?

Tro nu inte att jag är tacksam för att få sova, det är jag! Men från första barnet är jag van att få sova max 3 timmar i stöten. Lillen har från han var nyfödd kunnat sova 4-6(7) timmar utan att äta. I början väckte jag honom efter 4 timmar för att mata, men slutade med det när han gick upp väldigt bra i vikt oavsett hur han sov. Nu på senaste har han gått från att sova minst 4 timmar till att sova minst 5,ofta 6 timmar. Sedan äter han väldigt snabbt och somnar om för att sova 2-3 timmar till. Men vissa nätter sover han runt 8 timmar, och nu inatt 9. Bör jag ställa klockan och väcka efter ett visst antal timmar för att mata, eller är det bara att låta honom sova? Helammar och i början gick han upp runt 500 gram i veckan, men senaste 5 veckorna har han gått upp i snitt 150-200 gram i veckan.

• Svar på tråden Ok att 11-veckors sover 9 timmar?
  • Sisisisi

Jag skulle inte väcka! Skulle njuta av att bebben sover så bra just nu! Båda mina har börjat vakna och äta varannan timme när de varit 3,5-4 månader nämligen. Innan det sov de hela natten i några veckor

• BFmars2012

Ok, ja det vore ju typiskt när man precis vant sig vid ett barn som faktiskt sover bra! Glad Stora pojken sover fortfarande inte hela nätter utan kommer in och lägger sig i vår säng under natten, han är 4 år nu.

• nile10

Min dotter var bara 6 veckor gammal när hon började sova hela nätterna ca 22-06 min BVC tant sa att det var helt ok så länge hon gick upp i vikt.

• Daeminimon
    Sisisisi skrev 2012-05-30 09:32:58 följande:
    Jag skulle inte väcka! Skulle njuta av att bebben sover så bra just nu! Båda mina har börjat vakna och äta varannan timme när de varit 3,5-4 månader nämligen. Innan det sov de hela natten i några veckor

Håller med!

Och som Sisisisi säger, oroa dig inte om hen börjar vakna igen runt 3-4 månaders ålder. Det betyder INTE att din mjölk inte räcker till, det är ett STORT utvecklingssprång i den åldern!
  • Natulcien

Går han upp så bra i vikt och mår bra så låt honom sova!! Glad

Vår son sov också så där osannolikt bra.
    Och det behöver inte bli bakslag runt 3-4 månader. Vid 3,5 månader så utökade vår son snarare sömnen till 12 timmars obruten sömns. Och nu är han 19 månader och ännu har inga bakslag visat sig (även om de naturligtvis kan komma längre fram...) Glad

• BFmars2012

Hittade den här tråden när jag rensade, oj oj oj... Vid 4 månader började gossen krångla med sömnen och har så gjort sedan dess, sover max 2 timmar i stöten, oftast mindre. Så vad jag vill ha sagt är: ni med bebisar som sover bra, njuuuut! Men vet aldrig hur länge det varar!

Svar på tråden Ok att 11-veckors sover 9 timmar?