• Älsko

Sälja min hund, får inte fram avtal ??

Ska sälja min chihuahua nu. 
    Men när jag försöker öppna avtalet på skks hemsida så kommer det inte upp..
    Antagligen för skit datorn mac.  Men hur ska jag göra då ?:S
    Något annat man ska tänka på när man säljer en hund mer än att den ska vara vetrinärsbesiktad ???
    Några andra papper man måste ha hemma ??
    Anmälan om ägarbyte vart gör man det ?? Försäkring och så hur gör man ?? :S 

• Svar på tråden Sälja min hund, får inte fram avtal ??
  • Fanny b

Som jag uppfattat det så är det bara uppfödare i SKK som kan få tag på SKK:s köpeavtal, och då i samband med när de ska sälja valpar.

När det gäller vetrinärbesiktningen ska den göras max 7 dagar från att hunden säljs. Så när du får en spekulant som vill köpa hunden så bokar du tid för vetrinärbesiktning. Om hunden har en stamtavla ska den medfölja hunden. Ägarbyte sker efter att hunden sålts, det görs på jordbruksverket. 

Kolla upp med din försäkring om den nya ägaren kan ta över den.     

• Älsko
    Fanny b skrev 2012-05-30 13:19:06 följande:
    Som jag uppfattat det så är det bara uppfödare i SKK som kan få tag på SKK:s köpeavtal, och då i samband med när de ska sälja valpar.

När det gäller vetrinärbesiktningen ska den göras max 7 dagar från att hunden säljs. Så när du får en spekulant som vill köpa hunden så bokar du tid för vetrinärbesiktning. Om hunden har en stamtavla ska den medfölja hunden. Ägarbyte sker efter att hunden sålts, det görs på jordbruksverket. 

Kolla upp med din försäkring om den nya ägaren kan ta över den.     
    Men måste man inte göra ett köpeavtal till när man säljer hunden vidare sen ?? 

Det har vi gjort idag då vi har en köpare på fredag.
    Jordbruksvärket är det jag eller hon som anmäler eller vi båda ??  
  • Fanny b
    Älsko skrev 2012-05-30 13:28:32 följande:
    Men måste man inte göra ett köpeavtal till när man säljer hunden vidare sen ?? 

Det har vi gjort idag då vi har en köpare på fredag.
    Jordbruksvärket är det jag eller hon som anmäler eller vi båda ??  

Uppfödare inom SKK måste använda sig av specifika köpeavtal när de säljer valpar, men annars så måste man inte använda sig av köpeavtal när man säljer hundar. Vill säljaren eller köparen ha ett kvitto på köpet kan säljaren själv göra ett eget, genom att skriva på ett papper att på säljare A har på  x datum sålt hunden B till person B, detta dokument kan sedan båda parter skriva under.

Kollla upp med jordbruksverket om den nya ägaren måste skriva under hundägarregistreringen, om det behövs, kan den nya ägaren göra det när hunden levereras. Jag skulle själv som säljare sedan skicka in den, samma sak om ingen underskrift behövs. Orsaken är för att det är viktigt att detta ägarbyte sker, får om hunden försvinner så kan rätt ägare kontaktas om  den blir upphittad.  En nybliven hundägare kan i sin glädje över sitt nytillskott glömma bort detta.     
  • mojo

du ringer in till skk och beställer köpeavtal , man behöver inte vara uppfödare :) kom ihåg också att göra ägarbyte på skk och jordbruksverket.

Svar på tråden Sälja min hund, får inte fram avtal ??