• Anonym (Sömnlös)

Propavan och amning - vad gäller?

Förra gången jag ammade fick jag propavan utskrivet för sömnproblem. Dock var problemen inte så svåra då så jag använde bara ett par tabletter den gången. Nu ammar jag igen och har fått depression och svåra sömnproblem. Plockade fram propavanen igen och har tagit ½ tablett till natten, som jag sover bra på. Eftersom jag inte minns vad läkaren sa ang att använda det en längre tid så frågade jag först på BVC. Sköterskan pratade med BVC-läkaren som sa att man kan ta dem vid amning, eftersom man inte har funnit några risker vid graviditet, och vid amning passerar ju mkt mindre mängder över till barnet än vid graviditet. Amning är tydligen inte forskat på när det gäller propavan. Men idag när jag var till en läkare på samma vårdcentral så skrev hon ut fler propavan till mig, men sa att jag bara ska ta det några nätter i rad och vid behov. Har tagit dem en vecka nu med uppehåll på två nätter, lördag och tisdag och då sov jag skitdåligt  Jag vill ju fortsätta ta dem men blir inte klok på dessa motstridiga råd. Finns det någon annan som använt propavan vid amning och hur kontinueligt har ni tagit dem? Vad har ni fått höra från läkare angående användningen?
    Tacksam för snabba svar...... 

• Svar på tråden Propavan och amning - vad gäller?
  • Lilith Dark

Finns det inte tillräckligt med forskning av effekterna vid amning, så får man helt enkelt lita på att ens doktor litar på vad han/hon ordinerar. Dock får du nog tio olika svar om du frågar tio olika läkare. Det finns ju ingen forskning de kan grunda sina beslut på utan det är ju helt och hållet deras personliga åsikter.

Själv har jag hållit upp med all medicin under graviditet, och valt att avstå ifrån amning så att jag kan börja med dem redan på bb igen. För mig är det otänkbart att kombinera amning och medicin, oavsett vad läkaren säger. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym (Sömnlös)

Puffar...
    någon med egen erfarenhet av propavan och amning?
    Sovit två timmar inatt...överväger sluta amma men det är ett så tufft beslut  

Svar på tråden Propavan och amning - vad gäller?