• Hallon4

Specsavers eller Synsam-skillnad?

Är det någon skillnad att kolla synen hos Specsavers eller Synsam? Båda har utbildade optiker men Synsam är dyrare. Varför? Är kvaliteten på undersökningen bättre där? Vilka har fler glasögon till barn?

• Svar på tråden Specsavers eller Synsam-skillnad?
  • katalysator

Är det för glasögon så är det troligen ingen större skillnad alls, det är inte så svårt att göra en glasögonundersökning. När ni gjort synundersökningen och fått ett recept så kan ni ju köpa glasögonen var som helst, så om ni inte hittar några ni gillar hos Specsavers kan ni alltid gå till Synsam istället. När det gäller barn skulle jag höra specifikt med dem om de har något bra garantierbjudande och väga in det i valet också.

• misplacedname

Jag går numera helt efter om det är en optiker jag gillar och trivs med. Träffat några som inte har "klickat" med mig. Och ja, jag är så patetisk att det spelar roll...

• Fia 28

Själva syngranskingen ska ju va samma på alla ställen. Orsaken till varför Specsavers är billigare kan ju bero på att det är ett större företag som finns i flera länder.

• Starbux

Specsavers glasögon är bäst! :D Jag trivs super bra med mina, bra service, billigt pris, snygga bågar, nothing to complain about! ^^

• Linda1976
    Fia 28 skrev 2012-06-01 14:47:28 följande:
    Själva syngranskingen ska ju va samma på alla ställen. Orsaken till varför Specsavers är billigare kan ju bero på att det är ett större företag som finns i flera länder.
    Och för att de inte har samma kvalitet/märken.
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Fia 28
    Linda1976 skrev 2012-06-01 15:17:30 följande:
    Och för att de inte har samma kvalitet/märken.
    Har inte märkt att det skulle vara något problem med kvalitén.
  • Linda1976
    Fia 28 skrev 2012-06-01 15:21:07 följande:
    Har inte märkt att det skulle vara något problem med kvalitén.
    Jag säger inte att Specsavers är kass, man får säkert standardkvalitet som är helt ok. Men man får inte topptopp-kvalitet eftersom de inte säljer glas från de absolut ledande leverantörerna (Hoya, Essilor, Rodenstock). 

Men det är ju lite som att jämföra Volvo eller Ferrari, H&M eller Prada, köttfärs eller hängmörad oxfilé....

Man får det man betalar för, dämed inte sagt att det är dåligt för att det är lite billigare.

Sen ligger Synsam väl högt, men det är ju en annan femma. Sen har ju Synsam ensamrätt på vissa märken som tex Efva Attling.  
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Fia 28
    Linda1976 skrev 2012-06-01 15:24:34 följande:
    Jag säger inte att Specsavers är kass, man får säkert standardkvalitet som är helt ok. Men man får inte topptopp-kvalitet eftersom de inte säljer glas från de absolut ledande leverantörerna (Hoya, Essilor, Rodenstock). 

Men det är ju lite som att jämföra Volvo eller Ferrari, H&M eller Prada, köttfärs eller hängmörad oxfilé....

Man får det man betalar för, dämed inte sagt att det är dåligt för att det är lite billigare.

Sen ligger Synsam väl högt, men det är ju en annan femma. Sen har ju Synsam ensamrätt på vissa märken som tex Efva Attling.  
    Näe det stämmer bra det. Jag byter glasögon så ofta så jag skulle inte ha råd att köpa de allra dyraste bågarna. Dessutom är de allra dyraste oftast inte i min stil så jag skulle inte hitta nån jag gillar. Jag är på mitt tredje par glasögon från specsavers nu och har inget att klaga på. Räknar jag dessutom med att jag köpt solglasögon med styrka så är det 6:e paret nu och inga som helst problem har jag stött på ännu.
  • Hallon4

Kollade på Specsavers hemsida och det står att de även har kvalitetsmärken. De bågarna är förstås dyrare. Det skiljde 100 kr på en synundersökning för glasögon. Men den kan det väl inte skilja något på undersökningen?

• Bambi07

Jag har två par glasögon (dock inköpta vid samma tillfälle) från Specsavers och imorgon ska jag till Synsam för synundersökning samt inköp av glasögon. Kan ju återkomma med en jämförelse Flört

• pinglan2012

Har i år köpt två par glasögon från Specsavers och två par från Synoptik - och det är skillnad!!!

Betalade extra för att få dyrare glas på ett av paren från Specsavers och de är väl helt OK (kostade 1500:- extra, utan behandlingar och grejer). De andra med standardglasen är HOPPLÖSA! Får ont i ögonen och det är obehagligt när det är lite mörkt och en lampa lyser för man får dubbelseende på lampan...

Så jag gick till SynOptik som dels har bättre service och framför allt: kvalitét på glasen. Även bågarna är bättre, även fast ett par var billigare på SynOptik än Specsavers! Specsavers är bara plastig, men det ska ju hållas billigt.

• Bambi07
    Hallon4 skrev 2012-06-07 12:58:54 följande:
    Var det skillnad?!
    Jag har ju inte fått glasögonen än, av uppenbara skäl, så jag kan väl prata lite om servicen istället. På Specsavers upplevde jag att synundersökningen tog otroligt lång tid och var väldigt omständig, men det var ju också 4-5 år sedan så jag vet inte om tekniken har ändrats för på Synsam så gick det snabbt och smidigt. På Synsam fick man också hjälp att välja ut bågar som passade bra, även om jag tyckte att hon mest sa det som jag ville höra och inte vad som faktiskt stämde. Först ville jag nämligen ha svarta bågar och hon sa "Ja, det kommer du passa jättebra i" men när jag sedan upptäckte att svart blir lite för hårt och skarpt mot mitt ansikte, då höll hon med om det istället. Jo, hon kanske också ändrade åsikt men tycker det låter lite konstigt och just med glasögon så passar ju vissa i vissa särskilda former och det är DET jag vill ha hjälp med. På Specsavers fick jag däremot gå runt själv och bara välja ut bågarna.

Sedan är det ju finare och mer inbjudande hos Synsam, men fasligt mycket dyrare också så då är ju frågan om det är värt att betala så mycket mer för liite snabbare undersökning och lite finare butik.
  • sarsparis

Jag har gått på både och. De har ju båda leg optiker, sen är det som det är på alla ställen, optikerna är olika engagerade och duktiga. Precis som det är med tandläkare tex. Jag gillar bättre optikern på Specsavers än den på Synsam. Mycket mer engagerad och hjälpsam då jag haft lite problem med mina ögon. Nu har jag linser mest, de är billigare på Specsavers och samma typ av lins som på Synsam. Har även glasögon från Specsavers, inga märkesbågar för det ville jag inte ha då jag inte har glasögon varje dag. De bågarna har nu hållit i 5 år, glasen är jättebra. De har den extra behandligen, antireflex och nån. Även på Synsam kan man välja extra behandlingar. Glasen blir ju bättre med tex antireflex, skulle aldrig kunna ha glasögon utan det. Även specsavers har märkesbågar.

Rent generllt går det ju inte säga vilken optiker som är bäst utan allt beror på personalen, däremot kan ju som sagt kvaliten på glaset skilja, men jag vet flera som har specsavers glasögon dagligen och är jättenöjda.   

Svar på tråden Specsavers eller Synsam-skillnad?