• Pilu

Vilken bilbarnstol?

Min 2.5 åring börjar växa ur sin stol (Britax Twoo Way), han får knappt plats med benen längre så vi klurar på vilken som skulle kunna passa bättre.  Han kommer ju att sitta bakåtvänd ett bra tag till och jag förstår inte hur man ska få till det, måste va extremt trångt för en fyraåring i samma stol!

Nån som har liknande/andra erfarenheter eller tips på vilken stol som är bra just vad gäller plats för benen?

• Svar på tråden Vilken bilbarnstol?
  • Sisisisi

Min son satt bra i twoway.tills han va 5 år och 118 cm! Den är ju rymligast av alla bakåtvända stolar och har låga sidor så barnet lätt kan variera benställningen.

Hur.har du stolen monterad? Kan du inte flytta den längre ut på sätet så det blir mer plats för benen.

• Pilu

Han sitter i fram Jag prövade idag att försöka ändra såsom du säger men jag fick inte till alls...

• tinis77

Absolut ingen fara att benen är böjda. Min son var över 120 cm när han bytte till framåtvänd stol, han satt trångt med benen i flera år. Eftersom det är så låga sidor på stolen kunde han sitta på olika sätt så att det ute blev obekvämt.

• Joico

Hur menar du med trångt för benen? Hur långt är det kvar tills öronen är i kant med toppen på bilstolens ryggstöd? 

• Pilu
    Sisisisi skrev 2012-06-01 18:18:00 följande:
    Jag tycker det är enklare att montera i baksätet, har du provat det?
    Ja i sambons bil sittar han i bak, ingen skillnad i monterandet och det är lika trångt.
  • Pilu
    Beckah82 skrev 2012-06-01 18:19:17 följande:
    Om du tittar i bildtråden så ser du att det är fullt normalt att sitta trångt med benen

Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4) 
    Jag hittade den igår. Visst är det normalt men inte särskilt bekvämt...dessutom verkar ju vissa ha fått till det jättebra med stol av samma märke men jag får inte till det. Får försöka igen
  • Pilu
    Joico skrev 2012-06-02 08:06:07 följande:
    Hur menar du med trångt för benen? Hur långt är det kvar tills öronen är i kant med toppen på bilstolens ryggstöd? 
    Eftersom kanten på sittdelen eller vad man ska säga tar i ryggstödet på passagerarstolen finns det ingenstans han kan göra av sina ben, eller han kan inte sträcka på dom. Det andra får jag kolla sen när vi åker för det vet jag inte, vet bara att huvudet sticker upp en bit ovanför kanten
  • Sisisisi

Har du klacken utfälld då? Annars är det ju svårt att få mycket benplats.

• Pilu
    Sisisisi skrev 2012-06-02 09:28:38 följande:
    Har du klacken utfälld då? Annars är det ju svårt att få mycket benplats.
    Fattade inte hur jag ska göra, provade både att ha den under stolen och att vika den mot golvet men stolen hasade ändå ner mot ryggstödet och så fick jag den inte att sitta stadigt...ska ta med mig sambon idag så får han också försöka. Helst vill jag såklart inte köpa en ny stol. Tack för alla tips!
  • Sisisisi

Till vissa bilar kan man behöva köpa en anpassninskil får att den ska få bra lutning och sitta stabilt.

Om ni inte får till det så jag du ju åka till tex barnens hus och få hjälp. Eller åka ner till Uppsala så jag jag hjälpa dig

Min son hade klacken infälld tills han va 4 år, sen utanför. Finns bilder i mitt galleri.

• Pilu

Vi har en saab 9-5. Kan man köpa en sån kil på barnens hus ifall vi skulle behöva en? Ska testa ändra med klacken. Max sover ju ofta när vi åker långt så lite lutning lär vi ju ha... Läste instruktionsboken också hur man ska göra och det var så jag trodde jag gjort men kanske inte På en av bilderna har han ju gott om plats, så jag vill ha

• Caladhiel

Vi har en two-way i mormors bil, och jag har även monterat grannarnas two-way, och jag gör alltid så att jag spänner fast underförankringsbanden först i stolen, så att den kommer så långt ut på sätet jag vill ha den, låser klacken och sedan spänner jag fast den med bilens eget bälte. Slutligen efterspänner jag alla remmar och kontrollerar att den sitter stadigt... Det är enligt mig lättaste sättet att montera den då man vill ha benutrymme...

Svar på tråden Vilken bilbarnstol?