• Lenche

finns det verkligen inga smärtstillande man kan ta som gravid?

Jag har ryggproblem som blivit ännu värre nu när jag är gravid. Har legat utslagen en vecka på soffan och knappt kunnat röra mig pga smärtan. Detta har gjort att jag fått ännu ondare då rörelse är nödvändigt för att inte ryggen helt ska låsa sig (jag har diskbuktning på tre ställen i ryggen). Jag har pratat med vårdcentralen och de säger att det inte finns några andra smärtsillande jag kan ta förutom panodil (som inte hjälper ett skit). Nu riskerar jag att bli sjukskriven. Är bara i vecka 16 än så det känns så trist att det ska bli så här redan nu.

Men till min fråga: finns det verkligen inga andra smärtstillande än panodil man kan ta? Är det verkligen så att alla tabletter som är lite starkare skadar barnet?

• Svar på tråden finns det verkligen inga smärtstillande man kan ta som gravid?
  • Nangijala

Jag drabbades av njurproblem i v 33 och har sjukt ont nu efteråt också, är i v 37 nu och har fått citodon utskrivet. Så det kan man få på recept av läkaren!

• Nangijala

Citodon är förövrigt ett mildare morfinpreparat, så jag kan inte köra bil efter jag har tagit dem iallafall, men det är individuellt!

• only4you

Citodon fick även jag utskrivet, det ska tydligen vara okej att ta under graviditet :)

• Klycka

Jag går på citodon dygnet runt - det enda min läkare sagt är att man ska f ö r s ö k a trappa ner och sluta en vecka innan förlossning (hur lätt det nu är att veta?)

• Lenche

Tack så mycket! Då ska jag ringa igen och höra om jag kan få citodon. Har ätit det förut och det hjälper rätt så bra så nu känner jag mig lite lättad!

• Ekologisk

Seriöst nu! TÄNK EFTER!
    Jag fattar inte att folk idag inte ens tar reda på fakta utan bara lyssnar på andra och äventyrar sitt barns säkerhet i det mest kritiska stadie.

Citodon innehåller Kodein, som metaboliseras till Morfin.
    Vill du ge ditt ofödda barn Morfin?
    Skulle du ge ditt barn Heroin? Helt sjukt eller hur?

Lyssna nu.
    Morfin är exakt samma drog som Heroin. Heroin metaboliseras till just Morfin när det passerar hjärnhinnebarriären.

• hymafr
    Ekologisk skrev 2012-06-01 10:30:17 följande:
    Seriöst nu! TÄNK EFTER!
    Jag fattar inte att folk idag inte ens tar reda på fakta utan bara lyssnar på andra och äventyrar sitt barns säkerhet i det mest kritiska stadie.

Citodon innehåller Kodein, som metaboliseras till Morfin.
    Vill du ge ditt ofödda barn Morfin?
    Skulle du ge ditt barn Heroin? Helt sjukt eller hur?

Lyssna nu.
    Morfin är exakt samma drog som Heroin. Heroin metaboliseras till just Morfin när det passerar hjärnhinnebarriären.

Jag själv klarade mig på alvedon, men hade djävulskt ont ibland. Kan absolut förstå om man måste ta starkare än så för att öht kunna fungera.
    Det är ju inte bra att vara helt sängliggande heller. Dessutom finns det smärttillstånd som förvärras av stillaliggande så då blir det en ond cirkel. Bättre då kanske att ta så lite tabletter man kan, även om man måste ta dygnet runt. 
  • Ekologisk

Du som går på citodon varje dag, är du medveten om att ditt barn kommer att födas med ett morfinberoende?

• only4you

Jag fick citodon rekommenderat av överläkare på mödravården, betyder ju inte därför att jag knaprade dom som godis, användes vid ytterst få tillfällen när det var så ont att jag inte fungerade på annat sätt, och två fullt friska barn har jag fått :) Alla läkemedel ska ju övervägas för och nackdelar innan dom skrivs ut under graviditeten, men läkarna anser att en mamma som mår dåligt ibland skadar barnet mer än tabletterna.

Svar på tråden finns det verkligen inga smärtstillande man kan ta som gravid?