Momat skrev 2012-05-30 18:55:34 följande:
Vi har en tioåring som rider, och hon är på lektion en gång i veckan och sen sköter hon en häst en gång i veckan, dvs två kvällar i veckan och det är absolut tillräckligt i den åldern. Största fokus och mest energi måste gå till skolarbetet och läxorna, som är ganska tuffa i det här landet vi bor i.
Jag skjutsar henne till lektionen, men på grund av allergi kan jag inte vara med i stallet eller manegen. Jag brukar sysselsätta mig med något annat tills vi ska åka hem igen. Totalt tar det ca 2,5 timme en gång i veckan.
Då hon ska sköta den andra hästen så cyklar hon dit eftersom det är närmare. Det tar 20-30 min att cykla (en väg) och så är hon där och mockar, städar stallet, ryktar och pysslar om hästen i två timmar. Men det är ju inget som tar upp min tid som förälder eftersom hon tar sig dit och hem på egen hand.
Sonen tränar fri-idrott en gång i veckan, det tar 1,5h av min tid varje vecka, eftersom han är så liten att han behöver ha en förälder på plats under träningen.
Skulle aldrig skjutsa varje kväll, då jag anser att det är på tok för mycket. En kväll i veckan/barn är alldeles tillräckligt.
Tvätten tar inte tid alls, eftersom det bara är barnens egna kläder som ska tvättas. Det gör man ju ändå.
Glömde den sista frågan - min man skjutsar till ridlektion lika ofta som jag gör. Ibland är han med sonen på fri-idrotten, men den dagen jobbar han ofta kvällsskifte så jag brukar oftast vara den som är med.