• Jess86

    Frågor om äggallergitest.

    Hej!
    Vi har länge misstänkt att vår son är allergisk mot ägg men det var först nyligen när han var 15 månader som det gjordes ett test på vårcentralen, ett sånt som jag infogat bild på.
    Nu har jag några frågor.

    1. Är inte vår son för liten för att göra detta test med tillförlitligt svar? Enligt vad jag hittar på nätet så kan det göras från 12 års ålder?
    2. Ägg gav en svag rosa linje vilket bekräftar att han är känslig mot det. Eftersom linjen var svag, innebär det då att han bara är mildt känslig mot ägg?



    Tacksam för svar!
    Jessica
  • Svar på tråden Frågor om äggallergitest.
  • Allergiexperten

    Hej! Ju yngre barnet är desto mer osäkert är svar man får på allergitester. Det beror på att barnets immunförsvar fortfarande är under utveckling. De tester man gör på så här små barn är oftast endast test för bedömning om matallergier finns.
    Om man får positivt svar så behöver det inte betyda allergi som blir långvarig utan endast att barnet under en begränsad period är känsligt för proteinerna i det ämne man testar för.
    Positiv äggtest betyder att man har känslighet i hud och slemhinnor för proteinet i ägg och bör undvika ägg under kanske 2-3 år. Därefter har det oftast växt bort.
    Pollenallergi är ovanligt att man utvecklar i så här låg ålder eftersom luftvägsallergier tar tid att utveckla. Däremot kan man räkna barnet som allergisk om det hela tiden får symtom då det kommer i kontakt med pollen. Symtom kan barnet ha utan att ha hunnit utveckla allergi som man kan påvisa med test. 
    När man ordinerar allergitest bör man också förklara vad som menas med testet och vad resultatet betyder. Vänd er alltså till läkaren som beställde testet för att få klara besked.
     vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Frågor om äggallergitest.