• jenniepennie89

Hur får jag hunden att sluta sova i vår säng?

Hejsan!

Jag behöver hjälp! Är gravid snart i vecka 19. Problemet är bara att vår hund som väger 30 kg sover i vår säng. Det var min sambos hund från början. Hunden var 2 år när vi träffades och var van att få sova i sängen.

I början tävlade han ofta med mig om att ligga i sängen och trängdes (fortfarande) mellan mig och sambon i sängen och så fort jag reste mig upp för att gå på toa eller liknande var hunden på min plats DIREKT. Jag har väl alltid vart lite emot att han sover i sängen, sambon gillar svart och hade bara svarta lakarn, vilket innebär att det var fullt med gråa dammiga tassavtryck i hela sängen, grus och massa hår. Blöta fläckar efter att han ligger och tvättar rumpan i X antal min och snoppen som läcker vätska (Eooooow, äckligt!) Där ska man sova och det är inte trevligt.

Jag har försökt att ta upp detta med sambon på vänligaste vis men han bryr sig inte alls. Jag har försökt att acceptera detta nu när vi flyttat ihopför 1,5 år sedan. Vi bor i en etta BTW på ca 40 kvm2. Jag hade katt (som aldrig låg i sängen innan och han fyller 7 år) 

Bortskämd som hunden är har vi fått ta in en EGEN 90's säng ENBART till hunden. Jag har köpt NYA täcken och kuddar och lakarn på IKEA för han vägrar ligga i den annars. I början gick det ganska bra. Tills jag blev gravid.

Hunden ska bara sova i vår säng nu. Jag försöker att lära den att inte vara i sängen. Med tanke på vårt kommande barn. Barnet ligger väl i våran säng ett tag efter förlossningen och jag kan inte ha en hund på 30 kg som kanske lägger sig på barnet eller råkar sparka till den. Han (hunden) sparkar ofta till mig i magen och han gillar att ligga PÅ en.

Detta har resulterat i att katten OXÅ vill ligga i sängen!! (SUCK) Gärna på en oxå, så nära det bara går (för att samtidigt vara så långt bort från hunden som möjligt) (DUBBEL SUCK) han vägrar att flytta på sig även om man vänder på sig eller buffar på täcket. Vi har ingen dörr till sovrummet och kan inte stänga dom ute. Och det skulle inte fungera heller då hunden ALDRIG I SITT LIV vart lämnad ensam, sambon stänger inte dörren heller när han är på toa så han blir tokig när man stänger dörren (den enda dörren vi har i hela lägenheten som då är till toa). Det går bara inte så jag kan heller inte stänga dörren. Hunden blir tokig på riktigt! Han skäller, gnäller, kissar på sig, blir arg mot katten  osv. Detta gör han ALDRIG i normala fall och han går på hunddagis för de som undrar vart han är när vi är på jobbet. 

Allt känns hopplöst och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har förklarat läget med katt och hund för sambon, jag vill inte ha någon av dem i sängen även om jag älskar dom lika mycket för det. Jag kunde acceptera det förut fast jag inte gillade det men inte nu när vi ska ha barn. Jag vill att han ska hjälpa mig att säga till dem båda, speciellt hunden som lyssnar mer på honom. Jag säger nej och sambon säger inget och ibland ropar han tom upp honom i sängen! Det blir ju fel för hunden så klart, ibland får han och ibland får han inte, ena säger ja andra säger nej. Klart han blir förvirrad. Hunden är nu 4,5 år...

Förlåt för antagligen värlsdens längsta inlägg men jag behöver hjälp! Och jag behövde få skriva av mig lite. Tackar och bockar för seriösa svar.

Kram på er och ha en fin dag!                      

• Svar på tråden Hur får jag hunden att sluta sova i vår säng?
  • Smulan 89

Låter som hunden är väldigt bortskämd till att börja med. En egen 90-säng med nya sängkläder! Det är bara att säga till den att gå ner och skälla på den varje gång den smiter upp i sängen igen. Katten är bara att putta ner ifrån sängen. Har själv hund, men den får inte vara i sängen av bland annat hygienskäl.
    Min moster hade en hund som fick vara i soffan, men när de köpte ny soffan, så ville de inte ha huinden i soffan längre. Mosters man blev inspirerad av Ceasar - Mannen som kan tala med hundar. Där fick han tips hur man får hunden att tex inte vara i soffan längre, som den alltid har fått. Antar att han köpte boken av Ceasar, men har även sett serien.
    Vår hund fick också vara i soffan, men när vi köpte ny soffan, så fick hunden vara på golvet och det har hon varit. Har en rottweiler på 35 kg, så golvet eller en hundkorg är bästa platsen för en stor hund. Har även en liten chihuahua/papillon som får vara i soffan och det funkar utan att den stora hunden också ska vara där.
    Djur ska vara lägst i rang i hushållet. Barnen kommer över hunden, så hunden får finna sig i att vara på golvet. Det är inte lämpligt att ha en stor hund i sängen när en liten bebis ska sova där. Hunden behöver en korg eller filt att sova på. En egen plats som den vet är till för honom. Hundar mår bra av att uppfostras och ha en uppgift. Har du sagt att hunden ska ligga på sin plats, så ska den göra det, punkt slut. Det är mycket jobb att få djur att ändra vanor. Börja direkt att ta ner hunden ifrån sängen och säg NEJ varje gång han går upp igen.

Lycka till =)    

• Kiiwii

Väldigt bortskämd hund...egen säng o allt :).

Det gäller att vara stenhård och visa vems säng det är. Det är ER säng och det är NI som är "flockledare" och ska bestämma. Om hunden inte får vara i sängen, då får han inte vara där och då gäller det att vara konsekvent och alltid se till att han går ner från sängen om han försöker hoppa upp i den. 

Knuffa ner honom, säg NEJ med en bestämd röst. hade ni haft ett sovrum med dörr hade ni ju kunnat stänga ute hunden men nu går ju inte det om ni bor i en etta :).

Det är svårt att lära gamla hundar nya vanor om dem alltid annars fått göra en sak och helt plötsligt inte längre får, men det är fullt möjligt. Gäller att vara konsekvent och envis.

Vi har själv två hundar. En av dem vill alltid sova i sängen och han smyger ju upp när vi somnat så vi märker det inte. När vi vaknar till så knuffar jag i honom så han hoppar ner...men han smyger bara upp igen när vi somnat...Nu är det inget jätteproblem för oss då det är en mindre hund, men vill vi bli av med problemet måste vi stänga ut honom i hallen. För han hoppar aldrig upp i sängen utan lov...men när vi sover,då passar han på! Inte lätt :).

• dezibel

Först måste du och sambon vara överens till 100% om hunden inte ska vara i sängen, aldrig någonsin mer. Tänker husse ropa upp eller tillåta hunden hunden i sängen då och då kan du lägga ner projektet.

Om ni är överens så ha tålamod och förbred dig på några veckors sömnlösa nätter.....dvs leda ner hunden ur sängen och över till hundens egen VARJE gång han han försöker komma upp i er säng och det lär bli många ggr per natt då hunden trots allt haft tillåtelse till er säng i många år och att husse själv skapat "problemet" . Det finns inget annat sätt än att vara envisare än hunden!!

Jag antar att ni ska flytta till större nu när ni ska ha barn och det kan vara en bra ide att införa sängförbudet i samband med flytten, ny lgh=nya regler. 

Har ni ensamhetstränat hunden eller har husse bara gillat läget ? 

• En struts

Usch dumma husse, som ställer till problemet. Säg till honom att han måste lära sig att vara konsekvent där ni båda är samstämmiga, som gäller även då ni får barn. Din sambo måste inse att NI BÅDA MÅSTE vara konsekventa då ni uppfostrar någon. Barn som hund. (Han kanske tar intryck då och inser att det är en övning i förhållningssättet då det gäller det barn ni får också. ?)

• jenniepennie89
    Smulan 89 skrev 2012-06-01 12:09:30 följande:

Låter som hunden är väldigt bortskämd till att börja med. En egen 90-säng med nya sängkläder! Det är bara att säga till den att gå ner och skälla på den varje gång den smiter upp i sängen igen. Katten är bara att putta ner ifrån sängen. Har själv hund, men den får inte vara i sängen av bland annat hygienskäl.
    Min moster hade en hund som fick vara i soffan, men när de köpte ny soffan, så ville de inte ha huinden i soffan längre. Mosters man blev inspirerad av Ceasar - Mannen som kan tala med hundar. Där fick han tips hur man får hunden att tex inte vara i soffan längre, som den alltid har fått. Antar att han köpte boken av Ceasar, men har även sett serien.
    Vår hund fick också vara i soffan, men när vi köpte ny soffan, så fick hunden vara på golvet och det har hon varit. Har en rottweiler på 35 kg, så golvet eller en hundkorg är bästa platsen för en stor hund. Har även en liten chihuahua/papillon som får vara i soffan och det funkar utan att den stora hunden också ska vara där.
    Djur ska vara lägst i rang i hushållet. Barnen kommer över hunden, så hunden får finna sig i att vara på golvet. Det är inte lämpligt att ha en stor hund i sängen när en liten bebis ska sova där. Hunden behöver en korg eller filt att sova på. En egen plats som den vet är till för honom. Hundar mår bra av att uppfostras och ha en uppgift. Har du sagt att hunden ska ligga på sin plats, så ska den göra det, punkt slut. Det är mycket jobb att få djur att ändra vanor. Börja direkt att ta ner hunden ifrån sängen och säg NEJ varje gång han går upp igen.

Lycka till =)    

Ja, hunden ÄR och har alltid vart bortskämd. Mina svärföräldrar är likadana. Han är familjens lilla prins och han får göra precis som han vill och han blir bortskämd i MASSOR! När vi är hos svärisarna hoppar han upp i allas sängar och bökar om och "bäddar om" i allas sängar. Ingen bryr sig och låter honom göra detta. Han läggar sig alltid i deras soffa så att resten får sitta på golvet medans hunden får ligga och bre ut sig. De har en fåtölj oxå som han brukar ta om det är fullt i soffan. Vid flera tillfällen har jag suttit i fåtöljen, gått upp och hämtat mobilen eller gått på toa och direkt jag reser på mig tar han min plats. När jag kommer tillbaka säger jag bar "Zeke, ner" och han hoppar ner direkt. Men oj oj oj, både svärfar och svärmor och svåger tittar ONT på mig som att JAG (!?) gjort fel och att JAG (!?!) borde satt mig på golvet ist.

Vi har en Amstaff som är väldigt lydig i vanliga fall. Han lyssnar på både matte och husse och barn och alla som säger åt honom, men han blir ändå så bortskämd och det är alltid jag som blir boven i dramat.Cesar tittar jag på nästan varje dag, min sambo AVSKYR honom. Hunden i fråga har en egen bädd på golvet med dyr fårskinnsfäll från Gotland i, den duger INTE. Han har en soffa som han får sova i om han vill, gammal soffa som ingen bryr sig om, den duger inte. Han har en helt egen 90's säng som är enbart hans egen, det är fan en människo säng, kom i gen. Och i våran lilla etta, tänk vad plats den tar. Men nej, den duger inte. Jag säger ALLTID nej när jag ser honom gå upp i sängen eller är på väg eller ber han hoppa ner om han redan hoppat upp. Sambon gör det dock inte. Och grejen är ju den oxå att han hoppar upp på nätterna när man sover. Jag vaknar flera gånger av att råkar sparka till mig eller ligger på mig så det blir tungt eller tar mitt täcke eller så måste jag ju upp och kissa minst en gång per natt nu när jag är gravid och jag puttar alltid ner honom. Det räcker med att jag säger hans namn så vet han vad han ska göra. Så dum är hunden ju inte. Han är ju väl medveten om att han inte får vara där.

Det som stör mig är att jag är ensam i detta, käns det som. Sambon hjälper inte till. Det går inte att bara jag säger åt honom. Men det är framför allt på natten som jag inte vill ha hunden i sängen med tanke på barnet som ska ligga där sen. Sen blir det oxå fel när jag försöker lära honom här hemma rätt och fel men sedan när vi kommer hem till svärisarna så får han göra precis vad han vill igen. Och sova i alla sängar. Det blir dubbelt fel hela tiden. Mixade budskap för hunden oxå. Suck.. Och ja, vi försöker flytta till nytt.,. Vilket är nästa problem. Men jag hade tänkt att det skulle bli "nytt hus och nya regler" som någon skrev. Men hunden blir ju tokig av att få vara själv.

Sambon har valt från början att ha det så. han ville inte lämna honom själv ens för att gå ner i tvättstugan och hämta tvätt, så jag vet inte hur det ska bli att ha ett sovrum med stängd dörr. Han har väl tyckt synd om hunden, men hunden tar ju över allt, för vad händer då? Jo då sket han i att tvätta istället. Ingen får vara vakt åt honom heller, förutom hans bror. Sambon litar inte på någon. Han är annars förutom sängen bra på att säga ifrån för han är en väldigt väluppfostrad hund. Han skäller inte, gnäller inte, tigger inte, morrar osv osv. Även om vi möter hundar som skäller ut honom så bryr han sig inte. Barn är oxå bland det bästa hunden vet så han kommer väldigt gärna vilja vara i sängen om bebisen är där. och passar nog på om vi sover även om vi tränat honom...    
  • Smulan 89

Hmm, det är svårt att säga till hunden när man sover. Som någon mer sa så måste din sambo säga till hunden också. Det funkar inte att bara en person uppfostrar och en "daltar" eller vad man ska säga. Det är inte synd om en hund som blir uppfostrad. Det är synd om en hund som inte blir det. Din sambo måste precis som svärföräldrarna fatta att hunden är ett djur och inte en människa. Hunden ska som sagt ha lägsta rang i hushållet. Du gör helt rätt som säger till hunden att gå ner ifrån möbler även hemma hos andra. Det är inte synd om hunden att den inte får sova som en kung. Det är en hund och då är en enkel korg med någon filt i en bra plats. Möbler är till för människor. Kämpa på och försök få med din sambo så han också fattar att 30 kg hund och 3 kg bebis inte ska dela sovplats. Vill man gosa med hunden, så kan man sätta sig på golvet hos hunden och gosa en sväng.

• dezibel

Så länge din sambo inte är med på ditt krav om hundfritt i sängen kommer det aldrig lyckas att lära hunden sova i sin egen säng. Enklast är väl att husse och hund sover i 90sängen så är alla nöjda och glada Flört

• Smile4it

Känner igen problemet av att ha hundar i sängen och en sambo som envisas med att det ska vara så. Vi har två hundar och sambon vägrade att gå med på att de inte fick sova i sängen, jag tycker precis som du att det är ohygieniskt att ha dem i sängen. Då jag blev gravid tyckte jag att det var ett krav att hundarna inte skulle vara i sängen och efter någon månad höll sambon med om att det kunde bli farligt för barnet med hundarna där. Men när dörren stängdes till sovrummet blev ju hundarna såklart helt galna (dom är alltid med oss, och sambons hund har nästan aldrig varit själv), dom pep, kissade på golvet och gnagde på dörren och det var helt ohållbart att ha det så. Vi köpte då en barngrind och satte i dörröppningen, hundarna kunde då se oss och det gick mycket bättre, det tog såklart några nätter innan de kunde sova riktigt, men nu någon månad senare sköter dom sig mycket bra. Är det tippset som jag har på sängproblemet eller ja sambo problemet skulle jag nog kalla mitt i alla fall ;P

• Haiko

Först så måste du och din sambo vara helt överens.
    Vi har 4 jakthundar som absolut ville vara uppe i vår soffa.

Det gick bra under dagarna. Men så fort ingen såg hoppade dom upp i soffan.

Så vi satte vanliga små musfällor i soffan så när dom hoppade upp fick dom ett obehag av det och efter 5 gånger så slutade dom hoppa upp i soffan och vi kunde ta bort musfällorna. Kan låta lite grymt, men ibland måste man ta i lite för att få resultat.

• jossie01
    Haiko skrev 2014-05-29 09:44:21 följande:
    Först så måste du och din sambo vara helt överens.

Vi har 4 jakthundar som absolut ville vara uppe i vår soffa.Det gick bra under dagarna. Men så fort ingen såg hoppade dom upp i soffan.Så vi satte vanliga små musfällor i soffan så när dom hoppade upp fick dom ett obehag av det och efter 5 gånger så slutade dom hoppa upp i soffan och vi kunde ta bort musfällorna. Kan låta lite grymt, men ibland måste man ta i lite för att få resultat.

Haha fan va brutalt men smart! Borde nog testa detta på vår hund. Men gör det inte jätteont om tassen hamnar i kläm ? Hur stor var era hundar?
  • Spader 6

Har oxå hund i sängen så vidrigt! Dock har han lärt sig att ligga på husses sida annars sparkar jag ner honom. Hunden är en 14 årig tysk jaktterrier! När barnen var små och låg i vår säng sov hunden i bur! När husse jobbar natt blir det bur den är öppen men han går och lägger sig där!!

Ett tag struntade jag i att byta sängkläder på husses sida. Byter vanligtvis underlalan 3 ggr/ v påslakan 1-2ggr/v.

Ta en säng för dig och bebis!!!

• Hallonbåt02

Dags och fråga din sambo vad han håller på med om han inte förstår att hunden inte kan ligga i sängen när ni ska få bebis.
    När din sambo sedan har förstått att hunden inte kan ligga i sängen så gäller det att vara konsekvent HELA TIDEN och att du och dn sambo agerar på samma sätt så den inte blir förvirrad i vad det är som gäller.

Svar på tråden Hur får jag hunden att sluta sova i vår säng?