• Anonym (Orolig)

Tagit ut p-stav och vill bli gravid, men mensen kommer inte igång

Hej!
    Jag har tagit ut min p-stav för 6 veckor sedan för att jag och min sambo planerar barn, men  mensen vill inte komma igång. Jag vet att det kan ta tid, men hur länge måste man vänta för att kunna få tabletter som sätter igång den? Sedan undrar jag om tiden jag haft p-stav innan uttaget (ca 7 år) och att jag hade oregelbunden mens innan staven, kan göra att det tar längre tid innan mensen kommer igång? Det känns väldigt jobbigt att inte veta när mensen kommer och bara gå och vänta. För jag antar att jag inte kan bli gravid förrän mensen kommer igång?
    Tacksam för svar!
    MVH Orolig

• Svar på tråden Tagit ut p-stav och vill bli gravid, men mensen kommer inte igång
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Det vanligaste är att mensen kommer inom 6 veckor. För en del tar det lite längre tid. Upp till 6 månader kan du vänta innan du söker hjälp för det. Du bör vänta i alla fall minst tio veckor innan du söker hjälp. Att du tidigare haft oregelbunden mens kan göra att det dröjer. Innan första mensen brukar ägglossningen komma igång så då kan du bli gravid.

Det du kan tänka på för att hjälpa kroppen att komma i balans tidigare är att motionera varje dag, äta och sova på regelbundna tider. Undvika socker och skräpmat.

Undvika alkohol, droger, nikotin och vissa läkemedel är också bra om du planerar att bli gravid.    Att äta Folsyra redan innan du blir gravid kan också minska risken för vissa missbildningar och missfall.

Mvh Jenny     

• Anonym (Orolig)

Tack så mycket för svaret!

Då är det alltså inte troligt att jag hade ägglossning 12 dagar efter uttaget av p-staven som jag trodde? Innebär det att oavsett när mensen kommer igång så har jag ägglossning innan och har då möjlighet att bli gravid?

Sedan undrar jag bara vad anledningen är att  man inte får hjälp att få igång mensen tidigare om man vill? Är det "dåligt" på något sätt att få igång mensen och ägglossning med hjälp?
    Även om det är svårt att planera att bli gravid så försöker vi ändå planera lite och då är det jobbigt att gå och vänta på att mensen ska komma igång. 

MVH 

• Jenny Barnmorska

Nej har du ägglossning så kommer mensen efter. Du kan ha mens fast du inte her ägglossning. Oftast kommer ägglossningen igång innan mensen, men ibland får du kanske ett par mens innan ägglossningen kommer igång den också.

Anledningen till att du inte får hjälp innan det gått tio veckor är att kroppen måste få en chans att klara av det själv. Det tar lång tid för kroppen att själv börja producera hormonerna som den ska igen och går du då in och "stör" med ännu mer hormoner för att få igång den tidigare så kanske det istället tar längre tid. De allra flesta kommer igång utan hjälp. 

Det går inte att planera en graviditet någonsin, inte ens lite. Kanske blir du gravid nu snart, men det kan också vara så att det går upp emot ett år eller längre. Vissa saker kan man helt enkelt inte kontrollera eller förutsäga.

• Anonym (Orolig)

Okej!
    Jag har hört att en del äter rosenrot för att få igång mensen och att det funkar. Är det något du vet något om? Eller om det finns någon anledning att inte testa? Har även läst att apiforce eller epa-glandin kan få igång mens.

MVH  

• Jenny Barnmorska

Hälsokostpreparat och kosttillskott har jag dålig koll på eftersom vi inte jobbar med det. Därför kan jag inte säga om det fungerar eller om det är skadligt på något sätt. Hör efter i hälsokostbutiken eller här på forumet.

• Anonym (Orolig)

Tack!

Nu kom äntligen mensen i fredags. Visserligen blöder jag inte lika mycket som jag gjorde innan jag hade p-stav, men det är bara skönt för då var det jobbigt mycket (det var anledningen till att jag satte in p-stav från början).

Hur troligt är det att mensen kommer som den ska nu i fortsättningen? Är det vanligt att mensen krånglar och det dröjer flera månader mellan mensarna när man tagit ut p-staven?  

MVH  

• Jenny Barnmorska

Det är inte vanligt att det dröjer flera månader om mensen har kommit igång. Däremot kan den kanske vara lite oregelbunden till en början.

• Anonym (Orolig)

Det känns skönt!

Är det en nackdel att ha lite mens? Den varade 5 dagar och det va lite alla dagarna och knappt någonting de sista.

MVH 

Svar på tråden Tagit ut p-stav och vill bli gravid, men mensen kommer inte igång