• tinis

Sojaprodukter

Hej! Jag har precis köpt hem sojafärs o tänkte att det var nyttigt o ett bra alternativt protein. Jag är inte vegetarian men vill verkligen äta mindre kött ( har varit veggo i ca 9 år innan o åt då mycket sojaprodukter) meeeen iaf så har jag läst nu att sojaprokuter innehåller hormoner som liknar vårat Östrogen bla o kan orsaka cancer och svårigheter att bli gravid. Så jag undrar,ni som äter sojaprodukter vad har ni hört o vad äter ni istället? Vad vet ni om qourn, är det ett bättre alternativ?

• Svar på tråden Sojaprodukter
  • katalysator

Aldrig hört talas om att soja skulle påverka hormonerna. Däremot har jag hört att man kan utveckla intolerans mot det om man äter det mycket, på samma sätt som att många blir laktosintoleranta. Okänd sanningsgrad i det däremot, jag äter själv inte så mycket sojaproduker.

Det viktigaste är väl att äta varierat och måttligt av allting, oavsett vad det är. Sojafärs kan man ofta byta ut mot mosade bönor eller linser istället med gott resultat i både smak och proteininnehåll Glad 

• mamman i skogen

Soja innehåller fytoöstrogener och ja det påverkar en hel del i kroppen. Det finns mycket intressant läsning om Soja och jag skulle personligen aldrig ge mina barn eller själv äta sojaprodukter det är för oss en krydda som sällan används och i de minimala mängderna och dessutom fermenterad.

http://holistic.se/artiklar/index.php?artikel=soja Om man är intresserad av att läsa en artikel om soja

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • ruthen

I hälsotidningar som jag läste i usa stod det mycket "varningar" om soja-produkter då det är mycket vanligt med soja-produkter där som soja-mjölk, tufu, sojaböner och allt vad det heter.

Av vad jag förstod ska man inte överdriva sitt sojaätande om man är man på grund av detta med östrogen. En man som vräker i sig soja får alltså höga östrogenvärden.

Svar på tråden Sojaprodukter