• LadyBirden

Laptop vilken skall jag välja och varför?

Hej!

Är ingen ägare av laptop utan kör "gammeldags" stationär men behöver köpa en laptop inför plugg, är ingen spelfantast så just den genren går bort.
     Jag är väldigt ovetande i laptop djungeln så min önskan är att få höra lite fördelar och nackdelar med olika modeller och märken.
    Varför valde du den du har och skulle du välja den igen varför/varför inte?
    Vad skall jag tänka på?

Tack =)    

• Svar på tråden Laptop vilken skall jag välja och varför?
  • vitruviandude

Har du någon budget som du vill hålla dig inom? Vilken typ av uppgifter är det du i huvudsak kommer att använda datorn till? Kommer du att behöva arbeta på resande fot (t.ex. om du pendlar mycket)? Jag misstänker att många kommer att propsa på att du ska köpa en Macbook pro och inget fel i det men det finns alldeles utmärkta alternativ så länge man är försiktig och inte köper första bästa konsumentholk på Elgiganten. Själv är jag väldigt förtjust i Lenovos business datorer men de brukar förstås kosta ungefär lika mycket som en Macbook pro. HP gör även de riktigt sjyssta, professionella bärbara. Fördelen med Lenovo är att dom är väldigt pålitliga vad gäller byggkvalité och driftsäkerhet (iaf. T-serien).

• Dandountiii

Jag är så älskad i dell, jag har haft min dell nu i snart 3 år och den har funkat hur bra som helst, jag köpte dell efter att jag använde de både i skolan och på arbetet de håller sig ut och har bra kvalite samt service ifall nåt skulle gå snett men det beror på också vad man tecknar för försäkring hos de.. 

min är för skolarbete tog en enkel och lagom som passar mig men de har olika alternativ om man nu vill bygga eget också går lika bra på deras hemsida.

Däremot har du SONY vaio som också är hur bra som helst om det nu ska användas till spel så funkar den utmärkt då den är skapad för att tåla spel samtidigt som du använder den till allt och annat. 

• Anova

Jag har haft HP i 4 år och då jag var tvungen att köpa ny dator i mars så fick det självklart bli en HP igen, Min gamla dators moderkort fick fnatt, jag blev less och ville ha en ny dator då min gamla hade blivit rejält utsliten.. Min gamla dator har fått ett nytt hem hos min svåger och fungerar fortfarande bra efter min sambo gick igenom datorn och återställde hela datorn.

Det jag upplevt som positivt med HP är att deras support är väldigt bra. Har varit i kontakt med dem då min sambo lekt lite väl konstiga lekar med min dator och datorn beteede sig underligt. (min sambo är duktig på datorer, men ibland så blir det fel då han laborerar).
    Batteritiden har varit bra. Min gamla dator räckte på bussen till skolan (och lite till), och dit var det 12 mil. Min nuvarande har längre batteritid.
    Min HP var rätt så billig, 6500 kr. Då fick jag 600 GB hårddisk, 6 GB Ram och ett fristående grafikkort (1 GB minne), om jag skulle få för mig att spela. 
    Den enda nackdelen jag märker är att jag inte kommer överens med styrplattan (använder aldrig mus). Zomningsfunktionen kommer jag åt varje gång jag ska scrolla (och man scrollar med två fingrar, jag föredrara att göra det med ett).    

• vitruviandude

Ett tips som jag kan ge dig (och ett som människor i allmänhet verkar ha väldigt svårt att fatta) är detta:

För elektronik gäller att värme förstör. Om din bärbara dator har ett luftintag på undersidan så täpp inte till detta genom att ligga och surfa i sängen eller genom att konstant sitta med den i knät. Ja det kallas ibland för "laptop" men det innebär inte automatiskt att datorerna är konstruerade för att man ska ha dem i knät. Orsaken jag skriver detta är att många konsumentholkar har luftintaget just på undersidan och jag har sett väldigt många datorer som gått en onödig värmedöd till mötes.

• Anova
    vitruviandude skrev 2012-05-31 23:01:39 följande:
    Ett tips som jag kan ge dig (och ett som människor i allmänhet verkar ha väldigt svårt att fatta) är detta:

För elektronik gäller att värme förstör. Om din bärbara dator har ett luftintag på undersidan så täpp inte till detta genom att ligga och surfa i sängen eller genom att konstant sitta med den i knät. Ja det kallas ibland för "laptop" men det innebär inte automatiskt att datorerna är konstruerade för att man ska ha dem i knät. Orsaken jag skriver detta är att många konsumentholkar har luftintaget just på undersidan och jag har sett väldigt många datorer som gått en onödig värmedöd till mötes.

Personligen gillar jag att ha datorunderlägg då man sitter och har den i knät.
    Det finns ju bra och dåliga.. Själv har jag ett sådant som ger fritt under vid själva fläkten och genomströmmning under hela datorn.  
  • LadyBirden

Tack för att ni delar med er.
    Jag skall främst ha den till skolarbeten och lite slösurfande. Behöver ingen värsting och skall inte lagra en massa filmer och foton..
    Hur den känns att jobba med är viktigt och en hyfsad batteritid är att föredra, gillar inte att behöva "sitta fast i väggen".
    Ang budget så vet jag inte riktigt var de börjar på i pris, jag är helt oinsatt. Ska givetvis kolla runt men tänkte att jag slänger ut en fråga här också.  

• Grande Rock

Behöver man ingen värsting kan man gott överväga att köpa en några år gammal rekoditionerad företagsdator. Mycket dator för mindre peng än det billigaste skräpet på elgiganten.

Svar på tråden Laptop vilken skall jag välja och varför?