• mammacita

    Hjälp med namn! (både pojk- och flicknamn)

    Hej!
    Just nu har jag och maken stora diskussioner här hemma angående namn o jag hoppas nån av er kan komma med lite tips eller förslag. 

    Mina favoriter: 
    tjejnamn: Simone, Bianca, Paulina
    pojknamn: Casper, Malcolm

    Makens favoriter:
    tjejnamn: Jasmine, Monique, Xenia
    pojknamn: Melvin, Alvin

    Namnet ska inte vara för ovanligt eller heller för vanligt (jag har läst nästan alla namnlistor som finns känns det som) och till saken hör att det ska funka både på danska och svenska eftersom mannen är dansk. Därför är tex Therese, Jeanette eller liknande uteslutna eftersom man uttalar det olika. Sen ska namnet funka på engelska också förstås och gärna lite "mjukare" namn som ovan.
     
    Hoppas någon kan komma med bra förslag så det blir frid och fröjd här hemma, babyn kommer ju snart!    
    Stort tack på förhand!!!        

  • Svar på tråden Hjälp med namn! (både pojk- och flicknamn)
  • Idaped

    Usch det är så svårt med namn. Vi sitter i samma sits,
    Tycker Simone och Melvin är superfina.

    De namnen jag tycker är Emilio, Siri och sambon tycker Emil och Ellen och de enda två namnen vi verkligen är överrens om är Axel och Line.
    Lycka till med bebisen och att hitta rätt i namndjungeln :)

  • mammacita

    Tack för ditt svar! Javisst är det svårt med namn, jag vet inte hur många listor vi har plöjt igenom...
    Dina namnförslag är jättefina; jag gillar Siri och Line mest.
    Stort lycka till för er oxå med både baby och babynamn!  

  • Ceszan
    mammacita skrev 2012-05-30 15:00:43 följande:
    Hej!
    Just nu har jag och maken stora diskussioner här hemma angående namn o jag hoppas nån av er kan komma med lite tips eller förslag. 

    Mina favoriter: 
    tjejnamn: Simone, Bianca, Paulina
    pojknamn: Casper, Malcolm

    Makens favoriter:
    tjejnamn: Jasmine, Monique, Xenia
    pojknamn: Melvin, Alvin

    Namnet ska inte vara för ovanligt eller heller för vanligt (jag har läst nästan alla namnlistor som finns känns det som) och till saken hör att det ska funka både på danska och svenska eftersom mannen är dansk. Därför är tex Therese, Jeanette eller liknande uteslutna eftersom man uttalar det olika. Sen ska namnet funka på engelska också förstås och gärna lite "mjukare" namn som ovan.
     
    Hoppas någon kan komma med bra förslag så det blir frid och fröjd här hemma, babyn kommer ju snart!    
    Stort tack på förhand!!!        
    Tycker dina namn var MYCKET bättre. Din makes tjejnamn låter som de är tagna direkt ur en p-rulle, tyvärr.. Fattas bara Candy å Star ;)

     
    ♥ pojke dec 04 ♥ - MF juni 09, MF feb 11, MF maj 12 -
  • Ceszan
    mammacita skrev 2012-05-30 15:35:12 följande:
    Ha ha! TACK Ceszan! Jag måste visa ditt inlägg för maken! 1-0 till mig!
    ♥ pojke dec 04 ♥ - MF juni 09, MF feb 11, MF maj 12 -
  • SannaM

    Iris, Julie/Julia, Selma, Joni, Jenny, Emmy, Inna, Anita, Elinor, Elise, Lovisa, Emilia, Hanna/e, Sanna/e, Hillevi, Hedda, Fanny, Frida, Olivia, Ottilia

    Elliot, Vidar, Love, Arvid, Adrian, Julian, Julius, Wilhelm, Vincent, William, Theo, Emil, Edvin, Adam

  • mammacita
    SannaMac skrev 2012-05-30 18:40:22 följande:
    Iris, Julie/Julia, Selma, Joni, Jenny, Emmy, Inna, Anita, Elinor, Elise, Lovisa, Emilia, Hanna/e, Sanna/e, Hillevi, Hedda, Fanny, Frida, Olivia, Ottilia

    Elliot, Vidar, Love, Arvid, Adrian, Julian, Julius, Wilhelm, Vincent, William, Theo, Emil, Edvin, Adam

    Tack för dina tips! Gillar Olivia, Love (dock nedröstat av maken) och Julian (det heter dock några bekantas barn). Att det ska vara så svårt med namn!
  • mammacita
    evelinaeee skrev 2012-05-30 19:51:41 följande:
    Lykke
    Lova
    Loveli
    Embla

    Emilio
    Emil
    Emile
    Edwin
    Colin
    Love
    Tack för dina förslag! Lykke var faktiskt ett av mina favoritnamn innan (jag tycker det är så gulligt och danskt!) men det gillade inte maken, samma sak med Love som sagt. Vi får väl diskutera vidare,det här var inte lätt...
  • SannaM

    Ellen , Tove, Tilde, Ella, Cornelia, Lova, Nora, Denise


     


    Julius, Kian, Dante, Emrik, Ossian, Caspian, Elian


     



     


    ps. Japp, namn är svårt!

  • mammacita
    SannaMac skrev 2012-05-31 18:29:31 följande:

    Ellen , Tove, Tilde, Ella, Cornelia, Lova, Nora, Denise


     


    Julius, Kian, Dante, Emrik, Ossian, Caspian, Elian


     



     


    ps. Japp, namn är svårt!


    Hej igen o tack för ytterligare tips, dock inget av namnen som känns klockrent. Inte lätt det här.
  • mammacita
    Dixie skrev 2012-05-31 20:51:58 följande:
    Mathilde
    Miranda
    Eira
    Sofia

    Oliver
    Philip
    Hugo
    John 
    Tack för tips! Gillar Mathilde, skriver upp det på listan.
  • SannaM

    Ja, nu var det jag igen. Kan bara tipsa om en rolig namnlek som jag och sambon körde innan vårt barn kom:

    Vi utgick ifrån en namnbok (Solveig Norbergs Namnguiden, en pocket). Först gick vi igenom hela boken från pärm till pärm och från varje uppslag MÅSTE vi välja ett eller max två namn att skriva upp på listan (alltså från varje uppslag, inte från varje sida, men visst fick det bli en del "fula" namn ändå). Det blev ca 50 flicknamn och 35 pojknamn har jag för mig.

    Sen började utgallringen. Varje morgon skrev vi tre tjejnamn och tre killnamn var på varsin lapp som vi ville TA BORT, alltså tre icke-favoriter. När vi skrivit så jämförde vi lappar och de namn som vi hade lika ströks från listan. Om vi mot all förmodan inte hade något namn lika så fick jag välja ett namn från hennes lapp att stryka och hon ett från min lapp. Så minst ett tjejnamn och ett killnamn ströks varje dag!

    ...och till sist hade vi en liten behändig lista kvar. Det var en rolig lek Och det blev en Adrian till slut.

  • mammacita

    Vilket bra tips, SannaMAc! Och vad fint namn ni valde till sist! Adrian är jättefint! Vi har fortfarande en del av mina namn kvar på favoritlistan, maken har kompromissat lite så det löser sig säkert. Vi gillar båda Bianca mer och mer (skönt med ett namn som är lättstavat) o Casper är pojkfavoriten. Jag älskar namnet Simone men maken har en kusin o ett kusinbarn som heter det så jag kan förstå om han vill att vi väljer ett namn som är helt "vårt eget". Det är ännu några dagar kvar till BF så den där leken kan vi nog hinna med oxå. Ha en bra dag o tack för dina råd iallafall!

  • SannaM

    Lycka till och hoppas bebisen ser ut som en Bianca eller Casper, då blir det lätt Simone är för övrigt en favorit hos min sambo till framtida syskon..

  • SannaM
    mammacita skrev 2012-06-11 10:09:19 följande:
    Det blev en Simone som kom till oss i fredags! Vilken lycka!!!
    GRATTIS!
Svar på tråden Hjälp med namn! (både pojk- och flicknamn)