• CaCC

Sökes: Recept på prinsesstårtan ur boken "Sju sorters kakor"

Har fått tips att den botten blir så bra, men jag hittar inte min bok här hemma. Någon som har receptet och vill skriva in det här?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Sökes: Recept på prinsesstårtan ur boken "Sju sorters kakor"
  • Meus Veritas

Har den på jobbet. Men ska inte dit förrns på söndag igen. Men om ingen annan har den o skriver så kan jag skriva den då

• katalysator
    Prinsesstårta ca 20 bitar
    Ugnstemp: 175°C, varmluft 175°C

4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    Fyllning:
    4 blad gelatin
    2 dl Mársankräm
    2 tsk vaniljsocker
    3 dl vispgrädde
    Garnering:
    300 g marsipan 
    grön hushållsfärg
    florsocker

Smörj och bröa en rund form, ca 26 cm i diameter.
    Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de båda mjölsorterna och bakpulvret. Vänd ner detta i smeten och blanda om väl. Häll den i formen. 
    Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.
    Stjälp upp kakan och låt den svalna.
    Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
    Koka mársankrämen enligt förpackningens anvisningar. Ta upp gelatinbladen och krama ur dem väl. Lägg ner dem i den varma krämen. Vispa grädden tjock. Blanda ner den i krämen när den börjar tjockna. Smaksätt. Låt krämen bli nästan stel.
    Skär tårtan i 3 bottnar. Den översta ska vara knappt 1 cm tjock. Lägg samman bottnarna med gräddkrämen emellan. Spar lite av den. Låt ev fyllning bli lite högre på mitten så blir tårtan bullig när den översta tunna bottnen lagts på. Bred resten av krämen ovanpå och runtom kanten.
    Färga marsipanen och kavla ut den till en rund, tunn slät kaka. Den ska räcka att täcka hela tårtan med, även kanten. Rulla upp den på kavel och för försiktigt över den på tårtan utan att det blir några veck nertill. Jämna av med sporre eller kniv.
    Sikta över florsocker. 
  • katalysator

Det där var ur 66:e upplagan från 1994, men jag gissar att prinsesstårtan inte har ändrats mellan olika versioner Skrattande

• CaCC

Tack så jättemycket. Nu är dotterns 3-årstårta räddad.

Svar på tråden Sökes: Recept på prinsesstårtan ur boken "Sju sorters kakor"