Nära kan man lära barnen att nysa korrekt?
Enkel fråga.
När kan man lära sitt barn att hålla för när det nyser? Och hur de ska göra?
Enkel fråga.
När kan man lära sitt barn att hålla för när det nyser? Och hur de ska göra?
Min dotter lärde sig det någon månad innan hon fyllde 3 år.
Någon exakt ålder när de är mogna för att lära sig är väl svårt att säga. Jag började tidigt att visa hur man gör när man nyser och påminna när nysningen kom utan att tjata. Till slut går det in.
Tack för ditt svar!
Jag leker lite med min son, han gillar att låtsasnysa (20 månader) och då gör vi det i armvecket. När han nyser på riktigt gör han det såklart bara rakt ut, men med låtsasnysningarna kommer han faktiskt ihåg att göra det i armvecket, så gott det nu går. Men jag väntar mig inte att han ska koppla ihop det på riktigt förrän han är 3 eller så.
puffar upp
Vad räknar du som det korrekta sättet att nysa på? Personligen nyser jag aldrig i armvecket för det betyder att jag skulle få byta tröja flera gånger om dagen i allergitider. Så länge man inte nyser på/mot någon så borde det väl vara ok?
Vad räknar du som det korrekta sättet att nysa på? Personligen nyser jag aldrig i armvecket för det betyder att jag skulle få byta tröja flera gånger om dagen i allergitider. Så länge man inte nyser på/mot någon så borde det väl vara ok?
Barn är ju väldigt intresserade av att göra som mamma eller pappa, så kanske att säga till barnet "Oj, nu nös mamma. Såg du att jag höll för armen?" kan få barnet att vilja göra samma sak.
Jag gjorde så här och det funkade. Lika så med hostningar. Min dotter blir tre om ett par veckor och hon har väl kunnat det i ett par tre månader.
Sonen härmar mig. Dock så är mitt sätt inte så hälsosamt kan man tycka.. Jag kväver allt som oftast nysningarna helt. Sonen började tidigt hålla igen näsan med fingrarna så att den blir kvävd, jag trycker upp tungan mot gommen så att det inte ens märks.
Rätt och fel sätt att nysa är rätt individuellt. Jag ser många vuxna som bara nyser rätt ut. Eller som min far, i handen och torkar sen av på byxorna.. urk.
Det har jag aldrig lärt mina barn. Sådana saker har de snappat upp ändå och sedan gjort likadant som vi vuxna.
Tack för alla svar!
Min lärde sig det när han var 20 månader hos dagmamman. Han sprang och springer ännu som en minipolis överallt och ska titta så man hostar/nyser i armvecket. Harklar man sig då är han där o drar i ens arm för att få det till ens mun :) Han är 2 år och 2 månader nu