• Anonym

Umgänge för tvååring

Sonen har precis fyllt två, och vi ska separera.

Pappan har ett barn till, som han har varannan vecka, så nu vill han ha vårt barn varannan vecka också. Så han kan ha syskonen samtidigt.  Vilket jag förstår.

Jag tycker självklart att det låter outhärdligt att vara ifrån mitt barn varannan vecka, men bortsett från det, kan det funka med varannan vecka för en tvååring?  Vad är era erfarenheter?    

• Svar på tråden Umgänge för tvååring
  • Lena

Jag tycker oxå varannan vecka låter för länge. 2-3 dagar låter mer lagom

• Lena

Tex on+to ena veckan och må-ti+fr-sö andra veckan.

• Anonym

Kan ni samarbeta kan det gå hur bra som helst.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-31 19:54:04 följande:
    Kan ni samarbeta kan det gå hur bra som helst.

Vi kan samarbeta.  Det jag tänker på är om han kommer må dåligt av varannan vecka, eftersom de rekommenderar varannan vecka först från tre års ålder.
  • Anonym

vv låter länge. varför inte ge måndag-tisdag och sen fredag-söndag den veckan pappan har syskonet. sen har du resten av tiden. pappan kanske kan få en ensam övernattning din vecka så pappan får egen tid med tvååringen utan storasyskonet.

mina barn är äldre än så och dom vill inte ens bo vv... passar inte alla barn tyvärr. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-01 08:54:15 följande:
    vv låter länge. varför inte ge måndag-tisdag och sen fredag-söndag den veckan pappan har syskonet. sen har du resten av tiden. pappan kanske kan få en ensam övernattning din vecka så pappan får egen tid med tvååringen utan storasyskonet.

mina barn är äldre än så och dom vill inte ens bo vv... passar inte alla barn tyvärr. 
    Varför så lite? Mån-ons- fre-sön pappans vecka samt ons till fre mammans vecka är smartare. Då går det inte så lång tid mellan umgängena.

Ts, det man inte rekommenderar är varannan vecka, växelvis kan funka hur bra som helst däremot!
  • Anonym

Hon på familjerätten sa att växelvist boende inte brukar rekommenderas för barn under tre år.  Men hon kanske sa fel. 

Vad tror ni om varannan vecka, minus en dag mitt i veckan?  Onsdagar är min lediga dag, och jag skulle kunna hämta honom på dagis på tisdag eftermiddag och ha honom hela onsdagen och lämna på dagis på torsdag morgon.  På pappans vecka alltså.     

• Anonym

Låter detta ok?

Varannan vecka  Mån-torsdag och fre till måndag?

Då blir det inte längre tid än fyra dagar som mest från den andra föräldern. 

• Anonym

Krångligt det blev nu!   Menar förstås att vi har varannan vecka mån-tis och ons till mån.

Så de veckor jag inte har honom får han ändå vara här tisdag kväll till onsdag em.  Och tvärtom.

Svar på tråden Umgänge för tvååring