• Chaktio

Vad göra åt självspricka bakom örat på tvååring?

Vår 2-åriga dotter har fått klåda och som en liten självspricka bakom örat, nere vid örsnibben.

Hur ska jag behandla detta? Även om jag lyckas få det torrt och fint så spricker det så lätt upp när hon kliar på natten och t ex när hon tar av en tröja.

• Svar på tråden Vad göra åt självspricka bakom örat på tvååring?
  • moruppgren

Inotyol är bra mot självsprickor. Testa det :)

• castafiore

skriver under på inytiol.

• 200512

Har inte det med vitamin brist att göra? Har jag hört, men kanske ej stämmer. Rätt självklart att du ska smörja in med vanlig hudkräm. Skulle gissa på att Helosan är bra, den är ju fet. Om det inte läker testa hydrokortisonsalva, som man har på sprickor och så i hud tror jag iallafall 

• Butterflie

Håll rent, torrt och smörj in det ofta..
    Vanligt att mindre barn får så bakom öronen, oftast om man glömmer att torka där efter dusch eller även nu i sommarvärmen då de blir svettigt..

• Chaktio

Tror inte det är svamp utan det har snarare kommit som någon sorts värmeutslag då vi hade väldigt varmt i förra veckan och dottern var blöt av svett i håret både på morgonen och efter middagsvilan. Ska prova inotyol.

• moruppgren

Jag har mycket självsprickor mellan tårna och då är inotyolen min räddning.

Så testa det, det borde fungera :)

• happy in hell

Elizabeth Ardens Eight Hour creme. Det är en creme för vuxna men när det är ett så begränsat område och ett så pass stort barn skulle jag köra med den. Det är en svindyr kräm men helt otroligt effektiv. Såret formligen försvinner!

• Farfalla

Dottern har så högre upp bakom ena örat, får det då och då..

Jag sätter hennes hår i svans så det kommer mer luft dit, sen inte tvätta överdrivet utan låt det torka ut såret. Gör det ont så sätt lite inotyolsalva på.

Hon får det där då hon lätt blir svettig med sitt lockiga hår och att det är lite trångt just där i vecket..  

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
Svar på tråden Vad göra åt självspricka bakom örat på tvååring?