• iphone84

Skatteinbetalningskort... hur göra?

I Tors startade jag min enskilda firma. Använder mig utav Visma eEconomic.
    Idag fick jag ett häfte med inbetalningskort från Skatteverket...
    Hur ska jag veta vad jag ska skriva in där? Hur får jag fram de beloppet? Jag kör enligt kontantmetoden, vilket betyder att jag ska skicka in de 1a kortet om 3 månader?

Måste lära mig allt! Snälla help me  någon

Det är en skrotningsfirma.. igår skrev jag mina första fakturor..

Är det någon som vet VAR man kan ringa och ställa ALLA dumma frågor om regler o så förutom en revisor som tar 1000 spänn i timmen för att förklara allt.

jag skulle vilja ha svar på alla mina dumma frågor..

hur ska jag göra med mig själv? egenavgifter osv? vart skriver jag in allt de och räknar ut?

• Svar på tråden Skatteinbetalningskort... hur göra?
  • katalysator

Ring direkt till Skatteverket! De har fantastiskt bra och hjälpsam telefonsupport. Ibland arrangerar de även kurser för nyblivna egenföretagare Glad

• Stormorsan

Det du skall fylla i där är moms, ev preliminärskatt och arbetsgivaravgifter för perioden.

Du gör en momsavräkning i ekonomisystemet för att veta hur mycket du skall betala.

Man måste inte använda inbetalningskortet utan det går lika bra att lägga in en betalning på din bank.

PS skaffa e-legitimation så gör du momsdeklarationer etc på nätet.

• iphone84

Hur gör jag denna momsavräkning? =//

Jag använder mig av Visma economic. Något program du känner till? Sitter och skriver faktura nu. Jag har demonterat panna. På vissa har jag "klickat" tjänser 25%, vissa varor 25%.....
    sitter och goolar en massa hur jag ska göra med allt..

imorgon måste jag köpa frimärken..hur bokför jag de? skall bet med privata pengar då jag inte har fått in från de fakturerade.

jag e helt ny och vill lära mig!! Almi hjälpte mig inte så mycket =/

• Stormorsan
    iphone84 skrev 2012-05-31 19:17:44 följande:
    Hur gör jag denna momsavräkning? =//

Jag använder mig av Visma economic. Något program du känner till? Sitter och skriver faktura nu. Jag har demonterat panna. På vissa har jag "klickat" tjänser 25%, vissa varor 25%.....
    sitter och goolar en massa hur jag ska göra med allt..

imorgon måste jag köpa frimärken..hur bokför jag de? skall bet med privata pengar då jag inte har fått in från de fakturerade.

jag e helt ny och vill lära mig!! Almi hjälpte mig inte så mycket =/
    Momsavstämningen brukar finnas under rapporter. Du skall köra den när momsperioden (månad/kvartal) är avslutad

Frimärken kan du köpa för egna pengar men bokför dom då som egen insättning i firman.

Egen insättning: kredit konto 2013 (t ex 100 kr
    Ingående moms: debet konto 2640 t ex 20 kr)
    Porto: debet konto 6250 (t ex 80 kr)

Du kan ha andra konton i din kontoplan men de bör vara i samma kontoklass.
  • iphone84

Tack snälla för hjälpen!!! Kan jag inte gå en kurs hos dig för en liten peng om olika saker`?
    Jag ser en utbildning Visa har.. 2dgr 6800kr.. puuuh.. de har jag ju inga pengar till precis. inte nu i början iaf.

• iphone84

och det är just så "idiotförklarat" jag behöver ha det för att jag skall fatta . du är duktig stormorsan tack änu en gång.

• Stormorsan

PS jag tror att Visma genererar en rapport som ser ut precis som momsdeklarationen. Den kan du använda som förlaga till den riktiga momsdeklarationen. 

Det är viktigt att du stämmer av att summan utgående moms (konto 2611) är 25 % av summa momspliktig omsättning (30-konton). Är den inte det har du bokfört fel och måste rätta innan momsdeklarationen görs.   

• iphone84

Jag har inte momsdeklarerat ännu nånting!
    Jag började med företaget i torsdags.... så imorgon måste jag köpa kuvär och frimärke.
    Men när jag skickar e-fatura... de bokför jag inte?

Sedan.. Jag har gjort demontering av panna. 25% tjänster eller är det 25% varor?
    Jag har fakturerat lite olika =(

• Stormorsan
    iphone84 skrev 2012-05-31 20:16:12 följande:
    Jag har inte momsdeklarerat ännu nånting!
    Jag började med företaget i torsdags.... så imorgon måste jag köpa kuvär och frimärke.
    Men när jag skickar e-fatura... de bokför jag inte?

Sedan.. Jag har gjort demontering av panna. 25% tjänster eller är det 25% varor?
    Jag har fakturerat lite olika =(
    Eftersom du använder kontantmetoden så bokför du fakturan först när du får betalt.

Jag tycker att du skall bokföra som tjänst. Varor är ju mer om du säljer saker. 
  • iphone84

Gör det något att jag har 2st fakturor fakturerar som varor? jag måste inte göra en kredit faktura?

Aha, ok. Jag sitter nu och skall beställa kuvär.. ska beställa dessa på faktura. Bokför jag detta när jag fått fakturan och betalar el kan jag lägga in den direkt när jag får den?

• Stormorsan
    iphone84 skrev 2012-05-31 20:50:47 följande:
    Gör det något att jag har 2st fakturor fakturerar som varor? jag måste inte göra en kredit faktura?

Aha, ok. Jag sitter nu och skall beställa kuvär.. ska beställa dessa på faktura. Bokför jag detta när jag fått fakturan och betalar el kan jag lägga in den direkt när jag får den?
    Det spelar inte så stor roll eftersom det är samma momssats på båda. 

När det gäller leverantörsfakturor gör du precis samma sak, bokför först när du betalar.  
Svar på tråden Skatteinbetalningskort... hur göra?