• Paisley

Mchat formuläret på BVC - vad händer sen?

Har någon av er fått göra Mchat formuläret på BVC, och fått ett positivt utfall på det? Det brukar göras vid 18 månader. Detta är ett frågeformulär för att fånga upp autism, med frågor som tex "Gillar ditt barn att klättra?" "Tittar ditt barn dig i ögonen?" osv

Vad hände när ditt barn inte blev godkänt? Fick ni remiss någonstans, eller fick avvakta?
    Berätta snälla!
    Jag har fått det att fylla i inför 18månaders kontrollen och min son kommer att få "risk för autism" på det.

Detaljerna är helheten
  • Svar på tråden Mchat formuläret på BVC - vad händer sen?
  • Paisley

Puffar

Detaljerna är helheten
  • kaffemamma

för var det tvärt om: han gjorde det testet som 2,5 åring och de konstaterade att "han har ju inte autism iallafall". Well, ett år senare hade han en solklar autismdiagnos. Hjälper ju inte dig med din fråga, men puffar upp tråden lite...

• Paisley
    kaffemamma skrev 2012-06-05 11:52:52 följande:
    för var det tvärt om: han gjorde det testet som 2,5 åring och de konstaterade att "han har ju inte autism iallafall". Well, ett år senare hade han en solklar autismdiagnos. Hjälper ju inte dig med din fråga, men puffar upp tråden lite...
    Tack, det behövs för ingen har ju svarat. Innan när jag bodde i en annan kommun så var det standard först på 2,5 års besöket, men här i Gbg är det vid 18mån. Det som jag undrar över är vad som kommer att hända eftersom han inte klarat formuläret, men BNK där man gör autismutredningar här har sagt att de inte vill ta emot honom eftersom han är för liten. Vi faller mellan stolarna hela tiden. Han är för bra för habiliteringen (eftersom han inte har någon diagnos) och på BVC och barnmedicin får vi inte rätt hjälp som passar hans funktionsnedsättning.

Visst är det så att ett formulär kan vara bra, men jag tror ändå att föräldrarna vet och känner på sig. Så det kan vara som i ditt fall att han klarade sig på formuläret (fast det kan kanske ändå förklaras med hur frågorna tolkas) eller så kan man bli icke-godkänd fast det inte beror på något. Men i vårt fall så vet jag med mig, jag är säker på att han har autism av något slag, jag antar att det räcker för en "autism i barndomen" diagnos. Men om inte så finns det ju autismliknande tillstånd, eller så får han en lindrig utvecklingsstörningsdiagnos. Men bara vi får hjälp!  
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Mchat formuläret på BVC - vad händer sen?