• Anonym

Bulimi= dåliga tänder...

Hej hej.
    Jag har under några års tid haft bulimi light, om man kan säga så. Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och beställt tid hos tandläkaren. Men jag är så himla rädd för flera saker:
    - Han ser på mina tänder att jag har kräkt, och påpekar detta. (Jag skäms mycket för det).
    - Jag har massor med hål pga bulimin.
    - Det blir jättedyrt för jag måste göra vid ALLA tänder.

Så, finns det nån som varit med om det eller har nån liknande erfarenhet?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bulimi= dåliga tänder...
  • destino

Hej!
    Jag jobbar inom vård och har jobbat inom tandvård, så det är så här att tandläkare ser på dina tänder direkt, men du kan fylla i så hhälsodeklartio att du vet vad dina besvär kommer ifrån och att du vill inte diskutera det med dem!
    Så låter dem bli!!!
    Men lugn sånt ser dem varje dag!!!

• Anonym

Bra att du bokat tid trots att du är orolig!

Var själv i din sits för några år sedan och hade precis samma rädslor. Några råd:
    - ring och berätta för sköterskan/tandläkaren om din bulimi redan innan besöket, berätta att du är orolig!!!
    - fråga om din tandläkare har någon avbetalningsplan som du kan följa om det blir dyrt
    - istället för att gräma sig över ev. skador på tänderna, var nöjd med dig själv som tar tag i det innan det blir värre (och dyrare)
    - om du har svårt att betala, finns det någon i din närhet som känner till dina problem och kan låna ut pengar?
    - gå regelbundet till tandläkaren framöver även om det tar emot, kan faktiskt sporra till att avstå från kräkningar, man vill vara "duktig" inför sin tandläkare
    - om din tandläkare inte visar förståelse för din oro - BYT tandläkare!

Lycka till och en stor kram!

• Anonym

Tack så mycket!
    Jag är så glad att Ni svarade. Jag känner mig lite lugnare nu, tack vare Er!

Mvh E.

Svar på tråden Bulimi= dåliga tänder...