• Anonym (Ledse­n mamma)
    Äldre 30 May 23:01
    1099 visningar
    1 svar
    1
    1099

    Stämmer detta eller ska vi ha is i magen?

    Dottern på straxt över fyra år var i dag på allergitest då hon visat starka reaktioner sedan pollensäsongen drog igång. Hon har i grunden förkylningsastma och mjölkallergi som konstaterades i januari i år. Hon är i övrigt frisk. Hon har dock visat tecken på andra födoämnesallergier, men inte på direktkontakt mot några ämnen i övrigt och inte heller på katten vi har hemma.

    Pollen har hon reagerat på med kraftiga ögonkli, svullnad, rodnad samt lätt snuva och trötthet. Ibland lite jobbigt med andningen enligt henne själv. När vi gått inomhus och stängt fönster och ventilation har symptomen försvunnit och när hon varit inomhus i över ett dygn så har hon varit besvärsfri. Dessa symptom har enbart visat sig under denna pollensäsong och aldrig tidigare.

    Vi tog nu allergiprover som visade en kraftig reaktion mot björkpollen och gräs vilket vi befarat. De var stora, röda, toppiga som myggbett och riktigt svullna och betecknades som 3, precis som kontrollmärket (det positiva) Dessutom fick hon en reaktion mot katt (ca 2+ till 3 där kontrollvärdet låg på 3). Rodnaden var lätt skär, mindre än de andra och helt platt mot huden. Jag hade svårt att se den om jag inte ansträngde mig och tittade noga, men sköterskan ansåg att den var i samma grad som de andra två märkena som fortfarande syns tolv timmar senare, medan den här gick över på ca en timme då hon fått allergitablett på mottagningen. Flickan fick efter provtagningen en kraftig reaktion på ögonen som kliade enormt, svullnade igen och var alldeles röda. Detta har vi ännu inte trots allergitablett och två omgångar allergiögondroppar fått bukt på.

    Detta ansåg läkaren berodde på katten som vi råddes att göra oss av med "Ja, ni gör som ni vill, men det smartaste är väl att göra det om man är allergisk.".

    Jag ställer mig frågande till det här. Är själv astmatiker och allergisk mot nötter varvid jag gjort pricktester många gånger och aldrig varit med om en bedömning som var så märklig i det att ett märke som knappt syns ses som lika allvarlig som sådana som verkligen svullnade upp som stora irriterade myggbett. Jag ställer mig också undrande till resultatet då hon tog både pricktest samt blodprov (Rast) mot katt i januari i år och då testade negativt. Hon har aldrig reagerat vid kontakt med katt, inte ens hos våra släktingar som har fyra stycken i en liten, liten lägenhet.

    Min fundering är så här, kan vi lämna bort katten till en släkting som ställer upp över sommaren och när pollensäsongen är över, prova att introducera katten till dottern igen för att se om en reaktion kommer? Eller är vi helt ute och cyklar i den funderingen? Kan man begära ett nytt prov hos tex vårdcentralen för att vara säker på att testresultatet stämmer? Jag prioriterar givetvis min dotter först, men har haft den här katten i snart tolv år och har otroligt svårt att permanent omplacera henne utan att vara helt säker på att det är rätt beslut för min dotter som älskar katten över allt annat precis som resten av familjen.

    Tack snälla för ditt svar!

  • Svar på tråden Stämmer detta eller ska vi ha is i magen?
  • Äldre 3 Jun 13:18
    #1

    Hej! Det tar tid att utveckla allergi mot luftvägsallergen och dit hör bland annat pollen och pälsdjur. Ju mer saker man är allergisk emot desto större risk finns att man utvecklar ytterligare allergier. Vid förkylningsastma svullnar luftvägarna och blir inflammerade och man blir därför känslig för allergen i luften och har större risk att utveckla allergi.
    Att testet blev positivt på katt betyder att dottern är känslig för katt.Troligtvis kommer allergisymtom på katten att uppkomma senare. Att testen i januari var negativt betyder endast att hon då ännu inte hade utvecklat allergi, nu är på väg att göra det eftersom testet var nu var svagt positivit.
    Visst kan ni prova lämna bort katten en period för att se om er dotter mår bättre. Ta beslut efter det hur ni sedan vill göra. 
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Stämmer detta eller ska vi ha is i magen?