• Cadetti

Hur mycket får man i barnpension?

Har en kompis som säger att hon får bara 1170:- för sitt barn (pappan dog för 9 år sedan) trodde siffran va mycket högre :O

• Svar på tråden Hur mycket får man i barnpension?
  • Kikkis

Nu är jag inte helt säker men beror inte de högre summorna på om det fanns försäkring?

Har en bekants barn som endast fick det belopp du nämner men då hade inte den avlidne föräldern någon försäkring.  

• Kikkis

Skickade iväg lite fort :)

En annan vi känner vars mamma gick bort får helt andra summor. Där rör det sej mot ca 10 000 kr/mån.

Så det är nog lite olika för alla.      

• Karisma

Beror på extraförsäkringar och sånt. Räknas åxå på hur mkt föräldern hunnit jobba och tjäna in i pensionspengar.

Både jag och min make har fått runt 3000kr/mån efter våra mammor. Min lillebror fick runt 1000kr mer i mån efter sin pappa då han hade ngn extra försäkring.

Min mamma jobbade som lokalvårdare så ingen jättelön hade hon. 

Info från länsförsäkringars hemsida:  
    Barnpension

Ett barn som förlorar en eller båda föräldrarna får barnpension. Den utbetalas till och med månaden då barnet fyller 18 år eller om det fortfarande går i skolan till och med juni det året barnet fyller 20 år. Hur stor barnpensionen blir beror på hur mycket föräldern redan har tjänat in till ålderspension och hur mycket som antas tjänas in till 64-årsdagen. Ett visst procenttal beroende på barnets ålder räknas fram och finns det syskon läggs hela beloppet ihop och delas sedan lika mellan barnen. Det utbetalas sedan månadsvis.
    Minst 40 procent av prisbasbeloppet (17 120 kronor år 2011) utbetalas. Understiger beloppet den nivån ut­betalas mellanskillnaden i form av ett efterlevandestöd.

• Timmervik
    Cadetti skrev 2012-06-03 19:52:39 följande:
    Finns det något sätt barnet själv kan kolla det?

Barnpension har inget med försäkringar att göra. Barnpension kommer från pensionsmyndigheten och man kan lätt där se hur den beräknas även om beräkningen är lite komplicerad. se www.pensionsmyndigheten.se och sök på barnpension. Den baseras på antal år man har kvar till 65 och hur mycket man samlat ihop i pension. det finns även ett grundbelopp om barnpensionen blir för låg.

Jag får barnpension för min son efter att mamman gick bort förra året.

/     
  • Jojile

Barnpensionen har inget med försäkring att göra. Det handlar om hur gammalt barnet är, hur många år den avlidne har till pension och hur mkt den avlidne har jobbat/tjänat.

• Mästaren

När jag hade barnpension fick jag två olika typer, den högre summan slutade jag få när jag slutade gymnasiet och den lägre summan fortsatte jag att få ett tag till.  

• Mästaren
    Mästaren skrev 2012-06-06 22:48:38 följande:
    När jag hade barnpension fick jag två olika typer, den högre summan slutade jag få när jag slutade gymnasiet och den lägre summan fortsatte jag att få ett tag till.  

Den lägre summan kom från en privat försäkring och den högre var den allmänna pensionen om jag minns det riktigt.
Svar på tråden Hur mycket får man i barnpension?