• Webbredaktör Annelie

Vad tar mest tid?

Skjutsar du barnen kors och tvärs för träningar och matcher eller är det tvättmaskinen som går varm med smutsiga och svettiga träningskläder?

Hur är det att vara idrottsförälder för dig, och vad tar mest tid?
    Är det någon skillnad på vad du och din partner gör, eller delar ni lika?

• Svar på tråden Vad tar mest tid?
  • qzectb

Största problemet är att jag inte är idrottsförälder över huvud taget. Det är knepigt att få ungarna att aktivera sig. Studsmattan är en välsignelse, annars hade de varit alldeles för mycket soffpotatisar. Och det är verkligen inte för att vi inte försöker. De är helt ointresserade av idrott, lagsport i synnerhet, så vi har försökt med annat, med varierande framgång.

Så jag kanske inte skulle lägga mig i tråden alls, men för mig är frågan hur jag skall få ungarna att svetta ner kläderna, och jag har på känn att detta är ett växande problem hos dagens föräldrar.

• S vali s

Vi har en dotter på sex år som rider och nu har börjat  tävla en hel del.
    Hon har en egen ponny som hon rider ca fem - sex  gånger i veckan plus att hon rider lektion två ggr/v. så det blir en hel del tid som vi tillbringar i stallet tack vare hennes "idrottande"
    För vår del är det nog själva "stalltiden" dvs den tid vi tillbringar där för att ta hand om hästen, rida, vara med vid lektioner mm som tar den mesta tiden, själva tävlandet är ( än så länge ) bara vid ca 15 tillfällen/år men då tar tävlandet oftast hel dagen i anspråk eftersom det ofta innebär transporter på allt mellan en-två mil till runt tjugo mil. Svettiga o smutsiga stallkläder går liksom in i den vanliga tvätten och eftersom det inte handlar om någon lagsport så är det ju bara dotterns kläder som ska tvättas så det är liksom inget som känns som att det tar tid.
    Annat var det då de två äldstas barnen spelade fotboll då skulle det tvättas matchställ, stås i cafeterian, säljas lotter, schampo, kalendrar mm vilket har gjort att jag upplevde deras fotbollspelande som en betydligt större "tidstjuv"  än vad ridningen är.

Eftersom hästintresset är något jag och dottern delar så har det blvit så att jag tar huvudansvaret för det hela men självklart är min man med så mycke han bara kan och hinner även om han själv är måttligt intresserad av hästar så ser han det som en självklarhet att ta del av hennes aktiviteter så långt det är möjligt.    

Den late får brått när det blir kväll
  • Momat

Vi har en tioåring som rider, och hon är på lektion en gång i veckan och sen sköter hon en häst en gång i veckan, dvs två kvällar i veckan och det är absolut tillräckligt i den åldern. Största fokus och mest energi måste gå till skolarbetet och läxorna, som är ganska tuffa i det här landet vi bor i.

Jag skjutsar henne till lektionen, men på grund av allergi kan jag inte vara med i stallet eller manegen. Jag brukar sysselsätta mig med något annat tills vi ska åka hem igen. Totalt tar det ca 2,5 timme en gång i veckan.

Då hon ska sköta den andra hästen så cyklar hon dit eftersom det är närmare. Det tar 20-30 min att cykla (en väg) och så är hon där och mockar, städar stallet, ryktar och pysslar om hästen i två timmar. Men det är ju inget som tar upp min tid som förälder eftersom hon tar sig dit och hem på egen hand.

Sonen tränar fri-idrott en gång i veckan, det tar 1,5h av min tid varje vecka, eftersom han är så liten att han behöver ha en förälder på plats under träningen.

Skulle aldrig skjutsa varje kväll, då jag anser att det är på tok för mycket. En kväll i veckan/barn är alldeles tillräckligt.

Tvätten tar inte tid alls, eftersom det bara är barnens egna kläder som ska tvättas. Det gör man ju ändå.

• Momat
    Momat skrev 2012-05-30 18:55:34 följande:
    Vi har en tioåring som rider, och hon är på lektion en gång i veckan och sen sköter hon en häst en gång i veckan, dvs två kvällar i veckan och det är absolut tillräckligt i den åldern. Största fokus och mest energi måste gå till skolarbetet och läxorna, som är ganska tuffa i det här landet vi bor i.

Jag skjutsar henne till lektionen, men på grund av allergi kan jag inte vara med i stallet eller manegen. Jag brukar sysselsätta mig med något annat tills vi ska åka hem igen. Totalt tar det ca 2,5 timme en gång i veckan.

Då hon ska sköta den andra hästen så cyklar hon dit eftersom det är närmare. Det tar 20-30 min att cykla (en väg) och så är hon där och mockar, städar stallet, ryktar och pysslar om hästen i två timmar. Men det är ju inget som tar upp min tid som förälder eftersom hon tar sig dit och hem på egen hand.

Sonen tränar fri-idrott en gång i veckan, det tar 1,5h av min tid varje vecka, eftersom han är så liten att han behöver ha en förälder på plats under träningen.

Skulle aldrig skjutsa varje kväll, då jag anser att det är på tok för mycket. En kväll i veckan/barn är alldeles tillräckligt.

Tvätten tar inte tid alls, eftersom det bara är barnens egna kläder som ska tvättas. Det gör man ju ändå.
    Glömde den sista frågan - min man skjutsar till ridlektion lika ofta som jag gör. Ibland är han med sonen på fri-idrotten, men den dagen jobbar han ofta kvällsskifte så jag brukar oftast vara den som är med.
  • tahira

Vi har en sexåring som simmar och tränar kung Fu. Det största problemet, och det som tidsmässigt påverkar vardagen mest är att det blir avbrott i sysslorna. Kung Fu- träningen är klockan sex, och det innebär att jag måste stressa med maten innan dess och sedan värma snabbt efteråt, eller stressa efter träningen eftersom vi mår bäst av att äta klockan sju.

Samma sak med simningen kan man säga. Han simmar klockan tre och det innebär att hela eftermiddagen liksom "försvinner".

Det är bara jag som följer honom till träningar, min man jobbar.

• myskatt

När sexåringen gick på hockeyskola i vintras tog jag kanske var 3e lördag och mannen resten. Dels för att jag tyckte det var så jäkla kallt och dels jobbar jag vissa lördagar. Det var träning en timme på lördag förmiddagar. Hon fick skjuts dit då det ligger på andra sidan stan. Hon tävlade aldrig. Borde bli samma upplägg i höst.

Nu har hon börjat med friidrott 1½ timme måndagar och onsdagar. Jag åker dit med henne till 17 och mannen kommer och tar över 17.30-18.00 nån gång. Jag åker hem för att fixa mat och sedan drar jag och tränar själv. Hon har inte tävlat något men det kanske bli några helger vad det lider.

• Nape

Träningstiderna! Det är det största problemet. Tex slutade dottern med sin dans, för det krockade med friidrotten. Allt funkade i 4 månader- då de plötsligt _ändrar_ dag och tid. Vi har ju "rättat våra liv" efter de där dagarna och tiderna. Ghaa!

• Rocket Mania

Jag tycker väntan är värst. Min unge är för liten att lämna helt så man får sitta och glo 1-2 timmar i omklädningsrummet. Sedan är det jobbigt när man måste ta med syskonen. Om jag tycker det är trist att vänta i ett omklädningsrum är det inget mot vad de tycker.

Jag brukar vara den som åker iväg på träningen med dottern. I höst kommer vi troligen ha 3 ungar på 3 olika träningar. Det kommer bli...intressant

Tvätt och annat ser jag inte som något problem 

• Nellan

Jag har 3 barn som alla idrottar i någon form.

Yngsta dotterns idrott tar kortast tid. Dock har jag själv nu mera blivit gympa ledare i hennes barn gympa då jag gärna är engagerad. Det tar ca 1,5 timme i veckan. Hon är 4år.

Sonen som 9år tränar många olika idrotter, det är både fotboll, innebandy  och basket. Han har totalt träning 5 dagar i veckan när det är som mest och matcher var och varannan tid. Vi försöker köra lika mycket när det gäller träningar. Dock är vi alltid med på alla matcher och tittar. Fotbollsträningarna sköter pappan, min man om helt och hållet. Då han är fotbolls tränare för sonens lag.

Dottern som är 12. tränar endast fotboll 2 gånger i veckan just nu och rider en gång i veckan med ridlektion. Sen så är hon en egen sköthäst som ska tas hand om gärna på veckorna men mest på helgen, både lördag och söndag. Jag följer alltid med till stallet och hjälper till med hästen och ser till att allt går bra. Det brukar ta 3 timmar varje gång. Även här missar jag inte en endaste fotbolls match.

Det som tar mest tid är nog alla matcher och hästen. För jag vill vara engagerad och vara delaktig i mina barns idrott. Själva tvättningen av alla idrotts kläder är lätt som en plätt. Men sen allt som ska säljas och hjälpas till med. Kakförsäljning, bingovärdar, vakter på dans och liknande sånt själ mycket tid.

• Jullesmamma

Är förälder till en 10-åring som rider, vi har fått en perfekt tid som passar maken, det är han som följer med och hjälper till, det blev så mest för att jag inte fick springa under en tid...

Nu är jag gravid och det blir han som får fortsätta =)

För vår del är det inget speciellt som tar mest tid, resan dit, hem och ombyte tar ca 1 timme och lektionen är ca 1 timme. Det jobbigaste var när sonen inte själv fixade att få på sig hela munderingen...  

• Heisan

Jag är ensam med fyra barn. Sonen gick på hockey en säsong. Jag körde honom till träningen o sedan åkte jag hem fixade mat o sedan när han var klar så hämtade jag honom. Min nioåring går på dans o kör o fotboll. Det har varit simskola också. Jag är med på matcher o uppvisningar men inte på träningar. Minstingen har gått på simskola. I simhallen så är jag med o väntar. Jag är inte sportintresserad o tycker att det är rätt skönt att de är mer intresserade aav andra saker. Det är bara nioåringen som är lite felprogrammerad. i höst börjar de två minsta att rida på ridskola om det blir som jag vill.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • cajsasmamma

Min dotter har 3st egna ponnyer och det är allt runt omkring hästarna som tar mest tid. Jag tar hand om mockning, fodring, beställning av foder, vet.tider, hovslagare mm. Hon rider ca 10 timmar i veckan och då är jag alltid med henne, allt det andra kanske tar 5 timmar i veckan. Fast jag har själv flera hästar så jag an inte säga exakt hur lång tid det tar och sköta om dotterns ponnyer. 

• thanisa

Dottern har två idrotter den här terminen. Gymnastik 3 gånger i veckan och simhopp 4 gånger i veckan. Dottern är 10 år. Till gymnastiken så har dottern och en annan flicka i klassen gått hem tillsammans och sett till att äta ett ordentligt mellanmål innan träningen. Sen har vi föräldrar turats om att köra. Tyvärr behöver de över en vecka som är för livligt trafikerad för att det ska kännas bra att de cyklar eller går. Den familjen som inte körde barnen till gympan hämtar barnen. Passar ganska bra för vår del då pappan kan hämta upp på väg från jobbet och då får några extra timmar jobbat den dagen. Gympan slutar 19.30. Till simhoppet har vi varit 4 föräldrarpar som delat på skjutsningen denna terminen då träningen pga badhusombyggnad skett på annan ort. Det har fungerat bra, men där har det ju blivit 2-3 timmars dötid för medföljande förälder. Nu när de är tillbaks på hemorten cyklar hon eller tar bussen. När hon var yngre så cyklade jag med henne till badet och hade lillebror med mig. Han och jag badade under tiden dottern tränade och det har lett till att sonen är fenomenal i vattnet nu vid 5-årsålder. Så den väntetiden var ju liksom inte väntetid utan kändes som bra tid för oss andra också. Sonen har gått i simning och kommer fortsätta med det. När han gick hade jag ansvaret för det. Anledningen var att maken den tiden var med dottern på simhoppet i grannorten. Tvättningen tar ingen extra tid. Tävlingar har tagit en del tid, men oftast åker gruppen iväg med tränare och är då borta hela helgen. Det påverkar ju inte vår tid. Då åker de tåg. Vi lägger nog mer av vår tid på dottern skolarbete än på hennes idrott. Skolan är viktigast men jag upplever att idrottandet gör att hon får struktur av idrotten och att hon med den har mer diciplin på sig med sina läxor så vi behöver inte tjata på henne om läxorna hon vet vilka tider hon har då hon kan göra dem så det sköter hon själv.

• Tuffen

Sonen tränar fotboll, innebandy och friidrott. Det tar mkt tid eftersom det oftast är 4-5 träningar i veckan + tävlingar/matcher. 

• Maddissen

Min son tränar hockey 3 ggr i veckan (född 03) och jag är på varenda träning samt match och har varit det sen han började. Tycker det är viktigt att följa hans utveckling och eftersom jag har turen att kunna göra det så vill jag. Jag har en dotter som är född 2011 som brukar följa med ibland annars är hon hemma med sin pappa. (två olika pappor till barnen)

Det tråkiga är att få höra av vännerna att det är onormalt att en mamma följer med så mycket och att de inte kan förstå vad jag gör där när det inte är min vecka med sonen (har varannan) samt att man inte behöver följa med på alla matcher för det kommer inte han att komma ihåg senare ändå...
    Dessa kommentarer kommer från mina vänner som HAR barn vilket gör att det bränns ännu mer i mig. Dom som "står på min sida" är mina  vänner som INTE har barn...

• Hannathu

Ponnyföräldrar (vilket flera vänner är och mina föräldrar var) kör hästar och allt på träning 1-3 gånger i veckan och är på tävling minst varannan helg.  Sen är de fantastiska och hjälper barnen med hästarna så att ungarna ska ha tid med skolan och inte bara hästarna.

Om jag räknar så gick det åt (när jag och syrran red) 1 timma varje dag för föräldrarna (7h)
    och på träningsdagarna var det ca ½timma resa åt vardera hållet och 1½ timma på plats x3 (7½h)

på tävlingshelgerna åkte vi oftast på fredagen och kom hem på söndagen. ca 48h

säg 2 dygn per vecka

Svar på tråden Vad tar mest tid?