• Anonym (anti)

Furadantin, börja idag eller imorgon?

Jag har UVI som gör jävligt ont och jag vill börja äta furadantin nu men det står att man skall äta 3 tabletter per dag och hon är snart 18.00. Jag tror ej att jag hinner äta 3 tabletter innan jag skall lägga mig?

Måste jag vänta tills imorgon?

• Svar på tråden Furadantin, börja idag eller imorgon?
  • Anonym (anti)

Tack för svar!
    Vet du något om när furadantin börjar verka?
    Kan det kännas bättre efter en tablett?

• Anonym

Tabletterna ska tas 3 gånger per dag för att man ska få tillräckligt hög koncentration sett över dagen för att bekämpa bakterierna.
    Ta tabletten tillsammans med mat, det ökar upptaget!

• Anonym (anti)
    Anonym skrev 2012-06-01 17:57:17 följande:
    Tabletterna ska tas 3 gånger per dag för att man ska få tillräckligt hög koncentration sett över dagen för att bekämpa bakterierna.
    Ta tabletten tillsammans med mat, det ökar upptaget!
    Så jag kan ej ta en tablett ikväll?
  • Anonym (Ssk)

Du börjar naturligtvis med första tabletten ikväll.

• principessan

Ja du kan ta en nu! Ta en tidigt i morgon och en mitt på dagen och en sent precis innan du går och lägger dig! Sprid ut tablett intaget över hela dygnet så mycket du kan! Och inte bara under typ 10 h...

• Anonym (anti)

Ok!

tack för svar. :)

• Anonym

Definitivt idag! Du skulle t o m kunna ta två ikväll för att få upp koncentrationen.

• Anonym (har det ofta)

Vill bara ge dig ett tips, jag har uvi ca 4-5 ggr om året och jag stod inte ut med värken i början så jag tog xylocain ( hur det nu stavas) och smörjde på så fort det gjorde för ont. Att jag inte kom på det tidigare säger jag bara. Dom använde det på mig på BB när dom skulle sätta kateter.

• Anonym (anti)
    Anonym (har det ofta) skrev 2012-06-02 11:10:35 följande:
    Vill bara ge dig ett tips, jag har uvi ca 4-5 ggr om året och jag stod inte ut med värken i början så jag tog xylocain ( hur det nu stavas) och smörjde på så fort det gjorde för ont. Att jag inte kom på det tidigare säger jag bara. Dom använde det på mig på BB när dom skulle sätta kateter.
    Vad är det för salva? Jag har också en del problem med uvi. Innan jag fick min son hade jag uvi varje månad.
    Nu har det gått 2 år utan uvi och jag hoppades på att jag var botad..

Nu har jag tagit 3 tabletter och jag kan meddela att det gör fortfarande jävligt ont att kissa. :/
  • Anonym

Prova att dricka tranbärsjuice ofta om du har mycket besvär. Bakterierna tycker inte om den sura juicen. Drick även massor med vatten så du sköljer ur blåsan ordentligt.

Tog dom någon odling?  Med Furadantin så ska du känna viss bättring inom 36-48 timmar. Om ingen bättring imorgon, sök läkare igen genast! Helst samma mottagning/läkare. 

• Anonym (har det ofta)
    Anonym (anti) skrev 2012-06-02 18:37:37 följande:
    Vad är det för salva? Jag har också en del problem med uvi. Innan jag fick min son hade jag uvi varje månad.
    Nu har det gått 2 år utan uvi och jag hoppades på att jag var botad..

Nu har jag tagit 3 tabletter och jag kan meddela att det gör fortfarande jävligt ont att kissa. :/
    Det är en salva man kan använda för att bedöva vid insättning av kateter och vid olika bett osv. Finns receptfri på apoteket. Fråga inte om den hjälper vid uvi för då säger dom att du inte ska använda den. jag gjorde det misstaget och dom neka mig att köpa den så jag fick gå till ett annat apotek. Jag pratade med BB om detta och dom rekommendera denna. på mig funkar den jättebra.

Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. 
  • Anonym (anti)

Nu är jag här igen med UVI.

Typiskt va? Men jag ska ringa till vårdcentralen och boka en tid. Jag tvekar lite att gå dit för att jag hade UVI en gång längesedan och gick till VC men fick veta att provet visade ingenting.
    Någon som vet vad det kan vara om provet inte visar något?

Svar på tråden Furadantin, börja idag eller imorgon?