• jagoduoentill

hjälp, tror jag har en förstoppad 2 åring...

min dotter har sedan hon fyllde 2 i mars varit jätte duktig med att vara utan blöja och är det hela dagarna även på fs. hon har bara blöja när hon ska sova på kvällen OCH när hon ska bajsa. hon har aldrig viljat bajsa i pottan el toaletten, hon säger inte att hon vill bajsa utan hon säger att hon vill kissa så när man varit på toa med henne ett par gånger o inget kiss kommer så vet jag att hon vill bajsa. 

nu har det dock gått 2 dagar och hon vägrar bajsa.hon säger hela tiden att hon vill kissa, har tagit på henne blöja med men inget händer. rädd för att situationen blir värre. vill inte hon ska bli förstoppad... vet att detta är vanligt att barn "skäms" för att bajsa....hur har ni andra gjort som haft detta problem? hur ska jag förklara för min dotter att det är ok att bajsa???? 

• Svar på tråden hjälp, tror jag har en förstoppad 2 åring...
  • Nyfiken gul

bajsar hon inte för att hon inte vill? Eller för att hon inte kan?

Prova först med att ge henne saker som löser upp eventuellt hårt bajs, på så sätt blir det ju ett måste att bajsa när man inte kan hålla emot längre.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • normaviktor

Hade precis samma med min son på 2.5... vägrade ibland en hel vecka. Tydligen är detta något som är vanligt i hans pappas släkt. Vi började först med Lactalos som finns att köpa på apoteket som smakar gott. Hjälpte mindre bra och fick ta till direkt laxerande där bak då han annars vägrade. Då går det fort men känns inte kul alls för varken barnen eller en själv. Det sista var att jag sa att vi måste gå till doktorn om han inte bajsade själv på pottan.... det satte fart på det hela kan jag säga! Direkt efter det har han bajsat nästan varje dag utan att vare sig klaga eller försöka stoppa att det skall komma ut.  

• normaviktor

Kom just på att jag belönade med en godisbit efteråt.... kanske det hjälpte lite på traven... Dock var det inte länge jag fick hålla på med belöningen då han själv efter kanske 2 gånger hade glömt bort att få belöning!  

• Cloudyberry

Mitt tips:

Ge henne en bok och en kökstol att luta sig emot och säg till henne att hon kan försöka bajsa i lugn och ro och att hon kan ropa när hon är klar. Gör ingen större sak av det än så.

Testa och återkom.    

Svar på tråden hjälp, tror jag har en förstoppad 2 åring...