• Anonym (Mamma)

Vad säger lagen?

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett svar på min fråga?

Om ett familjehem har ett barn placerat och är intresserade av att ta emot ett barn till, MÅSTE den första placerade kommunen (soc sekr) ge tillåtelse till det. Kan tänka mig att dom vill att man rådfrågar men vad säger lagen? Kan ett familjehem ta emot ett andra barn utan att ha pratat med sin första placerings kommun.??

Hoppas ni förstår min fråga :)   

Ps: Den första placeringen har bott i familjen i över 1 år.  

• Svar på tråden Vad säger lagen?
  • Anonym

Det är jag rätt säker på att dom kan göra. För jag vet en familj i Finspång, som tog emot barn både ifrån Vingåker/fFinspång/Norrköping och Linköping.

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-06-01 12:08:43 följande:
    Det är jag rätt säker på att dom kan göra. För jag vet en familj i Finspång, som tog emot barn både ifrån Vingåker/fFinspång/Norrköping och Linköping.

Säker på vad? Att dom kan ta emot en placering till utan att fråga sin soc sekr eller att soc kan säga nej till en placering till?
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-06-01 12:56:41 följande:
    Säker på vad? Att dom kan ta emot en placering till utan att fråga sin soc sekr eller att soc kan säga nej till en placering till?
    Säker på att dom kan ta emot fler. Men dom informerar säkert de andra kontoret. Jag tror inte soc säger nej till fler placeringar om dom ser att familjehemmet klarar av de dom har.
  • Anonym (Mamma)

Oki, då förstår jag. Men jag undrar så vad lagen säger? Kan en soc sek säga  - Nej, ni får inte ta emot fler placeringar. Eller dom kan bara rekomendera att inte ta fler.

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-06-01 13:47:39 följande:
    Oki, då förstår jag. Men jag undrar så vad lagen säger? Kan en soc sek säga  - Nej, ni får inte ta emot fler placeringar. Eller dom kan bara rekomendera att inte ta fler.
    Sök på google där finns ju allt`?
  • Erki

Jag vill börja med att säga att jag inte vet utan gissar :)
    Tror det kan bero på det första barnen som är placerat redan. Om soc känner att det är möjligt för er att ta emot fler barn. Kan tänka mig att beroende på situation och barnets bakgrund kan vara väldigt avgörande.
    Vissa barn är så trasiga när de placeras att det inte går att ta emot två stycken medans vissa kanske skulle må bättre av att det fanns fler barn. Som sagt, jag vet inte vad lagen säger. Fråga den kontakt du har på soc i nya kommunen?

Svar på tråden Vad säger lagen?