• Anonym

    Hur länge´kan man leva med svår KOL?

    Min pappa har fått KOL. Han är mycket sjuk. Syrgaskrävande och bor på ett korttidshem för tillfället.

    Någon som har erfarenhet över hur prognosen ser ut för kolpatienter som kommit såhär långt i sin sjukdom?

      

  • Svar på tråden Hur länge´kan man leva med svår KOL?
  • Nemiia

    Jag kan inte ge dig något direkt svar för det är väldigt individuellt. Men man kan väl generellt säga att om man har blivit så sjuk att man är syrgaskrävande 24 h om dygnet så är prognosen inte jätte god. Dock är ju KOL en sjukdom med skov och man kan ju t.ex. få KOL exacerbation alltså en försämring i sin grundsjukdom som gör att man behöver sjukhusvård ett tag, för att t.ex. få syrgas under en period.

    Jag är ingen expert på KOL men arbetar med många KOL patienter på sjukhuset där jag jobbar

  • Anonym
    Nemiia skrev 2012-06-01 19:43:53 följande:
    Jag kan inte ge dig något direkt svar för det är väldigt individuellt. Men man kan väl generellt säga att om man har blivit så sjuk att man är syrgaskrävande 24 h om dygnet så är prognosen inte jätte god. Dock är ju KOL en sjukdom med skov och man kan ju t.ex. få KOL exacerbation alltså en försämring i sin grundsjukdom som gör att man behöver sjukhusvård ett tag, för att t.ex. få syrgas under en period.

    Jag är ingen expert på KOL men arbetar med många KOL patienter på sjukhuset där jag jobbar

    Tack för ditt svar. 

    Läkaren har sagt att han ska ha sin syrgas (3 liter) resten av sitt liv. Saturationen ligger kring 90% då.
      
  • Nemiia
    Anonym skrev 2012-06-01 20:11:33 följande:
    Tack för ditt svar. 

    Läkaren har sagt att han ska ha sin syrgas (3 liter) resten av sitt liv. Saturationen ligger kring 90% då.
    Okej 3 liter är ju ganska mycket men 90% i sat är helt okej. Med hjälp av syrgas kan man ju leva längre, så det är absolut en bra grej. Beklagar att din pappa har det så.
  • Anonym

    KOL är en jävlig sjukdom. Min mamma hade det. Hon hade inte syrgas, men hade sista stadiet. Hon fick en lunginflammation och dog inom 12 timmar..... Det kan tyvärr räcka med en lättare luftvägsinfektion för att man ska dö. 

  • pilot93

    Hej!

    Beklagar det som händer din far :(

    Men hopp finns det!

    Min mammas vän åkte på KOL, ganska svår sådan också. Kvinnan i detta fallet får hjälp, med syrgas och annat. Dessutom får hon ett par nya lungor som räddar livet på henne. Visst, hon kanske inte mår så bra så att hon kan hoppa runt och dansa runt julgranen, men hon kan ut och gå själv, handla, dock med svårigheter. Men hon lever, och är glad!

    Hoppas detta lättar lite för dig!

    MVH

    //En vän

  • Anonym

    hm svårt att säga, men vi har en bekant som har KOL och han är 73 år, och har rökt sedan han var 14-16, men med rätt medicin och så kan man väl leva ett bra tag, men det är ju inviduellt.

  • Aponge

    min mamma dog oxå av sin kol... =´( den 18 maj.. hon låg inne å skulle fåt komma hem måndan efter hon gått bort.. men något tillstötte så hon fick ha en niv mask för hon samlade på sej för mkt koldioxid. Hon ville inte ha masken på sej utan valde att ta av sej den trots att hon visste va som skulle hända.. hon sa att hon inte orka mer!! Hon hade de urjävligt de sista månaderna, dock hade hon inte fått syrgas än.Så även de utan syrgas kan mista livet. Hoppas du får behålla din pappa länge. Ja saknar min mamma så ja tror ja blir galen... kram 

Svar på tråden Hur länge´kan man leva med svår KOL?