Överskott på kyckling bröstfile´.. Recept, tips?
Jag har överskott på kyckling bröstfile´hemma (fryst).
Jag vill gärna ha goda recept på vad man kan göra utav det. Kom med förslag och gärna med vad man kan servera till....
Tack för alla svar!
Jag har överskott på kyckling bröstfile´hemma (fryst).
Jag vill gärna ha goda recept på vad man kan göra utav det. Kom med förslag och gärna med vad man kan servera till....
Tack för alla svar!
En av våra favoriter är kycklingsås med spenat och soltorkade tomater, serveras till tagliatelle. Så sjukt enkelt, och tar typ 10-15 minuter att laga (perfekt vardagsrätt alltså).
Lagar inte efter recept, så mängderna får man höfta lite på.
Kycklingfilé, tinad och strimlad
Smör/olja att steka i
Vitlök, pressad
Soltorkade tomater i bitar
Bladspenat, färsk är godast men fryst funkar
Matlagningsgrädde
Bryn kycklingen i smör/olja tills den får liiite färg.
Råkade posta, här kommer resten...
Häll i pressad vitlök, jag gillar mycket vitlök, brukar använda typ 3-4 klyftor. Ha i tomaterna (samma här, jag vill ha mycket) och spenaten. Häll på matlagningsgrädde och låt koka ihop en stund (smaka av, kan behövas mer vitlök eller kanske lite salt/peppar). Servera till pasta.
låter jättegott jag måste prova
Lägg filerna i valfri panna beroende på mängd. Ta en stor skål. blanda därihop en blanding nog för att täcka fileerna helt. Jag gör på en höft. Bestående av. Creme fresh, grädde, en klick dijonsenap, strimlad purjo, och strimlad rökt skinka eller strimlad rökt kalkonpålägg, samt massor av riven ost. Salta och peppra. Häll över blandingen så det täcker helt. Man kan göra hur stora satser som helst med minimalt med jobb, och det är så sjukt gott. Grädda i ugnen tills kyckligen är genomstekt. Servera med ris eller potatis. (helst ris)
Kyckling delad i bitar som steks. Häller på 1 dl vatten 3 dl grädde river skal av en lime och pressar i saften 1 msk honung och lite soya typ en msk. 1 kycklingbuljong. Och peppar. Kokar i hop och red av om man vill. Serverar till ugnsbakad klyftpotatis eller ris!
Gud vad alla är duktiga
dela kycklingen i bitar och stek. blanda ner matlagningsgrädde och sweet chili sås till lagom styrka. servera med ris.
Stek kyckling i bitar, tillsätt curry och hackad gul lök. krydda med lite garam masala
Tillsätt vatten och kycklingbuljong och koka tills det är mört.
Mot slutet har man i grädde eller kokosmjölk.
Serveras med ris
Ljuvligt fredagskyckling i len färskostsås
valentine kycklingrullader med västerbottenost, bacon och tomatsås med salvia...ljuvligt gott!
Kyckling quesadillas:
Lägg strimlad kyckling på ett tortillabröd, toppa med ost och lägg ett till bröd på toppen. Vänd i stekpanna tills osten smält. Ev kan hackad tomat eller/och hackad purjo etc också läggas på, allt efter smak. Skär i fyra bitar och servera med grönsallad.