• TrueMe­aning
    Äldre 30 May 20:02
    20176 visningar
    28 svar
    28
    20176

    "Riktlinjer" när mannen har få spermier

    Jag måste bara höra med er som fått diagnos att eran man har få spermier / ml men bra värden i de andra parametrarna.

    Det är närmligen så att min sambo lämnade sitt prov den 2 maj, en vecka senare fick vi hem ett papper där det stod att han hade Relativt lågt antal spermier / ml men bra värden i de andra parametrarna. 
    Han måste ta om provet men detta ska inte göras förrän den 21 augusti!!

    Finns det någon "riktlinje" för män med mindre antal eller är det bara att ha sex som vanligt? Ska man ha sex varje dag, varannan eller var tredje dag? Jag vet inte hur jag ska förklara men hoppas ni fattar!
    Det sägs ju att man ska ha sex varannan till var tredje dag om man har fullt friska simmare och vill öka chansen till en graviditet. Kan man följa detta trots vårat resultat? 

    Vi har ju inte fått prata med läkaren om detta utan fick ju bara ett papper hem. Så många frågor hos oss nu men jag får inte tag på läkaren  
    Sambon äter vitaminer varje dag så hoppas verkligen att antalet ökar tills nästa gång.

    Jag vill så gärna få prata med andra som är i samma situation. Få dela tankar och känslor


    Väntan har blivit en del av våra liv
  • Svar på tråden "Riktlinjer" när mannen har få spermier
  • Äldre 30 May 21:04
    #1

    Maken hade tillf'älligt få vid en IVF-och då kvittar det ju,det räcker ju med några för att göra ICSI- och han åt zink och folsyra i stora doser och fick upp antalet rejält på några månader. Sex ska man inte ha för ofta för då riskerar man att få alldeles för få i utlösningen och det behövs som minimum minst 20 milj. för att anses ha en chans spontant. Undvik sex för ofta när du inte har äl,kör på en sats kanske 4-5 dar innan äl och sen varannan dag så borde det räcka om antalet inte är hysteriskt lågt. Läkaren borde förklara egentligen,det är ju en väldigt skillnad på om det finns några tusen eller 25 miljoner i utlösningen,men relativt få låter ju som det ändå kan gå spontant.

  • TrueMe­aning
    Äldre 30 May 21:33
    #2
    Pimpinellan skrev 2012-05-30 21:04:07 följande:
    Maken hade tillf'älligt få vid en IVF-och då kvittar det ju,det räcker ju med några för att göra ICSI- och han åt zink och folsyra i stora doser och fick upp antalet rejält på några månader. Sex ska man inte ha för ofta för då riskerar man att få alldeles för få i utlösningen och det behövs som minimum minst 20 milj. för att anses ha en chans spontant. Undvik sex för ofta när du inte har äl,kör på en sats kanske 4-5 dar innan äl och sen varannan dag så borde det räcka om antalet inte är hysteriskt lågt. Läkaren borde förklara egentligen,det är ju en väldigt skillnad på om det finns några tusen eller 25 miljoner i utlösningen,men relativt få låter ju som det ändå kan gå spontant.
    Tack för informationen

    Blev ganska arg när vi bara fick ett bra med den texten. Har ju läst att läkarna ska ringa eller kalla in paret för ett besök men nej då, vi fick ett j*vla papper!! 
    Jag vill ju också veta  hur många han hade, bara för att veta om vi kan få barn själva eller om det är helt kört liksom.
    Ska försöka ringa imorgon och se om jag kan få siffror istället för bara en text.... Men med erfarenheten jag har utav sjukvården så kommer det nog bli svårt :-/ 
    Väntan har blivit en del av våra liv
  • Äldre 31 May 22:06
    #3

    Hmm,ja,den allmänna sjukvården är inte mycket att hurra för. Ring och tjata tills du får svar för det har ni rätt till! Och ge han zink och folsyra i stora doser.

  • TrueMe­aning
    Äldre 31 May 22:58
    #4

    Finns det på hälsokostaffärer eller? Har du något namn på dem?

  • Äldre 31 May 23:09
    #5
    TrueMeaning skrev 2012-05-31 22:58:51 följande:
    Finns det på hälsokostaffärer eller? Har du något namn på dem?
    Vanlig folsyra man köper på Apotek och som även du äter antar jag. Zink finns på alla hälsokostaffärer,öka bara dosen till minst 45 mg per dag.
  • TrueMe­aning
    Äldre 31 May 23:32
    #6

    Nu ska sambon prepareras :P Men det är ingen fara att ta dessa tillsammans med Apoteket Man?

  • Äldre 2 Jun 14:35
    #7
    TrueMeaning skrev 2012-05-31 23:32:17 följande:
    Nu ska sambon prepareras :P Men det är ingen fara att ta dessa tillsammans med Apoteket Man?
    Kolla dosen i det vitaminpillret. Jag gav maken både ock-en vitamin,en folsyra och en extra zink per dag. Nu går han på "underhållsdos" med ett vitaminpiller och en omega 3 per dag. Omegan hjälper lusten och förmågan ska tilläggas. Flört 
  • TrueMe­aning
    Äldre 2 Jun 15:59
    #8

    Zink ligger på 15 mg i en tablett och Folsyra på 300 någonting :P
    Då är det för lite Zink med andra ord...

  • Äldre 2 Jun 19:12
    #9
    TrueMeaning skrev 2012-06-02 15:59:58 följande:
    Zink ligger på 15 mg i en tablett och Folsyra på 300 någonting :P
    Då är det för lite Zink med andra ord...
    För lite folsyra också.
  • TrueMe­aning
    Äldre 2 Jun 19:58
    #10

    Då ska det inhandlas :)

Svar på tråden "Riktlinjer" när mannen har få spermier