• PolyPond

Linda Thelenius/Rosling: "Varför är de så onda?"

Det går ett program om förtal/näthat på tv just nu (SVT dokumentär). Väldigt intressant, tycker jag. Alexander Bard får ständigt twitterkonton skapade i sitt namn, bloggare får hatmeddelande efter hatmeddelande i sina kommentarsfält, och så vidare. Linda Thelenius frågar sig vad det är som driver de här hatande människorna. Vad är det som gör dem så onda?
    Det kan man verkligen fråga sig.

Tendenserna är tydliga även här på FL och sajten skulle garanterat bli helt outhärdlig om den inte modererades. Den här ondskan som driver människor är så svår att förstå. Varifrån kommer allt det som får sitt utlopp på nätet? Om man retar sig på en persons blogg är det ju bara att låta bli att läsa den?

Jag är så pass gammal att jag kan tycka att polletten borde ramlat ner vid det här laget, men jag förstår verkligen inte.

• Svar på tråden Linda Thelenius/Rosling: "Varför är de så onda?"
  • jossaan

Jag tror att det mest har att göra med anonymiteten, man kan skriva vad faller en in utan att ta ansvar för det. 

• PolyPond
    jossaan skrev 2012-05-31 21:01:30 följande:
    Jag tror att det mest har att göra med anonymiteten, man kan skriva vad faller en in utan att ta ansvar för det. 
    Men innebär anonymitet brist på empati?
  • themia
    PolyPond skrev 2012-05-31 21:08:39 följande:
    Men innebär anonymitet brist på empati?
    Den som visar brist på empati på nätet, har nog brist på empati även i andra sammanhang
  • PolyPond
    themia skrev 2012-06-01 00:38:50 följande:
    Den som visar brist på empati på nätet, har nog brist på empati även i andra sammanhang
    Ja, det anar man ju. Men vad gör då alla dessa människor så onda? För vi talar inte om någon handfull här, utan sannolikt tusen och åter tusentalspersoner.
  • Velouria

Det är nog lätt att få utlopp för sina känslor bakom skärmen när man känner sig provocerad av någon. I verkligheten skulle ingen av dessa säga liknande saker i ansiktet på personer som de provoceras av.

Life's a piece of shit, when you look at it...
  • PolyPond
    Velouria skrev 2012-06-01 09:01:38 följande:
    Det är nog lätt att få utlopp för sina känslor bakom skärmen när man känner sig provocerad av någon. I verkligheten skulle ingen av dessa säga liknande saker i ansiktet på personer som de provoceras av.
    Och då blir ju frågan: är folk i allmänhet så onda, men helt enkelt bara rädda om sitt eget skinn och därför avstår i andra sammanhang?
  • Iryelle

Offentliga personer idag verkar vara allmän egendom, de har någonstans på vägen mist sin rätt till sitt privatliv och sin person och en hel del kan göra en Facebooksida i en känd persons namn bara för skojs skull. Sen finns det dem som är riktiga rötägg också, självklart. Anonymiteten på internet är nog en stor bidragande faktor, ja. Sen, ärligt talat, så har nog folk för mycket fritid.

Är människor onda? Nej, det anser jag inte. Människan är däremot inte speciellt trevlig alltid.

• PolyPond
    Iryelle skrev 2012-06-02 00:07:16 följande:
    Offentliga personer idag verkar vara allmän egendom, de har någonstans på vägen mist sin rätt till sitt privatliv och sin person och en hel del kan göra en Facebooksida i en känd persons namn bara för skojs skull. Sen finns det dem som är riktiga rötägg också, självklart. Anonymiteten på internet är nog en stor bidragande faktor, ja. Sen, ärligt talat, så har nog folk för mycket fritid.
    Är människor onda? Nej, det anser jag inte. Människan är däremot inte speciellt trevlig alltid.
    Ja, dels det, men även sådana som blir kända genom exempelvis bloggande, får man visst hantera hur som helst. Att det skulle falla folk in att faktiskt strunta i att besöka bloggar som skrivs av folk de anser vara störiga på ett eller annat sätt är märkligt.

Jag rekommenderar verkligen att se dokumentären som sändes på tv. Det är så man baxnar över hur vissa beter sig.
    Den sändes tydligen på tv3, inte svt, som jag sa tidigare:
    www.tv3play.se/program/tv3dokumentar
  • Selaine

Jag är mer förvånad över hur naiv hon är... Buhu, jag var en slampa för tio år sen och folk har inte glömt. Nu vill jag bara vara mamma och glömma mina misstag... - nej, Linda, du vill inte glömma, för det är BB du lever på än idag. Vem är intresserad av dig som morsa, tror du? Antingen accepterar du att folk stör sig på dig och ditt tidigare beteende, eller så kan du avsäga dig offentligheten och bli en vanlig mamma. Välj själv.

• PolyPond
    Selaine skrev 2012-06-03 01:02:57 följande:
    Jag är mer förvånad över hur naiv hon är... Buhu, jag var en slampa för tio år sen och folk har inte glömt. Nu vill jag bara vara mamma och glömma mina misstag... - nej, Linda, du vill inte glömma, för det är BB du lever på än idag. Vem är intresserad av dig som morsa, tror du? Antingen accepterar du att folk stör sig på dig och ditt tidigare beteende, eller så kan du avsäga dig offentligheten och bli en vanlig mamma. Välj själv.
    Varför ska man behöva bli hatad och förföljd för att folk anser att man "är en slampa" eller något annat? Vad är det som gör att du känner sådan irritation över detta att du inte kan låta henne vara i fred?
  • grind
    PolyPond skrev 2012-05-31 20:51:16 följande:
    Det går ett program om förtal/näthat på tv just nu (SVT dokumentär). Väldigt intressant, tycker jag. Alexander Bard får ständigt twitterkonton skapade i sitt namn, bloggare får hatmeddelande efter hatmeddelande i sina kommentarsfält, och så vidare. Linda Thelenius frågar sig vad det är som driver de här hatande människorna. Vad är det som gör dem så onda?
    Det kan man verkligen fråga sig.

Tendenserna är tydliga även här på FL och sajten skulle garanterat bli helt outhärdlig om den inte modererades. Den här ondskan som driver människor är så svår att förstå. Varifrån kommer allt det som får sitt utlopp på nätet? Om man retar sig på en persons blogg är det ju bara att låta bli att läsa den?

Jag är så pass gammal att jag kan tycka att polletten borde ramlat ner vid det här laget, men jag förstår verkligen inte.
    Hatets ursprung handlar om makt, eller känslan av makt. 

Jag tycker att det är märkligt att så många som själv uttalar hat inte själva förstår att de är hatare. SD-hat, kvinnohat, manshat mm har samma ursprung.

Det emotionella avståndet mellan offer och förövare gör att hatet blir värre på nätet än i verkligheten.

Anonymiteten gör att människor inte behöver ta konsekvensen av sina handlingar. Hur mycket brott skulle det inte bli i våra städer om alla var oidentifierbara och vi beslutade oss för att ta bort alla lagar och regler? Det är så det redan ser ut på nätet. Det är i det närmaste anarki som råder.  

Ett annat problem är det som Eberhardt nämner att hatares ord har ett större nyhetsvärde än andras ord och att dessa får orimligt mycket uppmärksamhet. Hat föder i sin tur hat så det blir en ond cirkel. 
  • Mästaren

Jag tror att det är för att karaktärerna blir så överdrivna, lite som en karikatyr att människor slutar vara människor och blir någon slags seriefigurer och det är inte så många som tycker synd om en seriefigur när en ett stort berg ramlar ner i huvudet på den för alla förväntar sig bara att den efter att den blivit platt bara rätar upp sig och promenerar vidare.

Svar på tråden Linda Thelenius/Rosling: "Varför är de så onda?"