• mittistan

Massor av soltorkade tomater, vad laga?

Hejsan!

Jag har hur mycket soltorkade tomater hemma som helst och vill använda dessa i en rätt där mycket soltorkade tomater ingår?

Funderar på paj? Något annat?

Hoppas att någon har en rolig idé! :) Behöver recepthjälp ;)

/m

• Svar på tråden Massor av soltorkade tomater, vad laga?
  • Themis

Lägg in dem i god olja och mixa, jag brukar köpa tomatcrème på soltorkade för den är lättare att smaksätta annat med.

Lägg lite i köttfärssåsen, pizzasåsen, kleta på färskpastan osv.

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • mittistan

Jättebra tips, men mina är redfan inlagda i en stor literburk! :( Jag tror inte att de håller så många veckor till då vi redan öppnat burken och använt som du sa, i pastasåser etc.

Googlade på paj men det verkar som att de flesta recept innehåller mängder av slaget "ta 6 soltorkade tomater"....

• Themis

Jo, de smakar ju så mycekt sådet är svårt att göra av med större mängder.

Då får ni väl mixa dom med lite creme fraiche, krydda och käka dom som dippa med brödpinnar varje dag eller nåt?

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Morcheeba

Röd pesto är underbart gott på, ja, allt. Skålla mandel och ta bort skalen. Rosta på låg värme (rör hela tiden) tills de är gyllene. Mixa med parmesan, olivolja, soltorkad tomat, vitlök, salt. Sjukt gott! Ha på pastan, blanda ned i köttfärssåsen eller lägg ett tjockt täcke på hela kycklingfiléer och sedan in i ugnen. 

Eller göra en god sås, t ex med soltorkad tomat, crème fraiche, gul lök, vitlök. Stek löken och ha i resten efter behag, salta och smaka av. Låt det gärna puttra ett bra tag så att tomaterna löser upp sig. Kan med fördel serveras med t ex kyckling och pasta.

Min favoritröra (som passar superbt med t ex grillat kött) är fetaost, soltorkad tomat, crème fraiche och vitlök. Antingen så hackar man allt och blandar eller så mixar man i matberedaren.

• mittistan

Bra tips!

Finns det någon varm mat också? Där det krävs mycket soltorkade tomater? :S

• schizoliv

Kycklingfiléer som man fyller med färskost ala philidelfia och soltorkade.
    Och sen rappar upp med någon lufttorkad skinka, blir kanongott.

• cillae

Den här Getostlasagnen är supergod!!

Getostlasagne

Smula ner 100 gram getost i en bunke och blanda sedan ner 3 dl crème fraiche och 3 dl grädde (eller mjölk). Krydda med 1 tsk salt och 1-2 tsk torkad timjan. Hacka sedan ca 100 g soltorkade tomater (som legat i olja) och blanda ner i ostkrämen. Varva sedan kräm och lasagneplattor i en gratängform och grädda mitt i ugnen ca 40 minuter i 200 grader. Efter en kvart i ugnen är det bra om man tar ut formen ur ugnen och trycker ner de översta plattorna så att de inte blir brända och hårda. Lycka till!

Svar på tråden Massor av soltorkade tomater, vad laga?