• Frilanslotta

Har era barn badkläder på stranden?

När jag var liten sprang jag naken jämt. Nu tycks fler föräldrar vilja klä på sina barn på stranden och bikinis till tvååringar är mer regel än undantag. Jag blir själv osäker på hur jag ska göra med mina egna barn. När alla andra ungar är påklädda känns det konstigt att låta dem vara utan kläder. Fast egentligen tycker jag att det är helt onödigt. Det kommer dröja många år innan de själva är så pass medvetna att de vill skyla sig. 

Hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Har era barn badkläder på stranden?
  • Rocktroll

Våran 3 åriga dotter har baddräkt ibland och naken ibland. Vad hon känner för. Hennes jämnåriga kusiner är oftast nakna.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Sunshine808

Jag tror att många vill dölja sin barn från pedofiler m.m. Men jag skulle se om mina barn(fantasibarn) ville ha på sig baddräkt, mest för att skydda kroppen mot sol men om dem inte vill behöver dem inte.

• Sunshine808
    Sunshine808 skrev 2012-06-01 13:24:48 följande:
    Jag tror att många vill dölja sin barn från pedofiler m.m. Men jag skulle se om mina barn(fantasibarn) ville ha på sig baddräkt, mest för att skydda kroppen mot sol men om dem inte vill behöver dem inte.
    I enligt med med mycket jag läst på familjeliv, dock så tycker jag att var och vartannat barn springer naket i verkligheten, utan att människor bryr sig om sånt
  • Anne69

På en allmän strand med mycket folk har de badbyxor eller baddräkt. Vid vår "egen" strand på landet och på tomten går de oftast nakna - senast förra helgen då det var sommarvarmt i Stockholm. Barnen är 4 och 6 år. Vi har egentligen alltid föredragit det nakna men allteftersom de blir större och det faktiskt finns konstiga människor så har vi också accepterat påklädningen.

• Frilanslotta

Ja jag tänker också på pedofiler, särskilt nu när alla har mobilkameror. Men hemskt att man ska behöva fundera på det ens. Undrar hur stor oron är om man jämför med risken.

• GAGA

min äldsta vill helst ha badbyxor på medan min yngre skiter i. 

Det där med pedofiler.. Ja, jag resonerar som så att jag skiter faktiskt i om någon pedofil runkar till mina barn, det är ju faktiskt inte skadligt. Om jag och barnen inte vet om det, så mår vi inte heller dåligt av det.
    Hellre att barnen får vara fria och nakna än att skrämma upp dem för pedofiler och oroa sig för mycket.
    Barn ska få vara barn liksom
    Så tänker jag iaf.  

• glad i livet

Min dotter har bikini för att skydda rumpan mot solen. Hon är fyra. Sätter även gärna på henne en tunn tshirt för att skydda.

• pluvdo

Förra sommaren åtminstone, när sonen var drygt ett år, så gick han oftast utan badbyxor på stranden. Han fick dock ofta ha en t-shirt på sig mot solen. Han gillar inte sina badbyxor direkt och sedan så... ja, det kanske finns pedofiler, men andelen sådana som tar kort på barn i hemlighet och sådant är nog ganska liten. I synnerhet sådana som tar kort på ettåringar. Nu när det varit fint väder här på våren och han badat i pool på gården eller i trädgården så har han både haft badbyxor och varit utan. Ofta vägrar han badbyxor, så då blir det ju att han får vara naken helt enkelt. Den enda nackdelen jag ser med det är att de flesta han brukar bada med här i området är lite äldre flickor och de blir så väldigt fnittriga när han är naken. Haha.

Men ja... nej, pedofiler skrämmer mig inte direkt. Däremot kanske jag köper några Little swimmers nu i sommar (eftersom han som sagt ogillar sina badbyxor) som han kan ha ibland på stranden eftersom jag inte vill att han ställer sig och bajsar i vattenbrynet eller något. Risken för det är väl vad som gör att jag gärna ser att han har badbyxor ibland.

• Frilanslotta

Är det någon av som bor i Skåne och som skulle kunna tänka sig att bli citerade i en artikel? Jag är frilansjournalist och har börjat dra lite i ämnet för att skriva till en dagstidning här. 

• fru Elle

På allmänna badplatser så har de badkläder eller oftast solskyddskläder på sig. Men om vi är i en privat trädgård eller i sommarstugan där det finns en privat strand så kan de få vara utan.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
Svar på tråden Har era barn badkläder på stranden?