• Lillifee

Hur skulle ni ha reagerat i denna situation?

Jag var i affären med mina barn på 7 och snart 3. Vi ska köpa avokado och så tjatar sig den stora till sig en fralla och då vill den yngsta ha bulle el dyl som finns brevid. Jag säger att hon också får en fralla men då skriker hon jättehögt och det går inte att få stopp på det. Jag blir superstressad och tar barnen i händerna och småspringer ut från butiken men lämnar mina påsar i butiken. Väl ute har storasyster påsen med fralle - obetald - kvar i handen!  Hon tror att polisen ska komma nu och skriker och jag rusar in i butiken och lämnar påsen! Sen skriker storasyster och det kommer krokodiltårar och under 15 min säger hon elakheter till lillasyster som "jag ska döda dig" och likande saker. Hon blir jättejättearg för att vi får äta tortillas utan guacomole. Detta har aldrig hänt förut och jag kan säga att detta var ett undantag, att jag handlar med båda barnen efter skola/dagis och som det känns nu så kommer det dröja lääänge innan jag handlar tillsammans med lillasyster. Hon hade tydligen skrikit ordentligt när hon handlat med sin pappa men då hade han gett med sig och hon fick sin choklad. Suck, längtar såååå tills småbarnåldern är över, tycker det mest är jobbigt faktiskt....

• Svar på tråden Hur skulle ni ha reagerat i denna situation?
  • Mariohn

Jag fattar inte vad du sysslar med. Varför springer du ut ur affären och lämnar alla varor? Varför låter du det stora barnet mordhota det lilla? Det verkar ju helt bortom kontroll. Prata med någon kanske? 

• Hoppfull84

men vad spelar det för roll om lillasyster skriker i affären? folk har väl hört ungar skrika förut? jag hade handlat färdigt det jag skulle ha lite snabbt trots gapande 3åring.
    då är det väl ett större problem att storasyster får sitta och säga elakheter till sin lillasyster, det hade jag däremot inte accepterat.

• Flickan och kråkan

Jag förstår inte heller? Varför är du så rädd för att din 3-åring blir arg/frustrerad/ledsen? Man tar lugnt argt barn på höften och så handlar man vidare eller går ut och låter känslorna rinna av och så reder man ut det hela och handlar färdigt. Det är ju storasysters beteende som är det viktiga i den här situationen, precis som övriga redan påpekat.

• Zara10

Jag håller med , kanske du behöver prata med nån ?

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-30 22:03:45 följande:
    Jag förstår inte heller? Varför är du så rädd för att din 3-åring blir arg/frustrerad/ledsen? Man tar lugnt argt barn på höften och så handlar man vidare eller går ut och låter känslorna rinna av och så reder man ut det hela och handlar färdigt. Det är ju storasysters beteende som är det viktiga i den här situationen, precis som övriga redan påpekat.
    Gäller ju hennes pappa också. Varför i hela friden köper han choklad åt henne för att hon skriker att hon vill ha? Man tar argt barn med sig i famnen, ger barnet rätt i att det är gott med choklad men att man idag ska handla mjölk, bröd och köttfärs. Och så får barnet vara argt.
  • Venna

Det känns som att det äldre barnet hotar det yngre är ett betydligt större bekymmer än att de skriker efter saker i affären?!

Sedan förstår jag inte riktigt grejen med att de skriker i affären. En 3-åring och en 7-åring borde nog vara stora nog att vara med och handla. Kanske är det just grejen att de inte brukar få följa med som gör dem lite ovana?
    Testa med att låta dem följa med och handla oftare. Barn brukar ju gilla att handla. 7-åringen kan ju få en egen liten lista, och 3-åringen kan få köra en liten kundvagn?

Nästa gång du handlar- ta ett djupt andetag. Det är inte hela världen om barn skriker i affären. Det gör de flesta barn nångång. När jag hör barn som skriker i affären tycker jag att det är ganska skönt, speciellt när man ser att föräldrarna tar det med ro. Och om de skriker- låt dem inte vinna. Förklara för dem att vi kommer att handla färdigt, vare sig ni vill eller inte. Men som sagt, ge dem ett litet uppdrag så kommer det gå fint.

Och krama om 7-åringen och fråga henne varför hon vill att lillasyster ska dö!

• Mariohn

Helt ärligt. Jag har en 2,5 åring som mycket väl kan trotsa i affären. Det är ok. Så små barn trotsar ibland. Då får jag vara konsekvent och visa vad som gäller. Om en sjuåring börjar bete sig som ts beskriver blir jag heligt förbannad. Det daltas en massa med ungar idag och jag begriper inte varför. En sjuåring äör stor nog att handla själv. 

• MalinEddie

Det jag hade funderat över är 7-årings beteende. Det är det jag reagerar på när jag läser den här historien.  3-årigen beter sig som en treåring. De blir frustrerade och arga och det måste de få vara! Ni gör det svårare för barnet och er själva om ni ger in (som  pappan gör) eller springer ut som du nu gjorde. Försök att vara konsekventa. Våga sätta gränser och var inte rädda för reaktionen. Var förstående (som flickan och kråkan säger, ge barnet rätt i att det är gott med choklad men att man idag ska handla mjölk, bröd och köttfärs.) och stå fast vid det.

• solfrost

Jag hade satt ned den minsta i vagnen och handlat färdigt.
    Jag hade inte låtit 7 åringen hota och kalla sitt syskon elaka saker .
    Det händer att något av mina barn skriker i affären, men jag måste ändå handla klart.
    Barn blir arga ,frustrerade och besvikna ibland och det är helt normalt.

Lycka till nästa gång, ta med dig en stor portion tålamod och en påse lugn så går det aldeles utmärkt även om den lille visar humör:)

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
Svar på tråden Hur skulle ni ha reagerat i denna situation?